رفتن به نوشته‌ها

بحران تجرد قطعي جوانان با همسان همسري حل مي‌شود

وي ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي ملي در برنامه چهارم توسعه مطالعات و تحقيقات در زمينه مسائل جوانان است. با توجه به تأكيدات دين اسلام بر امر ازدواج، ازدواج جوانان به عنوان يك اولويت مورد توجه سازمان ملي جوانان و خانواده‌ها است و تشكيل خانواده به عنوان محوري ترين مسائل جوانان است .

وي گفت: سعي كرديم در طي 10 سال گذشته وضعيت جوانان را مورد بررسي قرار دهيم تا به وسيله نتايج بدست آمده بتوانيم در مورد ده سال آينده پژوهش و برنامه‌ريزي كنيم .

در ادامه اين نشست، گراوند يكي از محققاني كه در زمينه ازدواج جوانان پژوهش‌هايي انجام داده است، گفت: در اين بررسيها سعي كرديم تا وضعيت جوانان را در طي دوره 10 ساله در تمام زمينه‌ها مورد بررسي قرار دهيم .

بر اساس ميانگين 11 ساله در كشور بيش از 110مورد در حجم 10هزار نفر در استان‌هاي خراسان، مازندران، گيلان و اردبيل ازدواج رخ داده است. البته شرايط فرهنگي و اجتماعي هر استان نيز قابل بررسي است. اما در كل در طي 10 سال گذشته ازدواج روند صعودي داشته است .

بر اساس تحقيقات انجام شده از سوي دفتر مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان، ‌اصفهان و تهران جزء استان‌هايي بودند كه پايين‌ترين ازدواج را با توجه به ميانگين ازدواج در كشور داشته‌اند .

به گفته گراوند، استان آذربايجان شرقي در زمينه ازدواج و طلاق وضعيت خوبي را داشته است .

در ادامه اين گزارش كه از سوي دفتر مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان انجام شده است، بالاترين ميزان جمعيت هرگز ازدواج نكرده در استان‌هاي خراسان، اصفهان و فارس بوده‌ است كه شامل6 درصد مي‌شود .

به عبارتي ديگر بر اساس سرشماري سال 85 ،جمعيت هرگز ازدواج نكرده‌اي كه در سن 15 تا 29 سال قرار دارند، شامل 15 ميليون و 768 هزار و 197نفر است .

به گزارش اين پژوهشگر، جمعيت مرداني كه در گروه سني 10 تا 14 قرار دارند و ازدواج كرده‌اند در كشور بالغ بر19هزار و 293 مرد است. همچنين تعداد زن‌هاي اين گروه سني كه ازدواج كرده‌اند، بيش از 43 هزار نفر است. اما در گروه سني 15 تا 19 سال 84هزار و 111 نفر مرد و 702هزار و 796 نفر زن ازدواج كرده‌اند .

*بيش از 33 ميليون متأهل در كشور وجود دارد

بر اساس سرشماري سال 85 از 70ميليون نفر جمعيت كشور، 33ميليون و 113 هزار و 158 نفر ازدواج كردند .

به گزارش ایونا ، در ادامه معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان به وضعيت ازدواج و طلاق در طي سال 85 و 86 اشاره كرد و گفت: روند ازدواج در سال 86 ، 1/8 درصد بوده است كه نسبت به سال 85 رشد داشته‌ايم. اما در مورد طلاق در سال 86، 2/6 درصد طلاق وجود داشته كه نسبت به سال 85 كاهش داشته است اما در كل طلاق افزايش داشته است. در سال 85 رشد طلاق 6/11 درصد بوده است .

شهلا كاظمي پور معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهشهاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه و يكي ديگر از محققاني كه در نشست ازدواج حضور داشت،‌ گفت: ميزان ازدواج زناني كه در سن 20 تا 24 قرار دارند ميزان بالايي است. اما مردهايي كه در بين گروه سني 25 تا 29 سال قرار دارند نسبت به زنان در رتبه پايين‌تري قرار دارند .

كاظمي پور در ادامه به تفاوت سني زن و مرد اشاره كرد و گفت: در گذشته تفاوت سني زوجين با يكديگر شش سال بوده است اما به تدريج اين رقم كاهش پيدا كرده و در حال حاضر به چهار سال رسيده است .

 

اين محقق در امور جوانان گفت: براي از بين بردن بحران تجرد قطعي جوانان مي‌توان به همسان همسري اشاره كرد به عبارتي ديگر اگر سن زوجين به يكديگر نزديك باشد و در سنين مشابه ازدواج كنند اين بحران حل خواهد شد .

 

وي در ادامه باتوجه به تحقيقات انجام شده و نتايج حاصله، گفت:در سال 85 ازدواج نسبت به سال 84 رشد منفي داشته است. بر همين اساس تعداد ازدواج انجام شده در سال‌هاي 86-85 ،8 درصد است. اما در سال 85-84 رشد ازدواج منفي و -2/1 بوده است .

كاظمي پور افزود: بر اساس نتايج بدست آمده، زنان بيشترين ازدواج را در سنين 15 تا 19 سال و 24 تا 20 سال دارند. همچنين مردان بيشترين ازدواجشان در گروه سني 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال است. در واقع مي‌توان گفت 3/41 درصد از زنان در سن 15 تا 19 سالگي و 1/11 درصد از مردان در همين رده سني ازدواج كرده‌اند. 6/32 درصد زنان در گروه سني 24 تا 20سال و بيش از 48درصد مردان در همين گروه سني ازدواج كرده‌اند .

بر اساس تحقيقات انجام شده از سوي دفتر مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان 80 درصد خانمها زير 24 سال ازدواج كردند و 60 درصد مردان بيشترين ازدواج خودشان را در سنين زير 30 سال انجام داده‌اند .

معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان با بيان اينكه ازدواج به صورت زودهنگام، به هنگام و دير‌هنگام، است گفت: ازدواج زودهنگام ازدواجي است كه زودتر از فرا رسيدن سن ازدواج صورت مي پذيرد. اما ازدواج ديرهنگام ازدواجي است كه در واقع شامل جواناني مي شود كه در سن ازدواج قرار دارند اما ازدواج نكرده اند. اگر قرار باشد سني را براي ازدواج فرهنگ سازي كنيم بايد با توجه به شرايط و ويژگي‌هاي جامعه و جوانان پيشنهاد شود .

اين پژوهشگر تصريح كرد: هرچه امكان ازدواج را براي جوانان با فاصله كمتري نسبت به بلوغ جنسي امكان‌پذير كنيم اقدام مؤثري انجام داده‌ايم. به بياني ساده‌تر نبايد فاصله بلوغ جنسي با ازدواج زياد باشد .

مدير دفتر مطالعات زنان و دختران سازمان ملي جوانان گفت: عوامل مؤثري در زمينه بلوغ جنسي جوانان وجود دارد كه از جمله مي‌توان به مسائل جغرافيايي، تاريخ و يا حتي مناطق گرمسير اشاره كرد. در مناطق گرمسير بلوغ جنسي زودتر رخ مي‌دهد. همچنين استقلال هم از جمله عواملي است كه براي انجام ازدواج مهم است تا جوان بتواند مسئوليت‌پذير باشد و همچنين امكان رشد براي جوان ايجاد شود .

به گفته نيلچي عوامل مؤثر بر سن ازدواج شامل عوامل جسمي، روحي رواني، اجتماعي و فرهنگي هستند .

معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهشهاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه گفت: براي از بين بردن بحران تجرد قطعي جوانان مي‌توان به همسان همسري اشاره كرد به عبارتي ديگر اگر سن زوجين به يكديگر نزديك باشد و در سنين مشابه ازدواج كنند اين بحران حل خواهد شد .

  

به گزارش ایونا ، معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان در نشست خبري كه صبح امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهميت جوانان در كشور، گفت : از برنامه‌هاي ملي كه در برنامه چهارم مورد توجه قرار گرفته توسعه مطالعات و تحقيقات در زمينه مسائل جوانان است .

محمد اسحاقي ادامه داد : جوان پژوهي بحث گسترده‌اي در سطح جهان و كشور است نه به خاطر تعداد و درصد جوانان كه در كشور وجود دارند بلكه به اين دليل است كه در اين دوره در كشور توجهي ويژه‌اي به اين گروه شده و قبل از هر چيزي بايد شناخت جامعي در اين رابطه داشته باشيم .

منتشر شده در اخبار کودکان و جوانانسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *