رفتن به نوشته‌ها

ناباروري، سومين عامل طلاق

وي در ادامه گفت: «طبق تعريف، ناباروري عبارت است از عدم باروري پس از يك سال تلاش مدام بدون استفاده از روش‌‏هاي پيشگيري جهت داشتن فرزند. در حال حاضر شيوع ناباروري در كشور ايران حدود 18 -15 درصد است اگر چه آمار دقيقي در اين ارتباط وجود ندارد انجام تحقيقات تكميلي در مورد توزيع نسبي و منطقه‌‏اي ناباروري در ايران مي‌‏تواند به دولت در چگونگي توسعه خدمات درماني و همچنين بيمه كمك كند.»رئيس پژوهشگاه ابن‌‏سينا افزود: «در حدود20 سال پيش كه اولين مركز ناباروري در كشور شروع به فعاليت كرد، دولت خود را موظف مي‌‏دانست كه زوج‌‏هاي نابارور را به خارج از كشور اعزام كند كه براي هر زوج حدود 000/10 دلار هزينه مي‌‏شد. با وجود اينكه اين خدمات وسيع نبود ولي بعد از سرطان دومين هزينه درماني را دربرداشت و درحال حاضر موقعيت كشور به گونه‌‏اي است كه بيش از 40 مركز درماني ناباروري تاسيس شده است و اين مراكز خدمات متنوع ناباروري ارايه مي‌‏نمايند و ديگر نيازي به اعزام ناباروران به خارج از كشور نيست.»
وي افزود: «همچنين حدود 20 سال پيش بيماراني وجود داشتند كه اغلب عمر توليد مثل خود را در مطب‌‏هاي مختلف با انجام تشخيص و مداخلات مختلف مي‌‏گذراندند و زماني براي درمان به مراكز درمان ناباروري مراجعه مي‌‏كردند كه امكان درمان موثر وجود نداشت ولي اكنون با توجه به آگاهي مردم و اطلاع‌‏رساني رسانه‌‏ها در زمينه ناباروري به محض بروز مشكل در باروري افراد به مراكز متخصص مراجعه مي‌‏كنند تا امكان تشخيص و درمان صحيح در كوتاه‌‏ترين زمان فراهم آيد.»

آخوندي تصريح كرد: «لذا تسهيل مراجعه به مراكز درماني باعث كاهش هزينه‌‏هاست، زيرا به اين ترتيب زوجين سريعتر درمان خواهند شد. در حال حاضر بيمه هزينه‌‏هايي را كه فرد در مطب يا مراكز غير ناباروري مي‌‏پردازد تحت پوشش قرار مي‌‏دهد، ولي در صورت رجوع بيماران به مراكز درماني ناباروري هزينه‌‏ها توسط بيمه پرداخت نمي‌‏شود. در صورتي كه به دليل بالا بودن هزينه درمان‌‏ها، مراجعين دچار مشكل مي شوند.»
وي در پايان گفت: «البته بايد به اين نكته توجه داشت كه هزينه‌‏هاي درمان ناباروري در ايران يك پنجم هزينه‌‏هاي درمان در كشورهاي ديگر است. عليرغم تفاوت هزينه‌‏هاي درمان ناباروري در ايران و ساير كشورها، پژوهشگاه ابن سينا حدود 10 سال است كه براي حل مشكل تلاش مي‌‏كند.»
آخوندي افزود: «تحت پوشش قرار گرفتن هزينه‌‏هاي فعلي توسط بيمه‌‏ها، به كاهش استرس و فشار اجتماعي و رواني زوجين نابارور كمك خواهد كرد. در واقع سلامت هسته جامعه، يعني خانواده آنقدر حايز اهميت است كه به راحتي نمي‌‏توان از كنار آن گذاشت زيرا هم اكنون سومين عامل طلاق، ناباروري است و درمان ناباروري به حل مشكلات اجتماعي كمك بسياري خواهد كرد.»

رئيس پژوهشگاه فن‌‏آوري‌‏هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي ابن‌‏سينا در افتتاح پژوهشگاه فن‌‏آوري‌‏هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي گفت كه سومين عامل طلاق، ناباروري است و درمان آن به حل مشكل اجتماعي كمك بسياري مي‌‏كند.

به گزارش خبرنگار “ايلنا”، «دكتر محمد مهدي آخوندي» روز پنج‌‏شنبه در ادامه مراسم افتتاحيه اين پژوهشگاه گفت: «پژوهشكده بيوتكنولوژي توليد مثل و نازايي از 10 سال قبل شروع به فعاليت نمود و در زمينه تحقيقات بيوتكنولوزي، ناباروري، سقط مكرر، اهداء گامت و جنين و… فعاليت گسترده‌‏اي را آغاز كرده است. يكي از اين فعاليت‌‏ها، ارايه چالش‌‏هاي مطرح در كشور در ارتباط با مباحث باروري و ناباروري درقالب سيمنارهاي متعدد مي‌‏باشدكه به طور مثال مي‌‏توان به يكي از نمونه‌‏هاي آن يعني بيمه و ناباروري اشاره كرد.»

منتشر شده در اخبار طلاقطلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *