رفتن به نوشته‌ها

الگوي ازدواج ، مدرن شده است

 انتخابش را فردي انجام مي دهد اما بعد نيازمند حمايت هاي خانوادگي مي شود . فرد در جريان زندگي اين حمايت را از جانب خانواده نمي بيند و تنهامي ماند و نه مي تواند از حمايت هاي آن ها استفاده کند و نه از راهنمايي شان . در اين جا است که امکان فروپاشي پيش مي يابد .

 

محبي با اشاره به اين که ميان فروپاشي ازدواج و نرخ کاهش ازدواج رابطه مستقيم وجود دارد ، اظهار کرد : هر چه فرد ببيند که يک رابطه در خانواده هاي زيادي به فروپاشي منجر شده ترس از اين که به آن سمت برود بيشتر مي شود . احساس مي کند ازدواج کارکرد مثبت ندارد . همه اين ها سبب مي شود در انديشه و نگرش او ازدواج کارکرد مطلوبي را نداشته باشد .

 

وي ادامه داد : ما در حاضر با چند مساله مواجه هستيم . آنومي در ارزش هاي ازداوج ، کاهش نفوذ و تاثير حمايت خانواده در عرصه ازدواج ، تغيير الگوهاي انتخاب همسر ، تغيير ارزش هاي ازدواج و تبديل مدل سنتي به سوي مدرن .

 

به گزارش ایونا ، محبي با اشاره به اين که جابه جايي خانه امکان شناخت را از ميان برده ، افزود : افراد صداقت لازم را در اين دنياي پرهرج و مرج ندانرد و سعي مي کنند در حالت گمنامي به سربرند . با توجه به تغييرالگوها و زندگي شهري ، تحقيقات به جايي نمي رسد . چرا در گذشته ازدواج ها پايدارتر بود چراکه افراد داراي شخصيت ساده بوده و امکان شناسايي شان بيشتر بود . امکان شناخت فرد مقابل در حال حاضر به راحتي امکان پذير نيست .

 

وي در پايان افزود : بايد به سه مساله توجه کرد . دسترسي به همسر آينده که با توجه به تناسبت نسبت جنسي و الگوهايي که ما براي انتخاب همسر داريم با مشکل مواجه شده ، امکان اين که فرد شرايط اجتماعي اقتصادي براي ازدواج را دارد ؟ ، که در جامعه ما بيشتر افراد اين شرايط را ندارند . تمايل و مطلوبيت ازدواج که در جامعه کاهش يافته است . بايد اين سه مساله از ميان برداشته شود تا به مقصود برسيم

علي رغم اين که مي گويند عمده ترين معضل ازدواج ، بحث اقتصادي است ، عوامل فرهنگي اثرگذار و مهم تري نيز وجود دارد . جامعه ما به خاطر تغيير و تحولات ارزشي چند سال اخير ، عمدتا بعد از جنگ ، دچار تحول نظام ارزشي خانواده شده است . فردگرايي در بين افراد جامعه افزايش يافته و فرد مسائل شخصي را به مسائل خانوادگي ترجيح مي دهد .

به ایونا، سيده فاطمه محبي ؛ مدير تحقيقات شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت : ازداوج از حالت “نهاد ازدواج” به سمت “معاشرتي” در حال حرکت است . فرد آزادانه تر مي خواهد انتخاب کند و بُعد خصوصي ازدواج داراي اهميت بيشتري شده است .

 

دبير سرويس اجتماعي نشريه فصلنامه کتاب زنان در ادامه گفت : هم چنين انگيزه هاي فردي و جنسي در حال افزايش است . دخالت خانواده ها روز به روز کمتر شده و فرد با فرديت خود اين کار را انجام مي دهد . اما بعد از اين که وارد زندگي مي شود ، نمي تواند به تنهايي عمل کند .

منتشر شده در اخباراخبار ازدواج

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *