رفتن به نوشته‌ها

43 هزار ازدواج زير 15 سال در سال 89

 رييس انجمن مددکاران افزود: اين ازدواج‌ها گاهي تحميلي است و در درون خانواده‌هايي با شرايط همچون فقر رخ مي‌دهد و برخي خانواده‌ها با تحميل شرايط به دختر او را بر سر سفره عقد مي‌نشانند. وي ادامه داد: آنچه که مهم است اين است که هيچ کس ازدواج در اين سنين را تجويز نمي‌کند و حد اقل انتظار ما اين است که حداقل دفاتر ثبت، اين ازدواج‌ها را ثبت نکنند. برخي دفاتر ثبت حتي قانون را هم رعايت نمي‌کنند و ناظران دفاتر ثبت نظارت جدي ندارند.

وي گفت: افراد در سنين پايين نه با حقوق خود آشنايي دارند و نه با حقوق جنس مخالف خود و نه مي‌توانند مادر باشند و نه پدر و اين موضوع بسيار ناراحت کننده است و اينکه مديرکل ثبت احوال اين خبر را اعلام کردند بايد به وي تبريک بگوييم چرا که شهامت انتشار خبر را داشته اند و قطعا اين خبر دلسوزان اجتماعي و فرهنگي را به حرکت وا خواهد داشت. وي اضافه کرد: برخي بچه‌ها در خانواده‌هايي زندگي مي‌کنند که بدون خواست خودشان ازدواج مي‌کنند و اين شرايط به آنها تحميل شده است و طلاق، همسر آزاري، بزهکاري و بسياري از آسيبهاي اجتماعي نتيجه ازدواج در سنين پايين است و لازمه يک ازدواج موفق رسيدن به بلوغ اجتماعي است.

بيکاري سرآغاز تولد آسيب‌هاي اجتماعي

همچنين نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس شوراي اسلامي‌بيکاري را علت بسياري از جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي خواند و گفت: بيکاري بسياري از معضلات اجتماعي مانند اعتياد، فروپاشي بنيان خانواده‌ ، طلاق وسرقت را به دنبال دارد.

عزت‌الله يوسفيان ملا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري خانه ملت، اظهار داشت: اگر مشکل بيکاري رفع گردد؛ ميزان وقوع بسياري از معضلات اجتماعي و جرايم به حداقل ممکن کاهش مي‌يابد زيرا بسياري از مجرمان، بيکاري و مشکلات ناشي از آن را دليل اصلي بزهکاري خود بيان مي‌کنند.عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه افزود: داشتن شغل فقط به معناي داشتن درآمد نيست. زماني که يک فرد داراي شغلي مناسب است؛ از جرايم و بزهکاري‌ها دوري مي‌کند. اگر دولت بودجه اي را براي رفع بيکاري و اشتغال‌زايي در نظر بگيرد؛ در واقع سرمايه‌گذاري کرده است.

وي با بيان اين که وعده‌ دادن در مورد رفع بيکاري و اشتغال‌زايي کمکي به حل مشکل نمي‌کند، اعلام کرد: اشتغال‌زايي نياز به زيرساخت‌ دارد و تا زماني که بستر ايجاد شغل فراهم نباشد هر وعده اي در اين خصوص بي معنا بوده و به نتيجه نخواهد رسيد.يوسفيان ملا با تاکيد بر اينکه وعده دادن در مورد اشتغال‌زايي بايد پايه و اساس درستي داشته باشد، گفت: دولت نبايد وعده‌اي در مورد اشتغال‌زايي و رفع بيکاري به مردم بدهد که توان انجام آن را نداشته باشد؛ زيرا مردم روي حرف مسئولان حساب مي‌کنند و اگر وعده‌ها عملي نشود؛ بدبيني و دلسردي مردم را به همراه خواهد داشت.

اين نماينده مجلس نهم با مد نظر قرار دادن تعطيلي واحدهاي توليدي افزود: در حال حاضر شاهد بيکاري خيل عظيمي‌از نيروهاي انساني هستيم. کارگران هر روز مقابل مجلس و فرمانداري‌ها تجمع کرده و نسبت به پرداخت نشدن حقوق شان و تعطيلي کارخانه‌ها معترض هستند؛ در چنين شرايطي بايد پيش از دادن وعده به منظور اشتغال‌زايي، به فکر رفع بيکاري بود.وي با اشاره به ميزان سرمايه‌گذاري صورت گرفته براي اشتغال‌زايي اظهار داشت: ميزان بسترسازي صورت گرفته و زيرساخت‌هاي تهيه شده براي توليد و ميزان رشد توليد ناخالص ملي، مسير و روند اشتغال زايي را براي ما به خوبي تبيين مي‌کند.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌شعار دادن براي اشتغال‌زايي را راحت و آسان خواند و گفت: البته عمل کردن به اين شعارها کار دشواري است؛ زيرا نمي‌توان هر کاري را به منزله شغل تلقي کرد. بايد آگاه بود که اشتغال تعريف خاص خود را بر اساس نيازها و ساختار يک جامعه دارد.

رييس انجمن مددکاران اجتماعي ايران گفت: متاسفانه در برخي خانواده‌ها ازدواج در سنين پايين انجام مي‌شود و در سال 89 حدود 43هزار نفر ازدواج زير 15 سال داشته ايم که ثبت هم شده است. معتقدم ازدواج در سنين پايين عوارضي چون همسرآزاري و طلاق را در پي دارد.

موسوي چلک رييس انجمن مددکاران اجتماعي ايران در گفت و گو با ايلنا، با ابراز تاسف از ثبت ازدواج در سنين پايين توسط دفاتر ثبت گفت: سن ازدواج در کشور ما براي دختران حداقل 13 سال است و مهم اين است که سن اعلام شده هم پايين است چرا که دختر 13 ساله خودش بچه است. نمي‌تواند وظايف مادري و همسري را به درستي ايفا کند. وي تاکيد کرد: چگونه يک کودک مي‌تواند خانواده را مديريت کند، مادر شود، بچه داري کند؟ به همين دلايل ما شاهد کش و قوس‌هاي زيادي در زمان تصويب اين قانون بوديم. موسوي چلک اظهار داشت: در سال 89 حدود 43هزار نفر ازدواج زير 15 سال داشته ايم که ثبت هم شده است. ممکن است برخي دير شناسنامه گرفته اند و افرادي نيز در خانواده‌هايي با شرايط خاص زندگي مي‌کنند.

منتشر شده در اخباراخبار حقوقی خانوادهحقوق زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *