رفتن به نوشته‌ها

به کودکانتان دروغ نگویید …

این متخصص کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه تحت کنترل قرار دادن و محافظت بیش از حد به وسیله دور نگه داشتن فرزندتان از موقعیت‌های خطرناک تنها سبب می‌شود که شان نسبت به شما از دست برود و سبب بدگمانی نسبت به قضاوت‌تان شود گفت: کنترل زندگی آنها تنها سبب می‌شود برای فرار از این وضعیت بیشتر تمایل به استفاده از مواد مخدر پیدا کنند.

دکتر محمد زارع نیستانک در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه والدینی که می‌خواهند در مورد مواد مخدر با فرزند خود صحبت کنند، باید به مواردی توجه کنند تا بتوانند ارتباط موثری با فرزند خود برقرار کنند گفت: برقراری ارتباط مناسب منجر به اتخاذ رفتار سالم در فرزندان می‌شود.

وی خطاب به والدین گفت: قابل اعتماد باشید. درباره مواد، دروغ درست نکنید و تنها حقایق کلی شناخته شده را بیان کنید. از عباراتی چون “به خاطر این که غیرقانونی است باید وحشتناک باشد” استفاده نکنید هر چند ممکن است این عبارات به خاطر سادگی استفاده شان راحت تر باشند.

زارع نیستانک افزود: به یاد داشته باشید که غیر قانونی بودن تنها به خاطر جنبه‌های منفی آنها نیست بلکه ممکن است به خاطرمشکلات اقتصادی و یا سیاسی نیز باشد.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: تحت کنترل قرار دادن و محافظت بیش از حد به وسیله دور نگه داشتن فرزندتان از موقعیت‌های خطرناک تنها سبب می شود که احترام شان نسبت به شما از دست برود و سبب بد گمانی نسبت به قضاوت تان شود.

وی اضافه کرد: یادتان باشد که فرزندان همیشه تصمیم آخر را خودشان اتخاذ می‌کنند و کنترل زندگی آنها تنها سبب می شود برای فرار از این وضعیت بیشتر تمایل به استفاده از مواد مخدر پیدا کنند و آنها را بدبخت می‌کند. به جای این کار یک اعتماد و احترام دو طرفه ایجاد کنید و به آنها یاد دهید چگونه با اتخاذ تصمیمات توسط خود و پذیرفتن مسئولیت این انتخاب‌ها به خود افتخار کنند.

زارع نیستانک گفت: فرزندان شما ممکن است درباره استفاده شما از مواد مخدر سوال کنند. پاسخ‌های خود را آماده کنید و با آنها صادق باشید که این کار سبب می شود به نصایح شما احترام بگذارند. این خیلی سخت است تضمین کنید شما به عنوان والدین آخرین تصمیم را می گیرید.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان یادآور شد: موقعیت دیگر در خانواده است که می‌تواند بر روی استفاده سهوی فرزند از مواد مخدر اثر بگذارد. به یاد داشته باشید در یک خانواده که مواد مخدر “بد” گمارده می شود،‌ هر فرزندی که سعی در هنجار شکنی می کند می‌تواند آن را به عنوان یک کار موثر ببیند.

زارع نیستانک گفت: اگر هرگونه بهره مندی از مواد را انکار کنید و یا بر این امر که همه مصرف مواد آثار مخرب دارد،‌ اصرار ورزید خود را به شکست محکوم کرده‌اید. هر فرزندی که سعی به مصرف می کند و بفهمد که هر آنچه شما می گویید اغراق آمیز و نادرست است به سادگی هر اطلاعات دیگر هر چند درست از سوی شما را انکار می کند و نادیده می گیرد. این خیلی مهم است که شما بحث تان درباره مواد مخدر را با فرزندتان به خوبی و سنجیده انجام دهید.

وی در پایان گفت: تنها در صورتی که حقیقت را از یک شخص با اطلاعات دقیق می‌دانید این کار را انجام دهید. اگر شما دروغ بگویید و یا ندانید راجع به چه چیزی صحبت می کنید و یا یک بچه باهوش مچ شما را بگیرد؛ اعتماد آنها نسبت به شما از بین می رود و دیگر به هیچ کدام از نصایح شما اعتماد نمی کنند.

انتهای پیام

منتشر شده در اخبار خانوادهاخبار کودکان و جوانانتوصیه ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *