رفتن به نوشته‌ها

برخورد سلبی با مردم در سیاست‌های جمعیتی جواب نمی‌دهد

به سال‌های گذشته نگاه کنید هر جا برخورد سلبی داشته‌ایم، نتیجه نگرفته‌ایم و هیچ‌وقت از این طریق موفق عمل نکرده‌ایم. به همین دلیل ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقناعی با مردم رفتار کنیم این توصیه دین و بزرگان دین ما است. من فکر می‌کنم با ارجاع این طرح به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و با دعوتی که این کمیسیون از افراد مطلع می‌کند، تصمیماتی گرفته می‌شود که به نفع مملکت خواهد بود.

یکی از مسائلی که مد نظر نمایندگان مجلس هم هست، برخورد با مواردی است که علیرغم میل همسر و حتی خود خانم، اقدام به بستن لوله‌ها بعد از فرزند چهارم کرده‌اند، بدون اینکه خود افراد مطلع باشند. باید برای چنین مواردی قانون داشته باشیم و به شدت برخورد کنیم. نظر من اما در مورد برخورد با تخلفات، یک بحث عام است و شامل تخلفات دولت و مجلس هم می‌شود. بر این باورم که هر جا تصمیمی منجر به آسیب دیدن مردم شود، باید مجازات داشته باشد؛ مثل ‌آلودگی هوا و مواردی از این دست.

نکته آخر هم این‌که ما نیاز به رشد جمعیتی داریم که مولد باشد؛ بنابراین باید افراد تحصیل‌کرده جامعه اقناع شوند و راه حل این است که با زبان مدارا و منطق با مردم صحبت کنیم.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار مطلبی در وب سایت شخصی خود درباره طرح افزایش نرخ باروری که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده است، تاکید کرده است که برخورد سلبی با مردم جواب نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در وب‌نوشت خود آورده است:« در مورد طرح افزایش نرخ باروری که مجلس کلیات آن را تصویب کرده، بحث‌های زیادی در جامعه مطرح شده است. به همین دلیل خواستم نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در مورد موضوع جمعیت روشن کنم.

نکته اول اینکه ما هم از کاهش میزان باروری در کشور نگران هستیم؛ البته این موضوعی است که به سیاست‌های سال‌های گذشته مربوط می‌شود، اما تصور ما این است که ضمن رعایت سلامت مادر و کودک و فاصله بارداری‌ها، اگر با روش منطقی بتوانیم جامعه را اقناع کنیم، مسیر تغییر می‌کند. اما آن‌چه اهمیت فراوان دارد اینکه نباید هیجانی عمل کرد یا تصمیم گرفت چه در مجلس و چه در دولت.

من شخصا فکر می‌کنم چیزی را باید تصویب کنیم که قابل اجرا باشد و به مردم آسیبی نرساند. آن‌چه نگرانش هستم، این است که با تصمیمات نادرست، دوباره فعالیت‌های زیرزمینی که دو دهه قبل و سال‌های اوایل انقلاب در کشور شاهدش بودیم، گسترش پیدا کند. فعالیت‌هایی که نتیجه‌اش آسیب مادران، انجام سقط‌های متعدد غیرقانونی، ‌عفونت‌های مکرر در بین زنان و همین‌طور آسیب‌های جدی روحی و روانی بوده است.

بارها گفته‌ام که در بحث جمعیت، اقدام ما باید اقناعی باشد. جامعه باید باور کند که به خاطر امنیت، استقلال و پیشرفت کشور نیاز به نیروی جوان داریم و نباید اجازه دهیم جمعیت کشور پیر شود.

بر این نکته هم تاکید کرده و می‌کنم که برخورد سلبی با مردم هیچ‌گاه و در هیچ مساله‌ای جواب نمی‌دهد؛

منتشر شده در اخبار حقوقی خانوادهاخبار خواندنی خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *