رفتن به نوشته‌ها

پدران خانه دار و مادران شاغل و بحران طلاق

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: گسستگی ازدواج‌ها به 20 الی 25 درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که از هر پنج ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق در ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، محمود گلزاری در مراسم گرامی‌داشت روز استاد در دانشگاه اصفهان با اشاره به ویژگی‌های زندگی سالم از دیدگاه قرآن و اهل بیت اظهار کرد: مساله خانواده در جهان مدرن امروز تبدیل به یک چالش اساسی شده است؛ برخی آینده پژوهان غربی بر این عقیده هستند که در گذر سنت به مدرنیته، بروز تغییر و تحولات ناگهانی در تمام جنبه‌های زندگی بشر از جمله بنیان خانواده امری ملزوم و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در باور این اندیشمندان خانواده در دنیای مدرن از حالت گسترده و سنتی خود خارج شده و کارکردهای قدیمی و سلسله مراتبی خود را از دست می‌دهد و در عمل به واحدهای کوچکی تبدیل می‌شود که در آن مردان تنها موتور محرک اقتصادی نیستند و زنان نیز از وظایف اصلی فرزند آوری و فرزند پروری فاصله گرفته‌اند.

پدران خانه دار و مادران شاغل

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پدران خانه دار و زنان شاغل و درس خوانده از جمله اقتضاعات عصر جدید است؛ دنیایی که در آن خانواده‌ها با گذر از فرهنگ‌های گذشته وظایف تربیتی، فرهنگی و اجتماعی خود را به شکل قابل توجهی به دولت‌ها واگذار کرده‌اند و از این طریق به خود کوچک سازی روی آورده‌اند.

گلزاری با تاکید بر اینکه افزایش طلاق، عدم گرایش به ازدواج و گریز از فرزند آوری از جمله مشکلات عمده زندگی مدرن است، بیان کرد: تغییر نقش سنتی زنان و مردان در فرایند زندگی مدرن از یک سو و گرایش بیش از اندازه زنان به تحصیلات تکمیلی و پس از آن اشتغال از سوی دیگر منجر به افزایش تجرد و ترغیب جوانان به شیوه‌های دیگر زندگی با جنس مخالف از جمله ازدواج سپید یا هم‌باشی شده است؛ شیوه‌ای که در آن افراد بدون هیچ گونه تعهد جدی و قانونی یک هم زیستی توأم با روابط غریزی را با یکدیگر تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به دیدگاه جهان مدرن نسبت به تداوم ازدواج تصریح کرد: انسان عصر جدید طلاق را به عنوان یکی از ملزومات زندگی خود پذیرفته است؛ او برای ماندن با کسی که او را نمی‌فهمد مبارزه نمی‌کند بلکه به جای دامنه دار شدن مشکلات پیش روی خود و دیگری که می‌تواند منجر به همسر آزاری، کودک آزاری و خشونت شود جدایی را بر می‌گزیند و به زندگی زناشویی خود پایان می‌دهد.

چالش‌های زندگی خانوادگی در ایران

گلزاری درباره چالش‌های زندگی خانوادگی در ایران اظهار کرد: بر خلاف ژاپن که افراد به شکلی قابل تأمل برای مفهوم زندگی خانوادگی به سبک سنتی احترام قائل هستند در ایران، زنان بیشتر به سمت برابر خواهی‌ها، تحصیل و اشتغال گرایش یافته‌اند و گسست نسلی پدران و دختران نیز به معضل افزایش سن ازدواج زنان و روابط فرا زناشویی آن‌ها دامن زده است.

وی با استناد به اظهار نظر برخی روانشناسان ایرانی ادامه داد: به طور متوسط 20 درصد مشکلات خانواده‌های ایرانی طبیعی، 50 درصد محصول زندگی مدرن و 20 درصد ناشی از دخالت سیاست، اخلاق و روان شناسی است. برخی اندیشمندان ایرانی بر این عقیده هستند که خانواده گاه لازم است که با رها شدن در حال خود به تنهایی برای مشکلات خود راه حل بیابد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آمار بروز طلاق در ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چه آمار متوسط طلاق در سطح شهرهای کشور 20 درصد است اما این رقم در کلان شهرها گاه به 30 درصد نیز می‌رسد؛ 15 درصد طلاق‌ها عمدتا در سال اول ازدواج رخ می‌دهد و در اصفهان به طور خاص از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود.

گلزاری با اشاره به طرح‌های میلیاردی برخی استان‌ها برای پایدار سازی بنیان خانواده ادامه داد: با وجود اینکه اجرای این طرح‌ها در عمل هیچ تغییری در کاهش آمار طلاق ایجاد نکرده است اما طرحی مانند “خانواده پایدار” مجددا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و برای اجرا سازی در استان‌های کشور در حال بررسی‌های کارشناسی است.

وی هم‌چنین با بیان اینکه وضعیت کنونی جوانان در جامعه غم‌انگیز است، اظهار کرد: افراد در سنین 15 تا 30 سال را جوان می‌نامیم و در حال حاضر در ایران سه میلیون نفر در این گروه سنی قرار دارند که نه شاغل دارند و و نه ازدواج کرده‌اند. 15 درصد میانگین نرخ بیکاری در گروه سنی جوانان است که این نرخ در برخی مناطق به بالای 25 تا 30 درصد نیز رسیده است و نشان دهنده لزوم توجه به اشتغالزایی برای جوانان است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور با بیان اینکه مسایل فرهنگی، تحریم‌ها و زیرساخت‌های کشور عوامل عمده بیکاری است، اضافه کرد: در کشور 11 میلیون نفر در گروه سنی 20 تا زیر 35 سال در سن ازدواج قرار دارند که برخی از آن‌ها حتی شاغل نیستند. معمولا 35 سال تا 50 سال را سن ازدواج با تأخیر و 50 سال به بالا را تجرد قطعی می‌نامند که این آمار از سال 1380 تا 1393 رشد داشته و این نشان می‌دهد که جامعه در آینده به سمت پیری خواهد رفت.

گلزاری به مسئله خانواده‌ها و ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: دوران بعد از عقد به سه دسته بالندگی، آشفتگی و گسستگی تقسیم می‌شود که متأسفانه گسستگی ازدواج‌ها به 20 الی 25 درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که از هر پنج ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق در ایران وجود دارد. قربانیان اصلی طلاق‌ها جوانان هستند.

وی با بیان اینکه انگیزه جوانان برای فرزند آوری بسیار کم شده است و برخی از خانواده‌ها تک فرزند هستند و برخی نیز راغب به فرزند آوری نیستند، ادامه داد: سن پیری کشور 65 سال است و آمار آن در سال‌های گذشته 5.5 درصد بوده است و متأسفانه در سال جدید به شش درصد رسیده است که اگر جامعه به روال کنونی پیش برود این آمار افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش شاخص خشونت و پرخاشگری در جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به افزایش مصرف اعتیاد در بین جوانان، گفت: اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی افزایش پیدا کرده و در کنار آن می‌توانیم اینترنت و فضای مجازی را نیز اضافه کنیم که این باعث شده شاخص خشونت و پرخاشگری در بین افراد بالا رود.

گلزاری با بیان اینکه آمار نزاع زندانیان پس از معتادان زندانی در رتبه دوم قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی از جوانان که در زندان‌ها مرتکب قتل شده‌اند، هیچ پیشنیه قبلی نداشتند تنها به دلیل عدم مهارت کنترل خشم دست به جنایت زده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در رفتار جوانان، اظهار کرد: جوانان ایران نسبت به دیگر کشورها پاک‌تر هستند و آسیب‌های اجتماعی عمیقی ندارند. خانواده‌ها می‌توانند با محبت و درک جوانان را با فرهنگ و دین پیوند دهند و باعث از بین رفتن مشکلات اجتماعی جامعه و فرزند خود شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور با بیان اینکه در دوره‌های گذشته از جوانان غافل بوده‌ایم و نتوانستیم از ظرفیت آن‌ها به خوبی بهره‌مند شویم، افزود: باید از توان جوانان در فعالیت‌های کشور بیشتر استفاده شود زیرا جوانان محافظه‌کاری بزرگ‌ترها را ندارند و روحیه ظلم‌ستیزی و استقلال‌طلبی باعث پیشرفت فعالیت‌ها خواهد شد. اگر جوانان را پاس بداریم می‌توانیم از قدرت‌های بسیار آنها استفاده کنیم.

منتشر شده در اخبار خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *