رفتن به نوشته‌ها

کاهش متوسط سن اعتیاد زنان به 27 سال

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: پدیده زندگی مجردی در دختران با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی برای جامعه ما مسائل خاص خود را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، فهیمه فرهمندپور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی، با بیان اینکه به دنبال ایجاد یک ادبیات مشترک بین مدیران میانی کشور در حوزه مسائل زنان و خانواده هستیم، اظهار کرد: آنچه باعث افت‌و‌خیز وضعیت زنان و جایگاه خانواده در جوامع مختلف می‌شود، بر خلاف تصورها امکانات و مشکلات اقتصادی نیست بلکه ریشه این امر در نوع نگرش به مساله زنان و خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه لازمه بهبود وضعیت زنان و خانواده در سطح جامعه، تغییر نوع نگرش و تحلیلی است که در آحاد جامعه به ویژه در جامعه مردان نسبت به مسائل زنان وجود دارد، خاطرنشان کرد: نوع نگاه زنان نیز در این مساله بسیار حائز اهمیت است.

فرهمندپور با اشاره به اینکه باید به زنان به عنوان یک جریان برای بهبود وضعیت و ظرفیتی عالی برای پیشرفت کشور نگاه کرد، افزود: برخی از مردان تصور می‌کنند مشکلات حوزه زنان، موضوعی زنانه است اما تا زمانی که چنین نگرشی وجود داشته باشد، مسائل حوزه زنان و خانواده حل نخواهد شد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه باید مساله زنان را مساله خانواده دانست، گفت: زمانی که درباره زنان صحبت می‌شود باید دغدغه‌های خانواده را در نظر گرفت و امنیت زنان مساله‌ای است که اگر تمام جامعه به آن توجه نکنند، مشکل حل نمی‌شود.

ازدواج و طلاق سرفصل اساسی مشکلات زنان

وی ازدواج و طلاق را سرفصل اساسی مشکلات زنان برشمرد و تصریح کرد: نرخ ازدواج در جامعه در حال کاهش نرخ طلاق در حال افزایش است و علاوه بر این شاهد افزایش متوسط سن ازدواج و کاهش متوسط سن طلاق هستیم.

فرهمندپور با بیان اینکه در جامعه شاهد شکل‌گیری یک لایه اجتماعی از دخترانی هستیم که به تجرد قطعی رسیده‌اند، گفت: به طور معمول امیدی به ازدواج این دختران وجود ندارد.

کاهش متوسط سن اعتیاد زنان به 27 سال

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه امروز 9 تا 10 درصد معتادان جامعه زنان هستند، افزود: زمانی مساله اعتیاد، مردانه تلقی می‌شد که اگرچه در آن زمان آسیب اصلی اعتیاد به زنان و خانواده بازمی‌گشت؛ اگر مرد خانواده معتاد باشد، زن خانواده را نگه می‌دارد اما وقتی زن معتاد می‌شود، خانواده عملا از دست می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر الگوی اعتیاد در زنان تغییر یافته است، اظهار کرد: در گذشته سن اعتیاد زنان بالا بود و این افراد از مخدرهای سنتی استفاده می‌کردند اما امروز متوسط سن اعتیاد زنان به 27 سال کاهش یافته است و عمدتا به مخدرهای صنعتی گرایش دارند.

زندگی مجردی دختران و معضلات آن

فرهمندپور با اشاره به اینکه در بحث مهاجرت به شهرها با پدیده جدید «زنانه‌تر شدن الگوی مهاجرت» مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: امروزه دختران برای تحصیل به شهرها می‌آیند و ماندگار می‌شوند که حاصل این امر زندگی مجردی است و پدیده «زندگی مجردی» در دختران برای جامعه ما با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی معضلات خاص خود را به دنبال دارد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده برهم خوردن تعادل جنسیتی در دانشگاه‌ها را یکی دیگر از مسائل و مشکلات حوزه زنان دانست و گفت: هر چند که افزایش ورودی دختران به دانشگاه‌ها مایه مباهات است اما تعادل جمعیتی در دانشگاه‌ها تغییر کرده و اکنون 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به دختران اختصاص یافته که این امر خود تبدیل به یک مساله شده است.

وی ادامه داد: در گذشته نه چندان دور برای حل این مساله به اعمال سهمیه علیه ورود دختران به دانشگاه‌ها روی آوردند که از نادرست‌ترین شیوه‌های مدیریت این مساله بود.

فرهمندپور اضافه کرد: گرایش دختران به دانشگاه بیش از پسران است زیرا غیر از ادامه تحصیل گزینه‌ دیگری پیش رو ندارند و تنها اتفاقی که با ادامه تحصیل رخ می‌دهد این است که با ورود دختران به دانشگاه، بلاتکلیفی آنان به مدت چهار سال به تعویق می‌افتد و بعد از آن با معضلات پیچیده‌تری مواجه می‌شوند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه هیچ حوزه و دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند مسائل و مشکلات زنان را به تنهایی حل کند، افزود: باید عزم ملی و جدی در این راستا وجود داشته باشد زیرا با حل مشکلات حوزه زنان بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز حل خواهد شد.

منتشر شده در اخباراخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *