رفتن به نوشته‌ها

استفاده گسترده مسلمانان آمریکایی از سایت‌های همسریابی

منیره لکوویک عزالدین مشاور ازدواج، ‪ نویسنده کتاب «قبل از ادواج: سؤالاتی که جوانان مسلمان باید قبل از ازدواج بپرسند» و مدیر یک انتشارات در آمریکاست که سمینارهای متعددی نیز در رابطه با ازدواج و خانواده برگزار کرده و مقالات پرشماری در این زمینه دارد. در ادامه، گفتگوی مهرخانه را با این کارشناس خانواده و مشاور ازدواج در آمریکا می‌خوانید.
– منیره، لطفاً خود را برای مخاطبین‌تان در ایران بیشتر معرفی کنید.
خانواده من زمانی که تنها دو سال داشتم از یوگوسلاوی سابق به آمریکا مهاجرت کردند. من در آمریکا بزرگ شدم و ۱۸ سال است که با همسر و ۳ فرزندم در کالیفرنیا زندگی می‌کنم. مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته مشاوره و لیسانس اقتصاد دارم. البته، یک مدرک هم در زمینه مشاوره قبل از ازدواج دریافت کرده‌ام و از سال ۲۰۰۸، به مراجعین خودم مشاوره می‌دهم.
– چطور شد که به موضوع خانواده علاقه‌مند شدید؟ مراجعین شما بیشتر چه کسانی هستند؟
من وقتی به موضوع خانواده علاقه‌مند شدم که روی اولین کتابم، «پیش از این‌که ازدواج کنیم» کار می‌کردم. آ‌ن‌ زمان متوجه شدم که زوج‌های مسلمان در جامعه آمریکا، موقع ازدواج درگیری‌هایی پیدا می‌کنند. این برمی‌گردد به ۱۲ سال پیش و در این سال‌ها، دورنمای ازدواج و خانواده در حال تغییر است؛ چراکه مسلمانان این کشور شروع کردند قبل از ازدواج و تشکیل خانواده، بیشتر روی آن تفکر کنند. مراجعین من نسل دوم مسلمانان آمریکا هستند که عمدتاً سنین بین ۲۰ تا ۳۵ سال دارند.
– هنجارهای ازدواج در بین جوامع مسلمان و غیرمسلمان چه تفاوت‌هایی دارد؟ هیچ آماری وجود ندارد که وضعیت مسلمانان در کشورهای غیرمسلمان را از حیث ازدواج، تعداد، طلاق، هم‌خانگی، حضانت فرزند، خشونت، و از این قبیل روشن کند؟
با توجه به تحصیلات و تجربه‌ام فقط می‌توانم راجع به مسلمانان در جوامع غربی صحبت کنم، نه در جوامع اسلامی. آمار طلاق مسلمانان در جوامع غربی در حال افزایش است. جوانان مسلمان در حال عقب‌انداختن سن ازدواج هستند و آمار خشونت چیزی نزدیک به نرخ بقیه جامعه است.
فشارهای اجتماعی در کشور آمریکا برای جوانان مسلمان چالش محسوب می‌شود؛ مخصوصاً که این جوانان در تلاش دایمی برای این هستند که هویت فرهنگی و مذهبی خود را با هم منطبق کنند.
– شما مقالات چندی در مجلاتی چون Azizah‪,‬ IslamiCity‪,‬ Virtualmosque‪,‬ و… منتشر کرده‌اید. ضمناً نویسنده کتاب «راهنمایی درباره ازدواج» هستید. گروه هدف کتاب و مقالات شما چه کسانی هستند؟ می‌شود این کتاب را نوعی آسیب‌شناسی اجتماعات مسلمان در جوامع غیراسلامی نیز در نظر گرفت؟‬‬‬‬‬‬
گروه هدف کتاب من نسل دوم مسلمانان آمریکا هستند که درصدد ازدواج‌اند. تجربه این گروه خاص خیلی مختص مسلمانان مهاجری است که در مسیر ازدواج قرار گرفته‌اند و این امر، آن‌ها را از جوانان در شرف ازدواج که مسلمان و مهاجر نیستند، مجزا می‌کند.
روش‌های سنتی نسل‌های قبل، مثل ازدواج‌های معین و از پیش تعیین‌شده، دوره نامزدی و آشنایی کوتاه، و غیره، با دیدگاه‌های نسل دوم و سوم مسلمانان آمریکا هماهنگ نیست و این کتاب رویکردی واقع‌گرایانه به آموزش زوج‌های بالقوه و نیز کمک به ایجاد یک شناخت شخصی از خود قبل از ازدواج دارد.
– به نظر شما از زمانی که کتاب شما منتشر شده، اوضاع فرقی هم کرده است؟ و این‌که، راهنمایی‌های کتاب شما هنوز هم در مورد زوج‌ها مصداق دارد؟
البته این کتاب حاوی نکات راهنمایی مستقیم نیست و بیشتر سؤالاتی برای شروع گفت‌وگو بین زوج‌های جوان است. موضوعات و سؤالاتی که من در کتابم گنجاندم هم‌چنان مرتبط به‌نظر می‌رسد و توجه به آن برای زوج‌ها قبل از ازدواج بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد. موضوعی که من در کتابم نگنجاندم و ممکن است بخواهم در چاپ بعدی به آن بپردازم، کاربرد فن‌آوری و تأثیر و نقش آن برای زوج‌های جوان است.
– برآورد شما از روابط مجازی چیست؟ بایدها و نبایدهای این حوزه کدام‌اند؟
مسلمانان بیشتر و بیشتر از سایت‌های آنلاین برای آشنایی به‌منظور ازدواج استفاده می‌کنند. در 10 سال اخیر تعداد وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای افراد مجرد بیشتر هم شده است. دیدگاه زوج‌های جوان هم به‌گونه‌ای تغییر کرده که در گذشته تابو محسوب می‌شد که مثلاً با طرف مقابل خود به‌صورت آنلاین آشنا شوند، اما امروزه این امری عادی است که زوج‌ها بگویند آنلاین با هم آشنا شده‌اند.
توصیه‌ای که من برای این زوج‌هایی که آنلاین با هم آشنا شده‌اند دارم، این است که هرچه زودتر آشنایی را وارد دنیای واقعی کنند. مراودات حقیقی انسان‌ها می‌باید در دنیای واقعی صورت گیرد و تنها در این صورت است که شناخت حاصل می‌شود. آشنایی آنلاین فاقد جنبه حقیقی است و تنها زمانی که چهره‌به‌چهره با هم مواجه شویم، می‌توانیم بگوییم رابطه، معتبر و معنادار است و می‌تواند منجر به رابطه دایمی شود.
– ارتباط بین‌المللی و بین نهادها چگونه می‌تواند تغییرات معنای ازدواج را کنترل کند؟
من فکر می‌کنم تغییرات و تحولات از خانه شروع می‌شود و به دنیای بیرون، اجتماع، شهر، کشور، و دنیا منتقل می‌شود، نه برعکس. تعامل جهانی، انعکاس همان فضای حاکم بر شهرها، اجتماعات، و خانه‌هاست. نهادهایی که مردم را برای زندگی هدف‌مند و ارزش‌مدار توانمند می‌کنند، بیشترین خدمت را به جامعه می‌کنند.
– لطفاً توصیه خود را به مخاطبین مهرخانه که در ایران پای صحبت شما نشسته‌اند، بفرمایید.
از شما برای این‌که این فرصت را در اختیار من گذاشتید تا دیدگاه‌هایم را با مخاطبین‌تان مطرح کنم، سپاسگزارم. نکات پایانی من این است که؛ احساس من می‌گوید زنان از آن‌چه که فکر می‌کنند، قوی‌ترند. خداوند به زنان قدرت و آگاهی بی‌نظیری در رابطه با نقش‌شان به‌عنوان دختر، مادر، خواهر، همسر و غیره بخشیده است.
حضور قدرتمند یا بی‌تأثیر یک زن در تجربه زندگی خانواده و اجتماع، تأثیر وصف‌نشدنی حتی بر نسل‌های بعد دارد. میراثی که هر زن می‌تواند به‌جا بگذارد فقط در آن‌چه که انجام می‌دهد نیست، بلکه در زندگی‌هایی است که با حضورش تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، از طریق فرزندانش، همکارانش، اجتماعش، ….؛ عشق و محبت یک زن می‌تواند به افراد و کل جامعه کمک کند تا رشد کنند و روحیات اصیل‌تری را حفظ کنند.
منتشر شده در آمار و گزارشاخبار ازدواج

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *