رفتن به نوشته‌ها

واریکوسل یا ناباروری مردان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شیوع واریکوسل در مردان سالم از نظر باروری تقریبا 10 تا 15 درصد و در مردان ناباور حدود 25 تا 40 درصد است.

حمید شافی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیماری‌های خاص مردان در تعریف بیماری واریکوسل با اشاره به اینکه شواهد موجود نشان می‌دهد که واریکوسل اثر مضری بر اسپرماتوژنز دارد، افزود: پاتوفیزیولوژی این ارتباط ناشناخته است، اما اکثر صاحب‌نظران دخالت رفلاکس وریدی و افزایش درجه حرارت را مطرح می‌کنند؛ چراکه اسپرماتوژنز حساسیت بسیار زیادی به درجه حرارت داشته و فقط واریکوسل‌های قابل لمس ارتباط ثابت شده‌ای با ناباروری دارند.

وی بیان کرد: انجام سایر روش‌های تشخیصی سونوگرافی عموما در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل غیرقابل لمس ضرورت ندارد و در مواردی که نتیجه معاینه فیزیکی غیرخطی است، ممکن است مفید باشد.

این متخصص اورولوژی تصریح کرد: ترمیم واریکوسل عموما در مردان مبتلا به واریکوسل‌های قابل لمس و پارامترهای غیرطبیعی یا دچار ناباروری قابل درمان است.

شافی اظهار کرد: درمان قطعی و لقاح طبیعی، از مزایای بالقوه در واریکوسلکتومی است. درمان جراحی سبب اصلاح بیش از 90 درصد واریکوسل‌ها می‌شود. با وجود این، نتایج حاصل از ترمیم واریکوسل بسیار متغیر هستند و هنوز شواهد متقاعد کننده‌ای در مورد بهبود باروری با ترمیم واریکوسل وجود ندارد.

منتشر شده در اخباراخبار بهداشت خانوادهاخبار مردان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *