رفتن به نوشته‌ها

تحلیل لحن زوج‌ها نشانه دوام يا ختم رابطه آن‌هاست

گرچه شرايط فرهنگی در بعضی جوامع به زوج‌ها امکان نمی‌دهد درباره مشکلات خود با مشاوران و روانشناسان گفتگو کنند و ناخوشنودی ازروابط زناشويی لاينحل باقی می‌مانند با اينحال يافتن راه حل‌هايی که بتوانند بر چنين موانع فرهنگی غلبه کنند يکی از موضوعات پژوهشی مورد علاقه روانشناسان و درمانگران است. بتازگی گروهی از پژوهشگران برنامه‌ای رايانه‌ای برای ارزشيابی روابط زوج‌ها معرفی کرده‌اند که درستی نتيجه آن تا 79 درصد تاييد شده است.

روانشناسان دانشگاه کاليفرنيای جنوبی با انتشار يک گزارش جديد گفته‌اند که با طراحی يک برنامه رايانه‌ای که می‌تواند لحن گفتار افراد را تحليل کند قادرند به زوج‌هايی که دچار مشکلات خانوادگی هستند نشان دهند رابطه آن‌ها رو به بهبود است يا رو به بدتر شدن. نتيجه‌ای که از تحليل رايانه‌ای به دست می‌آيد شامل رضايت يا عدم رضايت از رابطه زوج‌ها با يکديگر، خرده‌گیری و سرزنش کردن آن‌ها از هم، و بلاخره ميزان احساس منفی زوج‌ها نسبت به طرف مقابل است. نتيجه حاصل به زوج‌ها نشان می‌دهد که آيا ادامه رابطه آن‌ها می‌تواند مفيد باشد يا بهتر است رابطه را تمام کنند.

پردازش اطلاعات رفتاری که برنامه رايانه‌ای جديد بر مبنای آن طراحی شده يکی از روش‌های جديد تعيين وضعيت رفتاری افراد است که در ابتدا برای گفتاردرمانی کودکان مبتلا به اوتيسم به کار گرفته می‌شد. اساس کار اين شیوه از پردازش رايانه‌ای تشخيص احساسات فرد از طريق کاهش و افزايش ارتعاشات صوتی در گفتار اوست. اين شيوه کسب اطلاعات رفتاری در سال‌های اخير به يکی از روش‌های پرکاربرد در زوج درمانی و مشاوره‌ ازدواج تبديل شده است. آنچه پژوهشگران درباره مزيت پردازش اطلاعات رفتاری نسبت به مشاوره می‌گويند اين است که در جلسات مشاوره ممکن است نظرات مشاور اجازه بروز احساسات واقعی زوج‌ها را ندهد و در نتيجه چنين جلساتی برای رفع مشکلات زوج‌ها موثر نباشند. بنابراين برای مشخص شدن احساسات واقعی زوج‌ها نسبت به يکديگر می‌بايست از روش‌هايی بهره گرفت که خود دچار تغييرات احساسی نشوند.

مشکل ديگری که مشاوره‌های ازدواج يا زوج درمانی با آن روبرو هستند موضوع زمان‌بر بودن چنين جلسات مشاوره‌ای‌ست که گاه برای پنج سال نيز ادامه می‌يابند بدون آن که تغییری در شرايط احساسی زوج‌ها نسبت به يکديگر ايجاد شود. پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيای جنوبی می‌گويند برنامه رايانه‌ای آن‌ها با استفاده از پردازش اطلاعات رفتاری می‌تواند زوج‌ها را با تصميم گيری واقع‌بينانه‌تر و در زمان کوتاه‌تری به اين نتيجه برساند که ادامه يا خاتمه رابطه زناشويی آن‌ها به سود هر دو طرف است.

روش به کارگيری برنامه رايانه‌ای بدين صورت است که ابتدا نحوه حرف زدن زوج‌ها بطور جداگانه توسط دستگاه ضبط می‌شود و دوربين‌ها نيز حالات چهره آن‌ها در هنگام حرف زدن را بررسی می‌کنند. سپس زوج‌ها درباره احساسات و انتظارات و نگرانی‌های خود با مشاور گفتگو می‌کنند. تحليل گفتاری و لحن زوج‌ها در بازگويی احساسات واقعی‌شان مبنای سنجش برنامه رايانه‌ای‌ست و آنچه از تحليل به دست می‌آيد نشان می‌دهد زوج‌ها در چه شرايط احساسی نسبت به يکديگر قرار دارند.

پژوهشگران می‌گويند آزمايش‌ها آن‌ها با موفقيت 79 درصد نشان داده تحليل رايانه‌ای شرايط احساسی زوج‌ها به اندازه قابل قبولی کارآمد است و اگر زوج‌هایی در انتخاب راه آينده‌شان دچار سردرگمی هستند اين روش می‌تواند برای آن‌ها موثر باشد. گزارش جديد می‌گويد گرچه اين تحليل رايانه‌ای برای موضوع مشکلات ميان زوج‌ها به کار گرفته شده اما همين روش می‌تواند برای تحليل شرايط در موقعيت‌های پيچيده ديگر نيز که در آن‌ها امکان ارتباط کلامی وجود دارد موثر باشد.

منتشر شده در اخبار بهداشت خانوادهاخبار خانوادهبهداشت روحی و روانی خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *