رفتن به نوشته‌ها

ازدواج يك وزنه سنگین تعهدات اجتماعی و اقتصادی

وی ادامه داد: بخشی از این روابط، روابط عاطفی است و بخش دیگر روابط فوق عاطفی و روابط غریزی است که اسلام در این حوزه هم به سلامت روابط تأکید بسیاری داشته است، دین به سلامت روابط می‌اندیشد که می‌خواهد در قالب پروتکل‌ها و قراردادهای ارتباطات زمان‌دار باشد یا اینکه پروتکل‌های مادام العمر باشد.

این مشاور خانواده اظهار داشت: اسلام به سلامت نمره می‌دهد حالا زمان بخشی از آن استاندارد است و آیتم‌هایی دارد مانند روابط اقتصادی، اجتماعی و بازرگانی بین دو طرف که گاهی مانند یک قرار داد زمان‌دار که یا مادام العمر است و یا زمان دار است؟ چرا در زمینه‌های اقتصادی زمان‌دار بودن را قبول داریم اما در روابط عاطفی آن را به رسمیت نمی‌شناسیم بنده به عنوان یک کارشناس اجتماعی در حوزه مشاوره و آشنا به دانش و علوم دینی به این بخش نمره منفی نمی‌دهم و معتقد هستم که این بخش هم مثل همه قراردادها زمان،مکان و شرایط یکی از عناصر است.

کیاسری افزود: پس اصل ازدواج زمان‌دار مغایر با اصول عرفی و دینی ما نیست اما عواملی که سطح گرایش را به سمت قراردادهای زمان دار بالا می‌برد عوامل اقتصادی است و عدم امکان دست یابی به یک قرارداد مستمر تحت عنوان ازدواج دائم به جای ارتباط مستمر در قالب ازدواج دائم اینجا در قالب ازدواج زمان‌دار محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصادی مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند که نتیجه این عدم توانمندی اقتصادی فقدان اعتماد به نفس است و بارها این جمله شنیده می‌شود که میترسم برم زیر بار که نتونم که این بار را بلند کنم و آبروی من ریخته شود و موضوع ازدواج به وزنه سنگین تعهدات اجتماعی تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه افزود: مشکلات اقتصادی، ترس و پرخاشگری و انتظارات بالا و عدم توانمندی در فراهم کردن ازدواج توطئه‌های دشمنان  است و تغییر فرهنگ ازدواج هم در این کار بی تأثیر نیست ناتوانی جوان برای تصمیم به ازدواج و هجوم دشمن و القای این موضوع از سوی دشمن که ازدواج یعنی چی خوش باش؟؟؟ همه مشکلات بر سر راه جوانان است.

وی افزود: از طرف دیگر انسان متمایل به کارهای آسان است و ازدواج زمان دار هم آسانتر است، از طرف دیگر فراموش کردن فلسفه ازدواج و همچنین عدم توجه مسئولین در این حوزه و همچنین عدم امکان حمایت از فرزندان و ناسازگاری‌های افراد با هم همه از جمله عواملی هستند که سطح گرایش به ازدواج زمان دار را افزایش داده است.

رئیس انجمن مراکزخدمات روان شناسی ایرانیان گفت: ازدواج به وزنه سنگین تعهدات اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است و همین موضوع باعث فرار جوانان از ازدواج شده است.

آقای اکبر مرتضوی کیاسری در گفت‌وگو با فارس گفت: بحث روابط سالم در فرهنگ عرفی و در باورهای اعتقادی و دینی ما جایگاه ویژه‌ای دارد، تمام گناهان مانند تهمت، غیبت و بدگویی غیابی، بدبینی‌ها و شرایط پارانوئیدی و پارانوئیایی آدم‌ها و اوضاع و احوال آنها و سایر ناسلامتی‌های اخلاقی که به عنوان رذائل اخلاقی آنها را رصد می‌کنیم به این دلیل است که رابطه ناسالم فرد با فرد بر روی سلامت جامعه تأثیر می‌گذارد بنابراین سلامت روابط و بهداشت روانی فردی و اجتماعی برای سلامت روابط در اسلام مورد تأکید است.

منتشر شده در خواندنی هاسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *