رفتن به نوشته‌ها

آموزش مجدد پیشگیری از ایدز در دبیرستان‌ها

علاوه بر این کتابچه پیشگیری از ایدز برای دانش‌آموزان دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۹۲ نیز تهیه شده اما این کتابچه فقط در ۱۱ استان کشور توزیع شده است.

به گفته آقای چینیان این یازده استان نیازمند توجه بیشتری بوده‌اند و برای اجرای آن سال تحصیلی ۹۳-۹۲ در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش، تعدادی از فرهنگیان دوره ۶ ساعته با عنوان پیشگیری از اچ‌آی‌وی یا ایدز را پشت سر گذاشته‌اند تا دانش‌آموزان را در ۱۱ استان کشور آموزش دهند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران تعداد مبتلایان شناسایی شده تا اول مهر ماه بیش از ۲۷ هزار نفر است و آمار واقعی مبتلایان به این ویروس در کشور ۹۰ هزار نفر برآورد شده است که نسبت به سال ۱۳۸۰، حدود ۹ برابر افزایش یافته است.

بعلاوه الگوی انتقال ایدز در ایران از اعتیاد تزریقی به روابط جنسی در حال تغییر است، به‌ طوری که در سال ۱۳۸۰ عامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی تنها در ۱۰ درصد موارد رابطه جنسی بوده اما در سال ۱۳۹۱ به ۳۳ درصد رسیده است.

این نخستین بار نیست که این جزوات درسی برای آموزش دانش‌آموزان ایرانی توزیع ‌می‌شود، در اواسط دهه ۸۰ شمسی با توجه به افزایش موارد ابتلا به ایدز از راه جنسی، دولت محمد خاتمی به همراه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی، جزواتی را برای آموزش دانش آموزان تهیه کردند که دانش‌آموزان را با پیشگیری از اچ‌آی‌وی/ایدز آشنا می‌کرد، اما پس از مدتی این حرکت با انتقاد نیروهای محافظه‌کار روبرو شد و دستور خمیر شدن تمام جزوات داده شد.

با انتخاب محمود احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس جمهور ایران برنامه‌های مقابله با ایدز عملا کنار گذاشته شد و اقدامات آموزشی و پیشگیری محدودتر از قبل شد.

در حالیکه سال‌ها کاندوم در مراکز بهداشتی درمانی ایران به رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت، علی سنگی، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت ایران دو ماه پیش تایید کرد که از سال پیش وسایل پیشگیری در خانه‌های بهداشت ارائه نمی‌شود.

وزارت آموزش و پرورش آموزش‌ پیشگیری از بیماری‌ ایدز را در کتاب علوم زیستی و بهداشت سال اول دبیرستان گنجانده است.

به گفته محمد چینیان، مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در فصل هفتم این کتاب با عنوان سلامت و بیماری، “تعریف ایدز، تاریخچه ایدز در ایران، راه‌های ورود ویروس به بدن و دلیل ایجاد نقص در ایمنی بدن، نشانه‌های ایدز، تشخیص اچ‌آی‌وی، درمان، سلامت رفتاری و راه‌های پیشگیری” مطرح شده است.

آقای چینیان گفت وزارت آموزش و پرورش با همکاری صندوق جهانی و سایر دستگاه‌ها در دو برنامه پنج ساله فعالیت‌هایی را برای تحقق اهداف برنامه ملی استراتژیک مبارزه با ایدز آغاز کرده است.

 

منتشر شده در اخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *