رفتن به نوشته‌ها

بندرعباس در راس انواع خشونت مردان عليه زنان

وي ادامه داد: همچنين 61 درصد آن‌ها اظهار كردند كه سابقه ضرب و شتم آن‌ها توسط همسرانشان خارج از شمارش بوده است.

عضو گروه پژوهشي رفاه اجتماعي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، با بيان اين كه عليرغم اين كه زنان مذكور به شدت از سوي همسرانشان مورد آزار قرار گرفته بودند، تصريح كرد: حدود 65 درصد آن‌ها تاكيد داشتند كه قصد طلاق و جدايي از همسرانشان را حتي پس از ضرب و شتم نداشتند كه اين امر نشان مي‌دهد، در اغلب موارد، زنان مطلقه بيش از زنان متاهل در معرض خشونت نزديكان يا جامعه قرار دارند.

وي همچنين با اشاره به تحقيق دكتر قاضي طباطبايي كه در سال 83 و بر اساس اطلاعات جمع‌آوري شده در مراكز استان‌ها در مورد وضعيت خشونت عليه زنان در خانه صورت گرفته است، يادآورشد: نتايج تحقيق حاكيست، بندرعباس با 4/38 درصد بيشترين و كرمان با 8/8 درصد، كمترين شيوع را از نظر تهديد و خشونت رواني عليه زنان در خانه دارد. همچنين از نظر خشونت فيزيكي خفيف عليه زنان، نيز بندرعباس با 3/49 درصد بالاترين و رشت با 5/4 درصد كمترين ميزان را داشته است.

مدني ادامه داد: از نظر خشونت جنسي نيز بندرعباس با 2/27 درصد بيشترين و كرمان با 5/1 درصد كمترين درصد شيوع را به خود اختصاص دادند.

وي با اشاره به اين كه از نظر خشونت فيزيكي شديد عليه زنان، بندرعباس با 75 درصد موارد و سمنان با 9 درصد كمترين ميزان را داشتند، افزود: از نظر خشونت رواني كلامي نيز بندرعباس با 2/71 درصد و اهواز با 6/28 درصد بيشترين و كمترين ميزان را داشتند.

خشونت اقتصادي عليه زنان همچون نپرداختن نفقه و يا ايجاد محدوديت‌هاي مالي از ديگر مواردي بود كه عضو گروه پژوهشي رفاه اجتماعي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با اشاره به آن، گفت: بندرعباس با 28 درصد و كرمان با چهار درصد بيشترين و كمترين ميزان خشونت اقتصادي عليه زنان را به خود اختصاص داده‌ بودند.

وي ادامه داد: بر پايه نتايج ملي حاصل از مطالعه مذكور در مجموع، 53 درصد زنان مورد تحقيق در اين مطالعه ملي، در طول يك‌سال پيش از انجام اين مطالعه، در معرض يكي از انواع خشونت‌ قرار گرفته بودند، همچنين در كل كشور خشونت‌هاي رواني ـ كلامي، شايع‌ترين نوع خشونت عليه زنان بوده كه پس از آن اعمال خشونت‌هاي فيزيكي و همچنين جلوگيري از رشد فكري و كنترل مناسبات اجتماعي زنان، به ترتيب شايع‌ترين انواع خشونت‌ها عليه زنان را تشكيل مي‌دادند.

مدني با اشاره به تحقيقات انجام شده درباره اخبار منتشر شده در مطبوعات در مورد خشونت عليه زنان، خاطر نشان كرد: بررسي 12 روزنامه كثيرالانتشار نشان مي‌دهد، اختلالات رواني و پس از آن، اختلافات خانوادگي بخشي مهمي از زمينه‌هايي را تشكيل مي‌دهند كه منجر به خشونت مرتبط با زنان مي‌شود.

وي با اعلام اين كه در فصل پاييز تعداد موارد انتشار اخبار در اين زمينه بيشتر از فصل تابستان است، عنوان كرد: نزديك به نيمي از قربانيان را گروه سني 18 تا 29 سال تشكيل مي‌دهند و در دوسوم خشونت‌ها، مرد عامل خشونت‌ها عليه زنان است.

عضو گروه پژوهشي رفاه اجتماعي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ادامه داد: بر اين اساس روزانه 2/7 مرد در مقابل 4/2 زن اقدام به خشونت مرتبط با زنان مي‌كنند.

عضو گروه پژوهشي رفاه اجتماعي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، با استناد به تحقيقي در سال 82 در مورد زنان مورد خشونت واقع شده‌اي كه به پزشكي قانوني ارجاع شده بودند، گفت: اغلب زناني كه مورد خشونت‌هاي شديد جسمي و يا جنسي قرار گرفته بودند، در گروه سني 20 تا 39 سال قرار داشتند. همچنين 72 درصد آن‌ها، از نظر اقتصادي به نوعي وابسته به همسرانشان بودند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي » خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد مدني در نشست رفاه اجتماعي و رسانه كه امروز در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي برگزار شد، افزود: 70 درصد زنان مذكور اذعان كرده‌اند، در طول يك‌سال پيش از انجام اين تحقيق، پنج بار يا بيشتر توسط همسرانشان كتك خورده و يا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

منتشر شده در اخبار مردانحقوق زنانمسائل حقوقی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *