رفتن به نوشته‌ها

خشونت روانی مهمترین عامل در خودکشی زنان است

نعمت الله فاضلي جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار ایونا اظهار داشت : اعتياد ، همسرآزاري و آگاهي نداشتن نسبت به حقوق اجتماعي و قانوني ، بيکاري ، رفتارهاي خشونت بار ، فروش اموال و جهيزيه زن و حتي سرقت اموال خانواده توسط همسر ، اجبار زن به انجام امور خلاف قانون براي کسب درآمد همه از پيامدهاي اعتياد و مشکلات زنان جامعه است .

وي گفت : بسياري از زنان حتي کمترين آگاهي از حقوق خود ندارند و با مراجعه به مراجع قضايي شوراهاي حل اختلاف پس از راهنمايي و مشورت به وظايف خود آشنا مي شوند .

او ازدواج هاي نامناسب که تفاوت هاي سني در آن فاحش است ، فرهنگ مردسالاري حاکم ، نداشتن حق انتخاب همسر ، فقر و بيکاري مردان را از مقوله هايي مي داند که به پديده خودکشی در میان زنان دامن زده است و تصریح کرد:دراین شرایط پدیده خودکشی به عنوان تنها راه آزادی و رهایی از رنج های انسانی بروز کرده و ادامه می یابد .

این استاد دانشگاه افزود: در این میان باید به ضرب و شتم زنان توسط مردانشان و فقر اقتصادی آنان نیز در افزایش میزان خودکشی زنان اشاره کرد . اغلب این مردان به دلیل بیکاری به آزار و اذیت زنان و کودکان خود می پردازند . بیکاری و فقر مالی تا آنجا پیش می رود که مردان برای رهایی از آن به اعتیاد و فساد اخلاقی روی می آورند .

وی چند همسری را از دیگر عوامل خودکشی در میان زنان عنوان کرد و با اشاره به یک طرح پژوهشی درسال 82 گفت : جامعه زنان به خصوص روستاییان به شدت در معرض خودکشی هستند .

براساس یافته های آماری این طرح پژوهشی که توسط سازمان بهزیستی انجام گرفته است این خودکشی ها به لحاظ سنی بالاترین میزان در گروه سنی 20 تا 29 سال و سپس 10 تا 19 سال در میان زنان است .

محمد حسینی کارشناس آسیب های اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ایونا گفت : از مجموع 174 مورد اقدام به خودکشی در یکی از استانهای کشور 7/74 درصد به زنان و 3/25 درصد به مردان اختصاص دارد .

وی افزود : در فضای جامعه بخصوص روستاها وزنه اصلی مردان هستند و جایی برای شناختن حقوق زنان و استفاده از سلیقه و عقیده آنان وجود ندارد .

حسینی گفت : از این تعداد خودکشی 43 درصد موفق و 57 درصد ناموفق بوده است و عمق مساله آنگاه وحشتناک تر می شود که به نوع خودکشی ها توجه شود .

این کارشناس مسایل اجتماعی افزود : شیوه خودکشی زنان خشن تر و بی رحمانه تر است به طوری که 98 درصد خودکشی های موفق به صورت خودسوزی بوده است .

در این میان خودکشی زنان متاهل 92 درصد گزارش شده است و ازدواج های اجباری ، فقر مادی و فرهنگی و تعداد زیاد جمعیت خانواده از عوامل عمده این ناهنجاری به شمار می رود .

همچنین مینا ارشاد ، روانشناس معتقد است : مادامی که دختران 10 تا 15 سال به دلیل فقر فرهنگی و معیشتی به ازدواج با مردان بالای 50 سال یا افراد دارای 2 یا 3 همسر درآیند وضعیت بهتر از این نخواهد بود .

وی ادامه داد : آنان زنانی هستند آزار دیده و بریده از زندگی پرمخاطره و اجتماع و کسانی که از حقوق خود بهره ای نگرفته و در طول زندگی از آنها استفاده ابزاری شده است و با رسیدن به این تزلزل به جای خودسازی خودسوزی را انتخاب می کنند .

به گفته این روانشناس هیچ مرجعی مردان این زنان را مقصر نمی شناسد و هیچ برخورد قانونی با مسببان این نوع حوادث صورت نمی گیرد زیرا زنان خود خواستند و مرتکب چنین عملی شده اند .

ارشاد گفت : این زنان جایگاهی برای بیان فشارهای زندگی و بروز زور و خشونت و یا همدلی برای اظهار دردهای خود نمی بینند و پناهی برای مشاوره و گفت و گو تا یافتن چاره ای برای زندگی حود نمی یابد بنابراین تنها راه رهایی از این همه مصیبت را خودکشی می بیند .

این روانشناس خاطر نشان کرد : این زنان در طول زندگی پرمشکل خود برای رهایی از زندگی حتی دستشان به طلاق نمی رسد چه رسد به بازگشت به خانه پدری که نگاه آنها بدتر از خودسوزی است .

 

خبرگزاری زنان ایران : یک جامعه شناس با اشاره به مقوله های خودکشی در بین زنان گفت : ازدواج هاي نامناسب که تفاوت هاي سني در آن فاحش است ، فرهنگ مردسالاري حاکم ، نداشتن حق انتخاب همسر ، فقر و بيکاري مردان از مقوله هايي است که به پديده خودکشی در میان زنان دامن زده است و در این شرایط پدیده خودکشی به عنوان تنها راه آزادی و رهایی از رنج های انسانی بروز کرده و ادامه می یابد .

 بر اساس تحقيقات از بين انواع خشونت ها ، خشونت رواني بيشترين ارتباط را با تمايل به افکار منتهي به خودکشي و آسيب رساندن به همسر دارد .

براساس اين تحقيقات ، تمايل به افکار منتهي به خودکشي و آسيب رساندن به همسر در زناني که داراي سطوح تحصيلي ديپلم و ليسانس به بالا بودند کمتر از زناني بوده است که داراي سطوح تحصيلي زير ديپلم مي باشند .

منتشر شده در اخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *