رفتن به نوشته‌ها

7 توصیه بسیار کلیدی در زندگی مشترک…

زوج‌های جوان اگر راهکار غلبه بر این مشکلات را ندانند، سرخورده شده و تصور می‌کنند که انتخاب اشتباهی برای زندگی مشترک داشته‌اند. همواره دوران اول زندگی زوج‌های جوان با مشکلات و گاه بحث‌های زیادی همراه است. بحث‌هایی که ناشی از عدم شناخت همدیگر و تجربه نداشتن برای حل مشکلات‌شان می‌شود. زوج‌های جوان اگر راهکار غلبه بر این مشکلات را ندانند، سرخورده شده و تصور می‌کنند که انتخاب اشتباهی برای زندگی مشترک داشته‌اند. در ادامه راهکارهایی برای حل مشکلات ۳ سال اول زندگی که سخت‌ترین روزهای زندگی مشترک زوجین است، ارائه می‌دهیم.

1- به همسرتان فرصت تفریح با دوستانش را بدهید

معمولا بعد از تمام شدن ماه عسل مرد می‌خواهد که زندگی مشترکش را منظم و مثل تمام زندگی‌های دیگر ادامه دهد. در این بین حق داشتن تفریحات تک نفره‌ای را نیز برای خود محفوظ می‌داند. نکته‌ای که باعث رنجش همسرش می‌شود و او را دچار این اشتباه می‌کند که همسرش نسبت به او سرد شده و بعد از ازدواج توجه‌ای به او ندارد. بهتر است قبل از اینکه دچار چنین سوءبرداشت‌هایی شوید با همسرتان صحبت کنید و از احساس درونی خودتان برایش بگویید، تکلیف تفریحات دوستانه تک نفره و میزان آن‌ها را هم روشن کنید. به هر حال هر دوی شما لازم است که ساعاتی را با دوستان قدیمی خود بگذرانید.

2- مشکلات زندگی مشترکتان را به خانه پدر و مادرتان نکشانید

یکی از اشتباهاتی که ممکن است زوج‌های جوان در اوایل زندگی مشترک مرتکب شوند، صحبت با پدر و مادر درباره اتفاقات ناراحت‌کننده و بحث‌ با همسرشان است. معمولا در این موارد والدین از روی دلسوزی و محبت، از فرزند خود جانب داری کرده و به اختلاف زوجین بیش از پیش دامن می‌زنند. در هر حال شما باید بدانید که هرگز نباید در این موارد با والدین خود صحبت کنید. سعی کنید تجربه حل مشکلات با همسرتان را دو نفره پشت بگذارید، اگر نتوانستید مهارت‌هایتان در برخورد با این مشکلات را با مطالعه یا مراجعه به مشاور افزایش دهید.

3- همسرتان دشمن شما نیست!

یکی از مشکلات همیشگی زوج‌های جوان این است که چرا هنگام اختلافات خانوادگی همسرشان از آن‌ها طرفداری نمی‌کند. بهتر است که توقع همیشگی از همسر برای دفاع از شما را کنار بگذارید. در این باره با هم صحبت کنید و اجازه دهید همسرتان به عنوان یک ناظر بیرونی شما را مورد قضاوت قرار دهد، نه یک طرفدار دائمی. همسران در این مورد باید صبور باشند و علاوه بر اینکه به دنبال حل مسئله باشند، اشتباه و خطای خود را نیز بپذیرند. خودتان را عقل کل ندانید سعی کنید در تمام امور زندگی با همسرتان مشورت کنید. مشورت کردن علاوه بر پیدا کردن راه حل بهتر، باعث نزدیکی شما به همسرتان نیز می‌شود. همچنین مشورت باعث می‌شود که از تجربیات شریک زندگی‌تان بهره برده و اگر در جایی دچار اشتباه شوید، شماتت نشنوید. یادتان باشد که هیچ چیز به اندازه خودخواهی و تک روی در زندگی مشترک باعث ایجاد دلخوری و تیره شدن روابط همسران نمی‌شود.

4- فقط عیب‌های همسرتان را نبینید

پس از شروع زندگی مشترک مطمئنا متوجه عیوبی در همسرتان می‌شوید که باعث ناراحتی شما خواهد شد. اول اینکه در این مورد حتما در یک محیط خصوصی با هم صحبت کنید و راه شماتت را در پیش نگیرید. نکته دوم اینکه سعی کنید، گذشت داشته باشید و از کنار این عیوب اگر خیلی بزرگ نیستند، عبور کنید. نکته آخر هم اینکه همیشه روی عیوب همسرتان تمرکز نکنید و از او یک هیولا نسازید. همسرتان هم مثل تمام انسان‌های دیگر دارای نقاط قوت و ضعف است. پس سعی کنید، نقاط ضعف و قوت او را در کنار هم ببینید.

5- احساساتتان را به زبان بیاورید

یکی از نکات بسیار مهم در زندگی مشترک به زبان آوردن احساسات و حرف‌های درونی است. برای بیان این حرف‌ها از نیش و کنایه یا جملات غیرمستقیم استفاده کنید. ساده، صریح و با احترام حرف دلتان را به همسرتان بگویید، اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید از او عذرخواهی کنید یا اگر در میانه صحبت با او حوصله حرف زدن ندارید، از او بخواهید که در زمان دیگری با هم صحبت کنید. در هنگام حرف زدن با همسرتان مثل یک رفیق صمیمی پیش بروید و به دنبال رسیدن به زبان مشترک باشید.

6- جوانان در شرف ازدواج برای انجام کارهای خانه با هم هماهنگ باشید

هیچ گاه انجام کاری را وظیفه همسرتان ندانید. برای انجام کارهای خانه به همسرتان کمک کنید. دقت داشته باشید هماهنگی شما با همسرتان برای انجام کارهای خانه مهم است، نه تقسیم وظایف خانه به صورت مساوی. خانم‌ها برای حل این مساله می‌توانند لیستی از کارهای خانه را بنویسند و از همسرشان درخواست کنند که مسئولیت انجام چند کار از آن لیست را با تمایل خودش به عهده بگیرد. خانم‌ها یادشان باشد که با احترام از همسرشان درخواست کمک کنند و وقتی همسرشان در حال انجام آن کار است، با ایرادگیری مداوم او را کلافه نکنند. آقایان نیز یادشان باشد که مسئولیت‌های محول شده را با بی‌حوصلگی انجام ندهند و همسرشان را در انجام کارهای خانه دست تنها نگذارند.

6- هرگز پشت سر همسرتان غیبت نکنید

حتی برای درددل کردن نیز پشت سر همسرتان غیبت نکنید. به هر حال ممکن است روزی این اختلاف شما حل شده و ناراحتی‌تان برطرف شود اما تصویر بدی که در ذهن دوست یا آشنایان از همسرتان می‌سازید، از ذهن آن‌ها پاک نمی‌شود. این جملات فریب دهنده را هم کنار بگذارید که «پیش خودت بمونه» یا «به کسی از این موضوع چیزی نگو» به هر حال همیشه آن افراد هم کسی را در زندگی‌شان دارند که به او همین جملات را بگویند و حرف‌های شما به گوش همسرتان برسد.

7- تکلیف مسائل مالی را روشن کنید

یکی از مشکلات اصلی زوج‌های جوان در دوران ابتدای زندگی مشترک مسائل مالی است. احتمال دارد که مرد شما برای ساختن آینده برنامه‌هایی داشته باشد ولی شما بیشتر به وضعیت فعلی زندگی‌تان فکر کنید. بهتر است که در این باره با هم صحبت کنید و به نظرات مشترکی برسید. همسرتان را از رازهای مالی‌تان با خبر کنید و در هنگام پرداخت بدهی‌ها کنارش باشید. اگر می‌خواهد به والدینش کمک مالی کند و آن‌ها در شرایط سختی هستند، حتما او را همراهی کنید. به خرج و مخارج زندگی‌تان سر و سامان دهید و در صحبتی که با همدیگر دارید، اولویت‌ها را مشخص کنید تا احساس بد ولخرجی کردن از طرف همسرتان به سراغ‌تان نیاید.

منتشر شده در بهداشت روحی و روانی خانوادهتوصیه هامشاوره خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *