رفتن به نوشته‌ها

افزایش ۳۱ درصدی ازدواج موقت، کاهش ازدواج و افزایش طلاق در هفت ماه نخست 92

آقای تویسرکانی با استناد به “قانون حمایت از خانواده” گفت که به جز در صورت «توافق زوجین» و یا «باردار شدن زوجه»، الزامی به ثبت رسمی ازدواج‌های موقت وجود ندارد.

او هم‌چنین از ثبت ۴۶۷ هزار و ۲۴۲ مورد ازدواج در هفت ماه اول امسال خبر داد و گفت که این رقم در مقایسه با ۷ ماه نخست سال قبل حدود ۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته‌ی وی، تعداد طلاق ثبت‌شده در این مدت نیز ۹۰ هزار و ۶۵۳ مورد بوده که ۶ درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

معاون قوه قضاییه جمهوری اسلامی در خصوص علت طلاق‌ها نیز گفت که «۱۵/۵ درصد از طلاق‌ها به دلیل دخالت خانواده‌ها» و «۱۵/۳ درصد به علت تأمین نشدن شروط ضمن عقد» رخ داده‌اند.

وی به ترتیب از «ترک زندگی از سوی یکی از زوجین»، «استنکاف از دادن نفقه»، «اعتیاد»، «محکومیت به حبس»، «ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج»، «اختلالات بالینی و افسردگی»، «ارتباطات نامشروع»، «ازدواج مجدد» و «فقر مالی» به عنوان دیگر عوامل طلاق در کشور یاد کرد.

تویسرکانی در آبان ماه گذشته نیز طی یک نشست خبری از ثبت ۱۴۶ مورد ازدواج موقت در شش ماه نخست امسال خبر داده و افزوده بود که این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بدین ترتیب، با توجه به آمار تازه‌ی اعلام‌شده، تنها در ماه مهر، ۴۶ مورد ازدواج موقت در ایران ثبت شده است که تقریبا دو برابر میانگین تعداد ازدواج‌های موقت ثبت‌شده برای هر ماه در نیمه‌ی اول امسال است.

این در حالی است که کار‌شناسان اخیرا بار‌ها نسبت به افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج و هم‌چنین پیامدهای این وضعیت در جامعه هشدار داده‌اند.

از جمله، دکتر مهدی بیاتی، روان‌شناس، ۲۶ مهرماه در میزگردی در خبرگزاری «ایسنا» از «پدیده‌ای نوظهور» در کشور خبر داد که بر اساس آن، زوج‌های جوان پس از طلاق گرفتن نیز هم‌چنان به عنوان «دوست» به زندگی مشترک با یکدیگر ادامه می‌دهند.

 آخرین آمار اعلام‌شده از سوی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از افزایش ازدواج موقت و طلاق و کاهش ازدواج در هفت ماه نخست امسال حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری “فارس”، روز شنبه (۱۶ آذر-۷ دسامبر)، احمد تویسرکانی در حاشیه حضور در “نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیو‌تر و تجارت الکترونیک” (الکامپ) در تهران گفت که در هفت ماهه‌ نخست سال ۹۲، تعداد ازدواج موقت به ثبت رسیده ۱۹۲ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۱ درصد رشد داشته است.

پیش از این، محمدتقی حسن‌زاده‌، رییس “مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان” در ایران، روز سوم شهریورماه به خبرگزاری “ایسنا” گفته بود که طبق مطالعات صورت‌گرفته «۸۴/۵ درصد از جوانان با ازدواج موقت موافق هستند اما ۶۲ درصدشان از ترس آبروی خود از آن اجتناب می‌کنند و آن را نوعی هنجارشکنی به شمار می‌آورند».

منتشر شده در آمار و گزارشاخباراخبار طلاقسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *