رفتن به نوشته‌ها

تولد یک نوزاد بینا از یک زوج ناقل ژن نابینایی در ایران

وی با بیان اینکه تیم‌های تحقیقاتی دنیا پس از مشخص شدن ژنتیکی بودن این بیماری از کشورهایی مانند ژاپن و انگلیس به تهران آمده‌اند تا بتوانند آزمایش و ژن این بیماری را کشف کنند خاطرنشان کرد: محققان این 2 کشور تاکنون یافته‌ای را منتشر نکرده‌اند اما ما با تلاش فراوان توانستیم در سال 87 ژن این بیماری را کشف کنیم.

قیاسوند ادامه داد: در این آزمایش مقداری خون یا چند مایع آمیونتیک را گرفته DNA آن را استخراج می‌کنیم که این کار نصف روز طول می‌کشد و پس از آن آزمایش PCR را انجام می‌دهیم که این کار نیز 4 تا 5 ساعت به طول خواهد انجامید.

وی تصریح کرد: جواب این آزمایش در نهایت 2 روز به طول خواهد انجامید که با این آزمایش آرزوی دیرینه هزاران خانواده مبتلا به بیماری قابل پیشگیری جداشدگی شبکیه و اتروفی محقق شد.

وی یادآور شد: این بیماری در قسمت‌هایی از روستاهای اسفراین به مرکزیت چهاربرج در قسمت‌هایی از خراسان شمالی شیوع بالایی دارد و نوزادان متولد شده در ظاهر هیچ مشکل بینایی ندارند اما به تدریج کدورت در چشم نوزاد ایجاد می‌شود و هر دو چشم را می‌گیرد.

وی گفت: بقیه توانایی‌های این افراد طبیعی است و تنها نقص بینایی دارند. متأسفانه شیوع این بیماری بالاست که یک درصد جامعه را شامل می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در ابتدا یک تیم تحقیقاتی علت این بیماری را عوامل محیطی مانند آب و خاک این روستاها اعلام کرده بودند که این موضوع باعث شد مردم، دیگر از محصولات اسفراین استفاده نکنند لذا بحران اقتصادی برای آنها ایجاد شد و مردم آن روستاها مهاجرت کردند در حالی که دیده شد والدینی که به جای دیگری مهاجرت کردند و از آب و مواد غذایی متفاوتی استفاده کرده‌اند دوباره فرزند نابینا به دنیا آورده‌اند.

وی گفت: جواب این تست 100درصد دقیق است و تاکنون از کشورهایی مانند پاکستان داوطلب داشتیم که البته این بیماری در اروپا هم وجود دارد.

قیاسوند خاطرنشان کرد: برنامه اجرایی برای گسترش این آزمایش در شهرهای با شیوع بالا مانند شهرستان اسفراین و کردستان اجرا خواهد شد و پس از این 2 شهر در نهایت دیگر استانها و سپس دیگر کشورها را پوشش خواهیم داد.

وی در پایان افزود: متأسفانه در این تحقیق وزارت بهداشت کمک خاصی به بنده نکرد و تنها حکم ماموریت سه ماهه‌ای برای بررسی این بیماری به من داد که این مدت فقط برای به روز کردن اطلاعات لازم بود. اما من با اختیار خود بدون اجازه وزارت بهداشت ادامه کار را پی گرفتم تا اینکه به نتیجه رسیدم.

به همت یک محقق ایرانی برای اولین بار در جهان اولین نوزاد متولد شده از یک زوج ناقل ژن نابینایی، چشم به جهان گشود.

به گزارش فارس، محمد قیاسوند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: در سال 88 آزمایش ژن ژنتیکی ویژه بیماران مبتلا به جداشدگی شبکه واترفی عصب بینایی را ابداع کردیم که آسان، سریع، بدون خطا و با قیمت ارزان 6 هزار تومان بود.

وی گفت: بر این اساس در تیر امسال دختربچه‌ای به نام مریم اولین نوزادی است که با استفاده از این آزمایش بینا به دنیا آمد و الان 2 ماه است که در سلامت بینایی کامل به سر می‌برد…….

منتشر شده در اخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *