رفتن به نوشته‌ها

شیوع نگران کننده سیگار در زنان ایرانی

در مجموع حدود 15 درصد از کل جمعیت کشور یعنی 10 میلیون نفر سیگار می‌کشند. میزان مصرف سیگار سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در کشور حدود 20 تومان است به این ترتیب سالانه مردم هزار و 100 میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند. این در حالی است که دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است. طی مطالعه‌ای در دانشگاه‌ها مشخص شد هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه، متوسط مصرف سیگار میان آنها با سطح جامعه تفاوت دارد.

این در حالی است که در سال آخر تحصیل این افراد، میزان مصرف سیگار در آنها افزایش یافته است. متاسفانه میزان مصرف سیگار در گروه‌های پزشکی بیش از دیگر گروه‌هاست. همچنین با مطالعه در سطح پزشکی کشور مشخص شده که ماماها بیش از دیگر گروه‌های پزشکی سیگار می‌کشند. این موضوع مقداری به بعد فرهنگی مربوط است، مقداری هم ناشی از تبلیغات کاذب است مبنی بر اینکه سیگار کشیدن سبب ایجاد شخصیت برای فرد می‌شود. بر اساس آخرین آمار سالانه حدود 60 هزار نفر به علت مصرف دخانیات و بیماریهای ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین معاونت سلامت وزارت بهداشت و تمام سازمان‌های مسئول باید با جمع‌بندی بتوانند آمارهای دقیقی به منظور برنامه ریزی بهتر ارائه کنند.

با توجه به آن که نسبت مردان سیگاری نسبت به زنان 6 تا 7 درصد است، انتظار این است که مرگ و میر ناشی از سیگار در میان مردان بیشتر از زنان باشد. این در حالی است که به‌رغم اینکه سه تا چهار درصد زنان سیگار می‌کشند اما به علت این که زنان بیشتر در معرض دود سیگار هستند تعداد بیشتری از زنان سالانه جان خود را به علت سیگار از دست می‌دهند. بر این اساس حفاظت در برابر دود و همچنین ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی یک حق قانونی است.

خبرآنلاین: مصرف سیگار در قشر جوان و تحصیلکرده به ویژه میان زنان تحصیلکرده بیشتر است. امروزه سیگار به عنوان یکی از سودآورترین کالاهای بازرگانی در عرصه جهانی مطرح است و صاحبان این کالا سعی می‌کنند به هر طریق ممکن بازار مصرف و تولید را گرم نگه دارند.

بیش از 50 نوع بیماری به طور مستقیم در اثر سیگار به وجود می‌آیند یا سیگار عوارض آنها را دو چندان می‌کند. همچنین افرادی که به صورت تحمیلی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند مانند زنان همسران سیگاری، گاهی بیش از دیگران در معرض سرطان قرار می‌گیرند.

آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار نشان می‌دهد 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 تا 16 سال و همچنین 5/3 تا 4 درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند. همچنین هر چه سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش یافته مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلکرده افزایش می‌یابد. جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت‌تر است.

منتشر شده در اخبار زنانخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *