رفتن به نوشته‌ها

کمترین میزان طلاق در میان مدارک دکترا است

معاون بررسی راهبردی معاونت امور بانوان نهاد ریاست جمهوری گفت: برخلاف عده ای که القا می کنند افزایش طلاق با بالا بودن سطح تحصیلات ربط دارد باید گفت که کمترین درصد طلاق ها مربوط به افرادی است که دارای تحصیلات دکترا هستند.

به نقل از ایرنا، سوسن باستانی یکشنبه درنشست تخصصی خانواده و ازدواج در دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی افراد سطح تحصیلات خانم ها را با انصراف از ازدواج مرتبط می دانند افزود:برپایه نتایج پژوهش های دانشگاهی، تحصیلات هیچ گاه عاملی برای انصراف دختران از ازدواج نبوده است و تنها سن ازدواج را به تاخیر انداخته است.

این صاحب نظر در مسائل زنان و خانواده گفت: در جامعه ایران در بررسی مسائل ازدواج و طلاق بیشتر نیمه خالی لیوان دیده می شود و بحث هایی مطرح می شود که می تواند عامل آسیب به جامعه باشد.

این مقام ، آمار و ارقامی در این موارد بیان نکرد.

باستانی با اشاره به قوانین و مقررات جاری کشور در زمینه بهره گیری از توانمندی زنان در جامعه گفت: می توان گفت عُرف در جامعه جلوتر از قانون است چرا که امروز زنان ایرانی توانمند شده اند اما به موازات آن از این توانمندی در کشور بهره ای گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: در 10 ماه نخست سال 94، افزون بر 720 هزار ازدواج در کشور ثبت شده است که میانگین سن ازدواج در دختران و پسران به ترتیب 23.5 و 28 سال بوده است.

وی با یادآوری نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت دهه فجر گفت: هم اینک زنان 12 درصد عناوین شغلی در دستگاه های دولتی را در اختیار دارند و حال آن که در بخش خصوصی، این آمار رشد 14 برابری دارد و این مساله گواهی بر توانمندی زنان و ضرورت بازنگری در دیدگاه ها در بهره گیری از توانمندی آنها در بخش دولتی است.

معاون بررسی راهبردی معاونت امور بانوان نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار ازدواج در دهه های گذشته گفت: با وجود سیر صعودی آمار ازدواج از سال 50 تا سال 85، از این سال این آمار سیر نزولی در کشور یافته است.

وی ادامه داد: موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است آمار ازدواج در سن 15 تا 19 سال است که این مساله جایگاه کشور را در رده بندی های بین المللی تنزل می دهد.

باستانی افزود: هم اینک از هر یک هزار ازدواج دختران، 21 ازدواج در سن 15 تا 19 سالگی صورت می گیرد و در هر یک هزار ازدواج پسران، 2.2 ازدواج در این محدوده سنی صورت می گیرد.

معاون بررسی راهبردی معاونت امور بانوان نهاد ریاست جمهوری با بیان این که هم اینک همزمان با هر 4.4 ازدواج، یک مورد طلاق ثبت می شود، گفت: در تحقیقات علمی رابطه معناداری در ارتباط بین افزایش نرخ بیکاری و بدتر شدن شرایط اقتصادی خانواده با طلاق دیده می شود و نشان می دهد که آمار طلاق در جامعه از مسائل اقتصادی تاثیر می پذیرد.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که طلاق ها مربوط به ازدواج های همان سال نیستند و باید بر اساس مقطع زمانی که ازدواج صورت گرفته است، آن را تحلیل و بررسی کرد.

باستانی گفت: بنا بر اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بارزترین دلایل طلاق در سال 93 را دخالت خانواده ها، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، ترک زندگی و محقق نشدن شروط ضمن عقد تشکیل می دهد که 38 درصد عوامل طلاق های در این سال بوده اند.

وی ادامه داد: پرداخت نکردن نفقه پنج درصد، سوء رفتار و ضرب و شتم همسر سه درصد و فقر مالی نیز 3.1 درصد عوامل طلاق ها در این سال را به خود اختصاص داده است.

این نشست را دفتر امور بانوان و مرکز مطالعات اجتماعی زنان دانشگاه شیراز برگزار کردند

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار طلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *