رفتن به نوشته‌ها

نسبت تعداد دختران به پسران در كشور

افروز با تأكيد بر وجود موانع فرهنگي در مسير ازدواج‌هاي خويشاوندي يا ازدواج پسران با دختران كوچكتر از خود افزود: كدام منطق، دين و سنت اين موضوع را اعلام كرده است؟ حال آنكه پيامبر اسلام همسري بزرگتر از خود داشت. لازم است باور داشته باشيم كه اين نگرش باطل است. چه بسا كه مطالعات كشور نشان مي‌دهد آنجا كه سن زنان از همسرانشان دو سال بيشتر بوده ميزان طلاق كمتر است. سن واقعي انسان برآيند سه مؤلفه اساسي سن شناسنامه، سن زيستي و سن رواني و عقلاني است. از اين رو نمي‌توان سن شناسنامه اي را ملاك قرار داد.

وي بر تسهيل فرايند شناخت جوانان در مسير انتخاب دقيق و آگاهانه و تحقق ازدواج آسان و پايدار تصريح كرد: از منظر روانشناسي ديني هر دختر و پسري كه به بلوغ جنسي رسيده سلامت عقلاني و رواني تعادل عاطفي و رواني كفايت شخصيتي و قابليت مسئوليت‌پذيري اجتماعي دارند، مي‌توانند همسر انتخاب كنند. يك همسر خوب بايد كاستي‌ها و عيب‌هاي زوج خود را چون تن پوش بپوشاند محبت خود را ابراز دارد همه جاذبه‌هاي زيستي، شناختي، رواني و جنسي خود را تقديم زوج خود كند و در نتيجه آرامشگر باشد.

اين استاد دانشگاه تهران گفت: خانواده كامل با ازدواج زن و مرد شكل مي گيرد. در اين راستا فرزندآوري و قرار گرفتن زير يك سقف ملاك نخواهد بود. پيوند زيباي زوجيت نبايد با دروغ ايجاد شود. از اين رو تعيين مهريه‌هاي سنگين و خارج از توان مرد مورد انتقاد خواهد بود.

رئيس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور در كميسيون تخصصي راهكارهاي مؤثر در تسهيل ازدواج جوانان با اشاره به اينكه به ازاي هر هزار دختر، هزار و 18 پسر در كشور وجود دارد، گفت: اينكه دختر عقد كرده نمي‌تواند در منزل پدر بماند يك خرافه فرهنگي است.

غلامعلي افروز در اين كميسيون اصلي‌ترين مانع در مسير ازدواج بهنگام جوانان كشور را موانع فرهنگي اعلام كرد و اظهار داشت: دانشگاهيان، مدرسان و گروه‌هاي مرجع در راستاي رفع مشكلات و موانع فرهنگي ازدواج جوانان مسئول هستند. انتخاب همسر يك نگاه مالي نيست و بايد زمينه‌هاي فرهنگي در اين حوزه مهيا شود.

به گزارش فارس، وي با اشاره به اينكه خداوند ازدواج و تشكيل خانواده را تضمين كرده است، گفت: ازدواج راه خوشبختي و آرامش است و هم اكنون در تمام دنيا بر مبناي دلايل عقلي، روانشناسي و ديني هيچ بحثي به عظمت و اهميت ازدواج نيست چرا كه از ابتداي خلقت، خداوند انسان‌ها را زوج آفريده است و زيباترين و محبوب‌ترين بنا براي پيامبر خدا خانواده است. اين بنيان در ايده‌آل‌ترين شرايط كانون همسرپروري خواهد بود.

منتشر شده در آمار و گزارش

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *