رفتن به نوشته‌ها

استقبال زوج‌هاي جوان از مسكن‌ 25 متری!

. در اقدامي قابل تامل، چاپ گزارش «طرح ساخت خانه‌هاي 25 متري در تهران» در روزنامه دنياي اقتصاد باعث شد تعدادي از خوانندگان روزنامه با اين تصور كه چنين خانه‌هايي ساخته شده، در تماس با گروه مسكن دنياي اقتصاد آدرس محل اين خانه‌ها را جست‌وجو كنند.واكنش مثبت جوانان به ايده ساخت مسكن كوچك (‌25 تا 35 متري‌) به معني نياز مبرم اين گروه سني به مسكن است. اين در حالي است كه هم‌اكنون بازار مسكن مملو از خانه‌هاي نوساز با متراژ متوسط 75‌متر مربع است كه به دليل قيمت‌هاي بالا، متقاضيان صاحب‌خانه شدن تمايلي به خريد آن ندارند.

 به دنبال چاپ گزارش ساخت خانه‌های 25‌متری در صفحه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد، بسیاری از جوانان طی تماس‌های تلفنی مکرر با گروه مسکن و با تصور‌اينکه‌اين طرح در دولت به تصویب رسیده است، در خصوص شرایط ثبت‌نام در‌اين طرح پرس و جو کردند.

یکی از‌اين افراد به خبرنگار ما گفت‌: ماهانه 700هزار تومان اجاره بها مي‌پردازم و باتوجه به دوشغله بودن خودم وهمسرم‌اين رقم فقط بابت استراحت شبانه ما هزینه می‌شود. وي گفت: طرح ساخت خانه‌هاي 25 تا 35متري بسیار مفید است؛ چرا که مي‌توان با پس‌انداز مبلغی که بابت اجاره پرداخت مي‌شود، اقدام به خرید خانه‌اي بزرگ‌تر در آینده کرد. مخاطب دیگری گفت: در حال حاضر من وهمسرم در یک خانه 70متری که زیر زمین است، زندگی مي‌کنیم و ماهانه حدود 500هزار تومان اجاره می‌دهیم و از‌ اينکه امیدی به خانه دار شدن ندارم، از نظر روانی به شدت احساس اضطراب و سرخوردگی دارم‌. وی تاکید کرد: حاضرم در خانه‌اي 19متری هم زندگی کنم، اما اجاره‌نشین نباشم‌. کاهش فاصله محل کار و زندگی یک جوان 28ساله نيز به دنياي اقتصاد گفت‌: اگر در ساخت‌اين نوع خانه‌ها از فضا استفاده بهینه شود، مسلما ‌اين نوع خانه‌ها خیلی مفید هستند.

وی تاکیدکرد: امروزه اکثر زوج‌های جوان شاغل هستند و حضور آنان در خانه به ساعات خاصی محدود مي‌شود. از‌اين رو بیش از هرچیز آنها دنبال خانه‌هایی هستند که نرخ اجاره بها يا خريد آن کم باشد و بیش از مساحت بنا، جوانان طالب خانه‌های لوکس با معماری مدرن هستند که شیک و امروزی ساخته شده باشند و اگر‌اين امکانات در ساخت‌اين خانه‌ها دیده شود. ‌اين خانه‌ها قطعا مورد استقبال واقع مي‌شود. در همین حال یک جوان 29 ساله گفت‌: زندگی در یک خانه کوچک قطعا بهتر از زندگی در خانه‌اي است که اگر چه‌اندکی بزرگ‌تر است، اما با دغدغه‌ها و حواشی آزاردهنده‌اي نظیر قسط و وام روبه‌روست. از مسکن مهر تا … جوانی 30 ساله مي‌گوید: سال 86 به امید خانه‌‌دار شدن در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کردم، اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است‌.

 وی تاکید کرد‌: مسلما زندگی در یک خانه کوچک با امکانات بیشتر خیلی بهتر از زندگی در خانه فاقد امکاناتی است که با مرکز شهر هم فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد. نظر مشاوران املاک اما نظر بنگاه‌داران به عنوان صنفی که با مشکلات مردم در رابطه با مسکن از نزدیک آشنا هستند، در‌اين رابطه شنیدنی است‌. یک بنگاه دار واقع در جنوب تهران در‌اين رابطه مي‌گوید‌: در حال حاضر آنقدر اوضاع اجاره مسکن نابسامان است که بسیاری از جوانان از آنجا که وسعشان نمي‌رسد یک خانه اجاره کنند، مجبور شده‌اند همانند دوران مجردی در خانه والدین خود زندگی کنند.

وی خاطر نشان ساخت‌: باتوجه به‌اينکه جوانان همه درآمد خود رابابت اجاره بها مي‌پردازند، در نتیجه دولت باید براي ساخت‌اين خانه‌ها حمايت‌هاي لازم را به عمل آورد. مخالفان از درد مردم بی‌خبرند وی افزود‌: آن کس که با ساخت‌ اين خانه‌ها مخالف است، در واقع از درد دل مردم خبر ندارد و نمي‌داند که آنها دچار چه معضلاتی هستند. واکنش فعالان ساخت و ساز اما چاپ گزارش خانه‌های 25متری از سوی برخی از فعالان بخش ساخت‌وساز نیز واکنش‌هایی به دنبال داشته است‌. در همین رابطه ‌ايرج رهبر، رييس انجمن انبوه‌سازان به دنيای اقتصاد گفت‌: کشور ما ازنظر زمین در مضیقه نیست و ساخت‌اين نوع خانه‌ها برای کشورهایی که مشکل زمین دارند، کارآیی دارد‌. وی تاکید کرد‌: زوج‌های جوان نمي‌توانند زیاد در‌اين خانه دوام بیاورند وبعد از مدتی خسته مي‌شوند؛ چرا که حتی نمي‌توانند یک میهمان هم دعوت کنند‌. وی تاکید کرد: اگر در ساخت مسکن مهر نقشه‌های 40متری در نظر گرفته شود، مي‌توان مشکل مسکن جوانان را حل کرد.

 ماهم مثل ژاپن مشکل زمین داریم اما در این راستا مهندس محمد مهدی مافی، طراح خانه‌های 25متری به دنیای‌اقتصاد گفت‌: اگر جمعیت 70میلیونی را به زمین‌های مساعد کشورمان تقسیم کنیم معلوم مي‌شود که اتفاقا وضعیت فعلی ما مثل کشورهایی نظیر ژاپن است‌. وی تاکیدکرد‌: در بهترین حالت اگر خانه‌های مسکن مهر ساخته شوند‌اين خانه‌ها برای قشر جوان مناسب نیستند؛ چرا که از مرکز اصلی شهر دور هستند. مافی خاطرنشان ساخت‌: نمي‌توان به جای مردم تصمیم گرفت و گفت آنها بعد از یک ماه زندگی در‌اين نوع خانه‌ها ممکن است خسته شوند؛ چرا که بسیاری آنقدر از نظرمسکن در مضیقه هستند که با کمال میل حاضر هستند در‌اين خانه‌ها زندگی کنند‌. ابعاد اقتصادی طرح خانه‌های 25متری

در‌ اين راستا محسن ‌ايلچی، روزنامه‌نگار اقتصادي و كارشناس صنعتي نیز به بررسی ابعاد اقتصادی ‌اين طرح پرداخت و تاکید کرد:به طور قطع مخاطبان اصلی‌اين نوع خانه‌ها اقشاری از جامعه هستند که قدرت خرید مسکن را درشرایط فعلی ندارند. وی تاکید کرد‌: این خانه‌ها که مي‌توان به آنها «مینی آپارتمان» اطلاق کرد، در واقع مي‌توانند به عنوان یک دوران تعلیق برای زوج‌های جوان باشند تا آنها بتوانند با پس‌انداز کردن نقدینگی خود خانه‌اي بزرگتر در آينده بخرند‌. وی خاطر نشان ساخت‌: به طور قطع اگر‌اين طرح اجرا شود در بازار کرایه مسکن اثر گذار خواهد بود‌؛ چرا که افراد مستاجر با خرید‌اين واحدها به طور تدریجی از بازار اجاره خارج مي‌شوند و همین امر مي‌تواند به تدریج اجاره بهای مسکن را تعدیل کند‌.

 ایلچی خاطرنشان کرد‌: اما دولت در واگذاری‌اين واحدها باید به گونه‌اي عمل کند که ‌اين واحدها خوشنام باشند. وی تاکید کرد‌: استفاده از‌اين واحدها باعث صرفه جویی بسیاری در حامل‌های انرژی مي‌شود؛ چراکه تحرکات جغرافیایی را در سطح شهر کاهش مي‌دهد‌.

 ایلچی تاکید کرد‌: در همین حال باتوجه به ‌اينکه ‌اين واحدها به خاطر ارزانی ممکن است مکررا خرید و فروش شوند، بنابراين دولت باید مشوق‌های مالیاتی را برای ‌اين نوع خانه‌ها در نظر گیرد‌. وی خاطر نشان کرد‌: در همین حال با توجه به‌ اينکه متراژ ‌اين واحدها کم است، طرح فروش متری مسکن در‌ اين نوع واحدها بسیار مي‌تواند موفق باشد‌.

با چاپ گزارش «طرح ساخت خانه‌هاي 25 متري در تهران» تعدادي از خوانندگان روزنامه با اين تصور كه چنين خانه‌هايي ساخته شده، در تماس با گروه مسكن دنياي اقتصاد آدرس محل اين خانه‌ها را خواستند.

 به نوشته دنیای اقتصاد، واكنش مثبت جوانان به ايده ساخت مسكن كوچك( 25 تا 35 متري‌) به معني نياز مبرم اين گروه سني به مسكن است اين در حالي است كه هم‌اكنون بازار مسكن مملو از خانه‌هاي نوساز با متراژ متوسط 75‌متر مربع است كه به دليل قيمت‌هاي بالا، متقاضيان صاحب‌خانه شدن تمايلي به خريد آن ندارند طرح بخش خصوصي براي ساخت مسكن كوچك در تهران به فاصله سه روز از اعلام جزئيات آن با استقبال گسترده از جانب گروه‌‌هاي سني جوان روبه‌رو شد.

زوج‌هاي جوان به خاطر اينكه براي اولين بار در طول سال‌هاي گذشته به بحث مسكن جوانان توجه شده به گونه‌اي كه آنها بتوانند با يك‌سوم قيمت‌هاي كنوني در بازار، صاحب مسكن كوچك شوند بسيار تحت تاثير قرار گرفته‌اند

منتشر شده در اخبار خواندنی خانوادهاخبار مردانسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *