رفتن به نوشته‌ها

13 نشانه از احتمال یائسه گی مردان

همان طور که خانم ها دچار یائسگی می شوند, مردان هم می توانند دچار این مساله شوند.

یائسگی در زنان را «منوپاز» و در مردان آن را «آندروپوز» می نامند. یائسگی زنان با یائسگی مردان دارای تفاوت هایی است؛ برای مثال یائسگی در زنان به نسبت مردان زودتر اتفاق می افتد و شروع آن حدود 45 تا 55 سالگی است, در حالی که مردان حدود 65 سالگی دچار این مساله می شوند. یکی دیگر از تفاوت های یائسگی در زنان با مردان این است که همه زنان یائسه می شوند و روند این مساله ناگهانی است ولی یائسگی در همه مردان اتفاق نمی افتد.

روند یائسگی در مردان آرام و تدریجی است. همه مردان دچار یائسگی نمی شوند و تنها حدود 50 درصد یا کمی بیشتر, دچار می شوند. دلیل اینکه چرا بعضی از مردان به این مساله دچار نمی شوند, به ساختار بدنی فرد و عوامل ژنتیکی ارتباط دارد.
چرا مردان یائسه می شوند؟
چنانچه مشکلاتی در نواحی هیپوتالاموس, هیپوفیز و گناد وجود نداشته باشد و فقط افزایش سن و پیری مطرح باشد, می توان گفت فرد دچار یائسگی مردانه شده است. برای تشخیص اینکه فردی به یائسگی مبتلا شده است یا نه, علاوه بر توجه به علائم بالینی باید آزمایش های اندازه گیری هورمون جنسی را انجام دهد.
علائم یائسگی در مردان
اگر تنها علائم زیر وجود داشته باشند ولی سطح هورمون تستوسترون پایین نباشد, نمی توان گفت فرد دچار یائسگی شده است. همچنین اگر تنها یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده کردید, به معنی یائسگی نیست.

1- ناتوانی و کاهش میل جنسی
این مورد اصلی ترین نشانه یائسگی در مردان است. اگر چه کاهش تستوسترون در سن پایین شایع نیست ولی کاهش میل جنسی در افراد جوان شایع است. البته این مساله را نمی توان به طور صد در صد به اختلال های هورمونی ربط داد چون مشکلات روانشناختی, مصرف داروها و دیابت طولانی مدت نیز می توانند روی میل جنسی افراد تاثیر بگذارند. با مشاهده کاهش میل جنسی, فرد باید از نظر هورمونی و احتمال یائسگی بررسی شود.
2- احساس افسردگی
یکی از شایع ترین علائم یائسگی در مردان افسردگی است اما از آنجا که افسردگی می تواند دلایل زیادی داشته باشد باید دلیل اصلی آن تشخیص داده شود چون می تواند دلایل مهم دیگری مانند کم کاری تیروئید داشته باشد.
3- کاهش توده عضلانی
کاهش توده عضلانی و قدرت بدنی یکی از علائم کاهش هورمون تستوسترون در بدن است که در کنار بقیه علائم فاکتور مهمی در تشخیص یائسگی در مردان است.
4- فراموشی
فراموشی می تواند دلایلی مانند استرس و مشغله فکری فراوان داشته باشد اما در کنار علائمی مانند خستگی, کاهش میل جنسی و… می تواند نشانه یائسگی باشد. به گزارش نسل موزیک این نشانه در مردان جوان اهمیت بیشتری دارد و بیشتر به معنی احتمال بروز یائسگی است.
5- تحریک پذیری و زودرنجی
اگر چه جوان ها معمولا تحریک پذیرتر و زودرنج ترند اما تغییر ناگهانی خلق و افزایش میزان تحریک پذیری و زودرنجی می تواند زنگ خطری برای بروز یائسگی باشد.
6- ریزش مو
یکی از علائم غیرمستقیم یائسگی است که بیشتر در مردان جوان اهمیت دارد؛ البته فرد باید ابتدا از نظر بیماری ها و عوامل زمینه ساز دیگر بررسی شود.
7- کم خونی
کاهش هورمون تستوسترون گاهی با مشکل کم خونی همراه است.
8- افزایش وزن
افزایش وزن یکی از نشانه های یائسگی مردان است. اگر دیدید وزن شما یا همسرتان بدون دلیل و ناگهانی افزایش پیدا کرد و علائم دیگر را نیز مشاهده کردید, یائسگی رخ داده است.
9- اختلال در خواب
اختلال در خواب زمانی که فرد قبلا مشکل خاصی نداشته است, در کنار علائم دیگر می تواند نشانه یائسگی باشد.

10- احساس ضعف

یکی از نشانه های مهم یائسگی مردان است؛ البته شناسایی دلیل اصلی در اولویت است.
11- کاهش علاقه و عدم توانایی برای فعالیت فیزیکی
یکی از نشانه هایی که می تواند همراه با کاهش تستوسترون در مردان جوان ایجاد شود, کاهش علاقه و عدم توانایی انجام فعالیت های فیزیکی است؛ برای مثال فردی که به پیاده روی بسیار علاقه دارد, حتی دیگر توان و حوصله 5 دقیقه پیاده روی را ندارد.
12- کاهش انرژی و خستگی
اگر فردی, بدون اینکه کارش زیاد شده و یا مشکل خاصی پیش آمده باشد, احساس خستگی کند و انرژی نداشته باشد باید از نظر کاهش هورمون تستوسترون بررسی شود.
13- با افزایش سن سیستم ایمنی ضعیف تر می شود اما اگر این اتفاق در سنین جوانی رخ دهد و علت زمینه خاصی نداشته باشد, فرد باید از نظر کاهش هورمون تستوسترون بررسی شود.

13 علامتی که احتمال یائسه بودن مردان را افزایش می دهد

منتشر شده در بهداشت جسمی جنسی خانوادهمردان

یک دیدگاه

  1. چقد جالب
    تا الان نمیدونستم مرد ها هم یاءسه میشن
    ممنون از این اطلاعات مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *