رفتن به نوشته‌ها

مهم ترين اختلال رواني جوانان

اين متخصص اعصاب و روان اظهار داشت: به علت وجود بحران جواني در جوانان، اين دسته از افراد در يک لبه مرزي عبور مي کنند که تا زمان شکل گيري ساختار شخصيتشان افراد براي يک مدت زماني دچار بحران ها مي شوند.
ترقي ادامه داد: ساختار شخصيت فرد اگر بالغ و مهجور باشد اعتماد به نفس خودبخود شکل خواهد گرفت. اما در دوران نوجواني به خاطر بلوغ شخصيتي، اگر جامعه نتواند پذيراي خوبي از نوجوانان باشد قاعدتا فرد نمي تواند شخصيتش را به خوبي تشکيل دهد به همين علت اعتماد به نفس در فرد پايين مي آيد.

وي بيان داشت: افسردگي و اضطراب که نوعي از بيماري هاي اعصاب و روان هستند، بيماري ساختماني مغز بوده که شايع ترين علامتش کاهش اعتماد به نفس، خستگي زودرس، فراموشي و…هستند که باعث مي شود فرد نسبت به جامعه خود در يک سيکل معيوب تري بيفتد.

ترقي تصريح کرد: بهترين راهکار پزشکي در افرادي که دچار عدم اعتماد به نفس هستند، روان درماني و درصورت نياز مصرف دارو است. تاحد ممکن بايد استرس هاي نوجوانان را در جامعه کاهش داد و استرسي که به وي وارد مي شود را به طوري کنترل کرد که فرد احساس امنيت و آسايش کند.

اين متخصص اعصاب و روان خاطر نشان ساخت: در اين زمينه باتوجه به معضلي که در کشورما وجود دارد خانواده نقش خيلي مهمي را در درک جوانان دارند که هرچه فرد احساس مقبوليت بيشتري در جامعه داشته باشد به همان ميزان، اعتماد به نفسش هم افزايش مي يابد. زماني که جوان احساس مقبوليت در جامعه نمي کند دچار سرخوردگي شده و اعتماد به نفسش کاهش مي يابد.

وي با بيان اينکه خانواده يک واحد کوچکي از جامعه است افزود: اگر جوان در خانواده اي با محيط امن و ايمن زندگي کند، در جامعه نيز موفق ظاهر خواهد شد. وقتي فردي در خانواده اش مورد تاييد قرار گيرد و به وي فرصت داده شود تا نکات دروني خود را به منصه ظهور برساند، قاعدتا در واحدهاي بزرگتر مثل جامعه نيز مي تواند خودي از خود نشان دهد.

ترقي در خاتمه ابراز داشت: در زمينه پيشگيري از چنين معضلي ابتدا بايد بر روي خانواده ها کار شود و سپس بر روي جامعه. مسئولان نيز موظفند تا در زمينه مسائل اجتماعي که باعث افزايش استرس هاي جوانان مي شوند مانند، ارتباطات با محيط بيرون، مشکلات کاري و درس خواندن را به نوعي براي فرد برنامه ريزي کنند که اگر فرد در خانواده اش داراي مقبوليت است، بيرون دچار سرخوردگي نشود.
عدم اعتماد به نفس بدان معناست که شخص خودش را در چارچوب جامعه قبول نکرده، توانايي هاي خود را احساس نمي کند و نسبت به همه چيز بدبين خواهد شد به طوري که قادر به انجام کارهاي ساده نبوده و به آن سطح ارتقا اجتماعي و شغلي نمي رسد که اين مسئله يکي از مهم ترين مشکلات رواني در جوانان کشورمان محسوب مي شود.
مهدي ترقي متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار اجتماعي برنا، عدم اعتماد به نفس در جوانان را از مهم ترين مشکلات اين رده سني در کشور ذکر کرد و گفت: کاهش اعتماد به نفس دو جنبه دارد، يکي جنبه اجتماعي و ديگري جنبه پزشکي. معمولا کاهش اعتماد به نفس از جنبه پزشکي بر اثر آسيب هايي همچون افسردگي و اضطراب ناشي مي شود.
وي يکي از شايع ترين علامت هاي ناشي از اختلالات رواني در جوانان را عدم اعتماد به نفس دانست و افزود: نداشتن اعتماد به نفس بدان معناست که شخص خودش را در چارچوب جامعه قبول نکرده، توانايي هاي خودش را احساس نمي کند و نسبت به همه چيز بدبين خواهد شد به طوري که قادر به انجام کارهاي ساده نبوده و به آن سطح ارتقا اجتماعي و شغلي نمي رسد.
منتشر شده در اخبار کودکان و جوانانبهداشت روحی و روانی خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *