رفتن به نوشته‌ها

سند استاني پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي

 وي با بيان اين كه عليرغم رشد 6 درصدي طلاق كشوري در سال گذشته، رشد طلاق در استان ايلام به 5/17 درصد رسيده است، اظهار كرد: طلاق در استانهاي سيستان و بلوچستان نيز از رشد 4/17 درصدي و در يزد 5/16 درصد بوده و استان يزد از اين لحاظ رتبه سوم كشوري را به دست آورده است. موسوي چلك ادامه داد: درحاليكه ازدواج كشور رشد 1/8 درصدي داشته، نرخ رشد ازدواج در استان سيستان و بلوچستان 6/30 و يزد 6/6 درصد بوده است.

كسب رتبه 18 طلاق نسبت به ازدواج توسط استان كرمان در سال 86، از ديگر نكاتي بود كه وي با يادآوري آن خاطرنشان كرد: اين رتبه در سال پيش از آن، 13 بوده كه اين امر نشان از وضعيت بد طلاق در اين استان دارد. به گفته مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي، نسبت طلاق به ازدواج در سال 85 در كشور، 1/12 درصد بود كه اين رقم در سال 86 با دو دهم درصد كاهش به 9/11 درصد رسيد و اين امر حاكي از كنترل رشد طلاق در كشور دارد.

 وي بيشترين مراجعان به مراكز كاهش طلاق بهزيستي را زوجين بالاي 25 سال خواند و يادآورشد: 51 درصد مراجعين را زوجها و 37 درصد را زوجه‌ها تشكيل مي‌دادند . موسوي چلك، بيشترين علت دادخواستهاي طلاق را اعتياد به موادمخدر ، دخالت اطرافيان ، ضرب و شتم و همسرآزاري ، عدم تمكين و سوء ظن خواند و خاطرنشان كرد: 15 درصد علت طلاقها اختلاف زناشويي بود كه در كنار اين مورد بايد به بدبيني و سوءظن و عدم تمكين نيز اشاره كرد.

 وي تصريح كرد: در سال گذشته با كمك مراكز مداخله در بحران 40 درصد مراجعات منجر به سازش شده كه اين رقم در سال پيش از آن 34 درصد بوده است. همچنين 20 درصد مراجعان در حال گذران مرحله مداخله بوده و 4 درصد نيز اين مداخله را نيمه كاره رها كردند. به گفته مدير كل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي ، 70 درصد مراجعه‌كنندگان به مراكز مداخله در بحران براي پيگيري و حل مشكلات را زنان تشكيل مي‌دهند.

 ارائه طرح و يا لايحه مشاوره اجتماعي پيش از ازدواج وي در ادامه اين نشست، با اعلام ارائه طرح و يا لايحه مشاوره اجتماعي پيش از ازدواج در راستاي فراگير شدن اين مشاوره گفت: ارائه اين طرح جزء برنامه‌هاي سال جاري بهزيستي است. بي‌سرپرستي و بدسرپرستي مهمترين علت فرار دختران موسوي چلك با ارائه عملكرد و آمار خانه‌هاي سلامت در سال گذشته نيز گفت: در سال گذشته اين خانه‌ها پذيراي 500 نفر از دختراني بود كه اغلب آنها بين 15 تا 18 ساله بودند.

 وي با اشاره به اين كه مراجعان به خانه‌هاي سلامت مشكل اخلاقي ندارند، بلكه داراي اختلالات رفتاري هستند، اظهار كرد: 57 درصد اين افراد بدسرپرست و 17 درصد نيز بي‌سرپرست هستند؛ بنابراين بايد گفت: دو علت بي‌سرپرستي و بدسرپرستي با 74 درصد مهمترين علت فرار اين دختران بوده است. مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي، با بيان اين كه در سال گذشته 46 درصد از افراد ياد شده به خانه‌هاي خود بازگشتند ، ادامه داد: 6 درصد نيز نزد اقوام هستند ، 23 درصد به مراكز مرتبط با بهزيستي ارجاع داده شدند ، 2 درصد ازدواج كرده‌اند، 4 درصد زندگي مستقل يافته‌اند و در حال حاضر 14 درصد نيز در مراكز بهزيستي زندگي مي‌كنند. 63درصد TSهاي مراجعه‌كننده به مراكز بهزيستي، مردان خواهان تغيير به جنسيت زن هستند .

 آغاز تدوين پيش‌نويس طرح حمايت ازمبتلايان اختلال هويت جنسيتي ارائه خدمات به افراد داراي اختلالات هويت جنسيتي (TS) از ديگر مباحثي بود كه وي در اين نشست به آن اشاره و اذعان كرد: 63 درصد از TSهاي مراجعه‌كننده به مراكز بهزيستي را مرداني تشكيل مي‌دادند كه خواستار تغيير جنسيت به زن بودند. موسوي چلك در خصوص سن مراجعه‌كنندگان نيز گفت: 40 درصد اين افراد 21 تا 25 سال ، 22 درصد داراي 26 تا 30 سال ، 12 درصد 31 تا 35 سال، 11 درصد بيش از 40 سال و 2/1 درصد نيز كمتر از 15 سال سن داشتند. به گفته وي 46 درصد مراجعان نيز مواردي بودند كه بنا به نظر كارشناسان بايد تحت عمل جراحي قرار مي‌گرفتند و مابقي نيز در مرحله گذران كارهاي مقدمات تشخيصي و درماني بودند. مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي، همچنين از آغاز تدوين پيش‌نويس لايحه و يا طرح حمايت از مبتلايان اختلال هويت جنسيتي خبر داد و در اين باره عنوان كرد: سازمان بهزيستي مسووليت بعد رواني ــ اجتماعي اين طرح را مي‌تواند به دست گيرد ، اما بررسي ابعاد حقوقي ــ قضايي و درماني اين افراد با دستگاههاي ذيربط است.

موسوي چلك با بيان اين كه در گذشته نام تغييريافته افراد داراي اختلال هويت جنسيتي هم علاوه نام قبلي، پس از عمل جراحي در شناسنامه‌شان قيد مي‌شد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بر اساس حكم دادگاه، شناسنامه اين افراد عوض مي‌شود. همچنين در مورد معافيت‌هاي سربازي اين افراد نيز بايد گفت در گذشته بر روي كارت پايان خدمت اين افراد، كد نشانگر بيمار رواني قيد مي‌شد كه اصلاحات آن در حال انجام است و چنانچه TS بودن اين افراد به صورت كامل مشخص نباشد، با نظر بهزيستي و با در نظر گرفتن اين كه داراي بيماريهاي غدد و هورموني هستند، مي‌توانند دو معافيت 6 ماهه سربازي بگيرند.

 وي يادآورشد: انجمن TSها مجوز راه‌اندازي انجمن خود را دريافت كرده‌اند و در حال حاضر در حال ثبت گروه‌هاي هميار TSها هستيم. ورود سالانه 10هزار كودك كار و خيابان به مراكز بهزيستي وي در ادامه گزارش آماري خود، جنسيت 98 درصد از كودكان كار و خيابان وارد شده به مراكز ساماندهي اين كودكان در بهزيستي را پسر و مابقي را دختر خواند و بيان كرد: 26 درصد اين كودكان را اتباع بيگانه تشكيل مي‌دادند كه ساماندهي كودكان كار خارجي بي‌هويت از عمده مشكلات بهزيستي در ارائه خدمات به آنها به شمار مي‌رود؛ چرا كه بر اساس قوانين، بهزيستي مجاز به ارائه خدمات به كودكاني است كه داراي كارت هويت هستند، بنابراين براي رفع اين مشكل دستگاه‌هاي مربوطه بايد وارد عمل شوند. موسوي چلك درصد كودكان خارجي بي‌هويت در برخي استانها را تا 80 درصد اعلام و اضافه كرد: دفتر امور اتباع بيگانه بايد ساز و كاري در راستاي ساماندهي اين كودكان بينديشد تا مداخلات بهتر صورت گيرد.

به گفته وي 4/85 درصد كوكان كار و خيابان، بدسرپرست هستند كه 76 درصد آنها پس از مداخلات بهزيستي به خانواده ارجاع داده شده‌اند و براي 18 درصد نيز فرصت اشتغال ايجاد شده است. مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سياست سال جاري بهزيستي را توانمندسازي كودكان كار و خيابان ناميد و در اين باره توضيح داد: طرحي در اين رابطه تدوين و به شوراي اجتماعي كشور ارسال شده چرا كه چرخه ورود سالانه 10 هزار كودك به مراكز حاكي است نمي‌توان مانع كار اين كودكان شد ، لذا مي‌توان با تدوين طرحي قانونمند علاوه بر اشتغالزايي براي آنها، امكانات ديگري چون ارائه غذا، حمام ، آموزش و … را به اين كودكان عرضه كرد.

 وي 212 نفر از مجموع كودكان كار و خيابان پذيرش شده در مراكز بهزيستي را دختر و 11 هزار و 863 نفر را پسر معرفي و اظهار كرد: بيش از 8 هزار و 900 نفر از اين كودكان ايراني و بيش از سه هزار نفر افغاني ، 13 نفر نيز از اتباع ساير كشورها بودند. پذيرش910 زن در سال گذشته در مراكز بازپروري با بيشترين مراجعه‌كننده مجرد بازگشت 71 درصد پذيرش‌شدگان به خانه در سال گذشته به گزارش ایونا ، موسوي چلك در ادامه تعداد پذيرش‌شدگان در مراكز بازپروري زنان در سال گذشته را 910 نفر خواند و اعلام كرد: بيشترين مراجعان بين 18 تا 25 سال بودند كه اغلب مراجعين مراكز را افراد مجرد تشكيل مي‌دهند.

 وي تصريح كرد: 54 درصد از پذيرش‌شدگان سال 85 و 71 درصد آنها در سال گذشته به خانه بازگشته‌اند، كه پيش‌بيني مي‌شود اين آمار با راه‌اندازي اورژانس اجتماعي افزايش يابد . مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي، حدود 20 درصد مراجعان به مراكز بازپروري را افراد 15 تا 18 سال معرفي و اذعان كرد: برآوردها حاكيست كه آسيب‌پذيري از اين نوع، از سنن 18 تا 25 سال شروع مي‌شود و حتي مواردي وجود دارد كه سن افراد كمتر از 15 سال است؛ اما اين موضوعي اپيدمي نيست و ممكن است فرد اغفال شده باشد و به هر حال بايد گفت هر آزارديده جنسي، لزوما انحراف اخلاقي ندارد.

وي با اشاره به اين كه متاسفانه اكثر زنان مراجعه كننده به مراكز بازپروري را افراد داراي خانواده‌هاي پرجمعيت، تحصيلات پايين و نابسامان تشكيل مي‌دهند، تاكيد كرد: مهمترين آسيب اجتماعي كشور، اعتياد است در عين حال در هيچ كجاي دنيا آماري در زمينه آسيبهاي اجتماعي و در كشور نيز بانك اطلاعاتي اين چنيني وجود ندارد.

 تدوين «سند استاني پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي» مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي شناسايي آسيبهاي شايع كه در برخي استانها به صورت اپيدمي رايج است، را از ديگر برنامه‌هاي سال جاري بهزيستي خواند و در اين باره گفت: به عنوان مثال طلاق در استان كردستان و يا خودكشي در استان ايلام شايع است كه با اجراي طرح تدوين سند استاني پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي مي‌توان آنها را كنترل و يا كاهش داد . وي ادامه داد: شناسايي آسيبهاي اجتماعي نوپديد و بازپديد نيز از جمله برنامه‌هاي سال جاري است كه بر اساس آن بايد قبل از فراگير و مزمن شدن آسيبها آنها را شناسايي كنيم كه اين امر نيز به صورت استاني انجام خواهد شد . همچنين سازمان بهزيستي آمادگي مديريت اين آسيبها را دارد.

مديركل دفتر آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به آمارهاي ازدواج و طلاق در كشور طي دو سال گذشته گفت : آمار ازدواج سال 86 نسبت به سال 85 با رشد 1/8 درصدي مواجه بوده ؛ بطوريكه در سال گذشته 841 هزار و 107 و در سال 85 ، 778 هزار و 23 فقره ازدواج ثبت شده است.

به گزارش ایونا ، سيد حسن موسوي چلك در نشست خبري كه امروز در مركز اورژانس اجتماعي «هاجر» تهران برگزار شد، افزود: اين در حاليست كه نسبت ازدواج سال 85 به سال 84 ، 22/1 درصد رشد منفي داشته است. به گفته وي طلاق در سال 86 نسبت به سال 85 از رشد 6 درصدي برخوردار بوده بطوريكه در سال گذشته 99 هزار و 852 فقره و در سال 85 94 هزار و 40 فقره طلاق صورت گرفته است.

 همچنين روند رشد طلاق در سال 85 نسبت به سال 84 معادل 12درصد بوده كه اين رشد در سال 86 با 6 درصد كاهش مواجه بوده است. مديركل امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي، دليل كاهش 6 درصدي طلاق در سال گذشته را ايجاد مراكز مداخله در بحران و حمايتهاي دولت از امر ازدواج اعلام كرد.

منتشر شده در سایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *