رفتن به نوشته‌ها

آخرین یافته های علمی ختنه کنید تا کمتر بیمار شوید

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا پیش‌نویس راهنمایی را در باره ختنه مردان منتشر کرده و از مردم خواسته تا در مدت ۴۵ روز درباره آن اظهار نظر کنند تا در نهایت این مرکز دستورالعمل نهایی را در باره ختنه منتشر کند.

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا هدف خود را تهیه راهنمایی برای مردان همجنسگرا و برای والدینی که فرزند پسر دارند عنوان کرده تا این افراد بتوانند با آگاهی کافی در مورد ختنه تصمیم بگیرند.

این پیش‌نویس بر اساس بررسی سیستماتیک شواهد علمی در زمینه فواید و مضرات ختنه تنظیم شده و تاثیر ختنه بویژه در مورد انتقال اچ‌آی‌وی مد نظر قرار گرفته است.

فواید

ختنه خطر انتقال اچ‌آی‌وی هنگام رابطه جنسی را به میزان قابل توجهی (پنجاه تا شصت درصد) کاهش می‌دهد، به عبارت دیگر مردی که ختنه شده باشد در رابطه جنسی با زنی که اچ‌آی‌وی دارد کمتر در خطر آلودگی به ویروس است.

علاوه بر این ختنه خطر آلودگی به تبخال تناسلی (Herpes) را ۳۰ تا ۴۰ درصد و خطر آلوده شدن به گونه های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را که با سرطان ربط دارد سی درصد کاهش می‌دهد.

بررسی ها نشان می دهند که ختنه احتمال انتقال اچ‌آی‌وی از مرد به زن را کم نمی‌کند اما خطر ابتلای زنان به دیگر عفونت های آمیزشی مثل واژینوز باکتریایی، تریکومونا و HPV (زگیل تناسلی) را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این دیگر بیماری های آمیزشی و سرطان آلت تناسلی در افراد ختنه شده کمتر است و همین طور خطر سرطان گردن رحم در زنانی که شریک جنسی شان ختنه شده پایین می‌آید.

در پسر بچه ها، ختنه احتمال عفونت ادراری را کم می‌کند.

عوارض

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا خطر ختنه‌ای را که با رعایت ضوابط پزشکی انجام شود اندک می‌داند. ختنه بر فعالیت و لذت جنسی تاثیری ندارد یا تاثیر آن ناچیز است.

عوارض ختنه معمولا خونریزی و التهاب است و عوارض جانبی شدیدتر بی‌نهایت نادر هستند. در این پیش‌نویس احتمال ایجاد عوارض جانبی خفیف در نوزادان نیم درصد، در کودکان نه درصد و در بزرگسالان پنج درصد ذکر شده است.

در مورد زمان ختنه کردن مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا می گوید که ختنه در نوزادان و کودکان آسانتر و ارزانتر و کم خطرتر است، اما اگر ختنه تا دوران نوجوانی یا بزرگسالی به تعویق بیفتد، خود فرد هم می تواند در تصمیم گیری مشارکت کند.

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا ختنه را یکی از راههای موثر در کاهش انتقال اچ‌آی‌وی بخصوص در مردان غیر همجنسگرا می داند، اما می گوید شواهد نشان نمی‌دهند که ختنه در مردان همجنسگرایی که صرفا سکس مقعدی دارند خطر انتقال اچ‌آی‌وی یا بیماری‌های آمیزشی دیگر را کاهش می دهد.

در این راهنما ختنه نه یک دستور پزشکی بلکه یک انتخاب داوطلبانه و شخصی عنوان شده است.

بی بی سی فارسی

منتشر شده در اخبار بهداشت خانوادهاخبار مردان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *