رفتن به نوشته‌ها

عروسی ایرانی در قاب عکس های حسن سربخشیان

تضاد سنت و مدرنیسم در همان نگاه نخست در نزد اقوام مختلف ایرانی خود را به رخ می کشد. این تضاد در عکس های مناطقی مانند تالش، کلات نادری و خرم آباد به نحو چشمگیری مشهود است. در عکس های خرم آباد در جایی که زنان و دختران با لباس های محلی همراه با داماد می رقصند، دختری چادرپوش مشغول فیلمبرداری است، یا در عکس های کلات نادری در حالی که عروس را به شیوه سنتی کاملا در پارچه ای قرمز پیچیده اند، داماد کت و شلوار پوشیده و کراوات زده است. عکاس این شانس را داشته که در دو مراسم عروسی در تالش شرکت کند و عکس بگیرد.هر دو عروسی ویژگی هایی دارند: در یکی عروس و داماد و اکثر مهمانان لباس هایی امروزی برتن دارند، اما نکته جذاب این است که خنچه های سنتی را زنانی با لباس های امروزی بر سر گرفته اند و بر خلاف معمول لباس عروس آبی رنگ است. در عروسی دوم همه چیز بیشتر سنتی است: عروس لباس زیبای محلی برتن دارد، خنچه ها را همچنان زنانی با لباس های امروزی می چرخانند و داماد کت و شلوار برتن دارد. اما جذاب ترین نکته در این عروسی، زمانی است که پدر عروس به رسم قدیم گرده نانی را با پارچه به شکم عروس می بندند و به اصطلاح به او برکت می دهد. منداییان که پیروان یحیی تعمید دهنده هستند، از اقوام گمنام ایرانی اند که در اهواز و در حاشیه رود کارون زندگی می کنند. درعروسی در تالش، پدر عروس به وی برکت می دهد این نخستین باری است که از مراسم تعمید و عروسی این قوم عکسی منتشر می شود. عکس هایی از تعمید عروس و داماد و برکت دادن به عروس در نمایشگاه دیده می شود. اما زیباترین عکس نمایشگاه عکسی از دستان عروس و داماد مندایی است که انگشتری از ساقه گل بر انگشتان آنان دیده می شود. او می گوید عکاسی مستند اجتماعی از علایق شخصی اوست و محدودیت هایی که در یک سال گذشته در حوزه عکاسی خبری ایجاد شده، او را به این سو هدایت کرده است. عکس های این نمایشگاه حاصل سفرهای یکسال گذشته عکاس به نقاط مختلف ایران است. در این عکس ها تضاد و تقابل سنت و مدرنیسم، تیپ شناسی اقوام مختلف ایران و آیین و سنت های عروسی این اقوام به تصویر کشیده شده است. حسن سربخشیان مهم ترین وجه این عکس ها را که در محیط های کاملا سنتی تهیه شده، نمایش رسوخ مدرنیسم در فضاهای بومی ایران می داند و از آن راضی نیست، چون به نظر او بومی بودن و سنت های خاص به کار جذابیت تصویری می بخشند. حسن سربخشیان فعالیت حرفه ای خود را از ۱۳۷۸ آغاز کرده و پیش از این کتاب نبض زمان با گزارش های تصویری از ایران، المپیک آتن، عراق، افغانستان و مراسم حج منتشر شده است. در یک عروسی مدرن در تالش، عروس لباس آبی بر تن دارد او در ۱۳۸۳ جایزه تک عکس خبری مسابقه کاوه گلستان و جایزه اول مسابقه گفتگو و در ۱۳۷۴ عکس برگزیده سال را به دست آورده و عکاس برگزیده سه دوره جشنواره مطبوعات در سال های ۱۳۷۹- ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ بوده است. سربخشیان داوری بخش عکاسی مطبوعات جشنواره مطبوعات را در ۱۳۸۳ و داوری مسابقه کاوه گلستان را در ۱۳۸۴ به عهده داشته است. این نمایشگاه تا دوازدهم بهمن در گالری ماه مهر ادامه خواهد داشت و در روزهای ۲۶ دی ماه و سوم بهمن با حضور عکاس جلسات نقد و بررسی نمایشگاه در گالری ماه مهر برگزار خواهد شد.

   

حسن سربخشیان در این نمایشگاه که سومین نمایشگاه انفرادای اوست به عکاسی مستند اجتماعی روی آورده است. عکس های این نمایشگاه حاصل سفرهای یکسال گذشته عکاس به نقاط مختلف ایران است. در این عکس ها تضاد و تقابل سنت و مدرنیسم، تیپ شناسی اقوام مختلف ایران و آیین و سنت های عروسی این اقوام به تصویر کشیده شده است.

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی : لطفا پاسخ صحیح را وارد کنید! *