رفتن به نوشته‌ها

مشكلات ازدواج

مجری برنامه مناظره ازدواج خود مجرد است

بیاتی با اشاره به برنامه های صدا و سیما در تشویق و تمایل جوانان به ازدواج، افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از رسانه ها عمده کسانی که الگوی جامعه هستند، همچون فوتبالیست ها، بازیگران و … تمایلی به زندگی مجردی دارند. به عنوان مثال در مناظره ای که اخیرا در مورد علل افزایش سن ازدواج از صدا و سیما پخش شد، مجری برنامه خود مجرد است و چگونه فردی که خود به ازدواج اعتقاد ندارد، یک برنامه مناظره با عنوان ازدواج را مدیریت می کند.

تولیدات صداوسیما عامل گرایش جوانان به زندگی مجردی است

وی با اشاره به سریالی که این شب ها از شبکه سوم سیما پخش می شود، گفت: در این سریال بازیگر اصلی به زندگی مجردی تمایل دارد و از بازگشت به محیط خانه خود بیزار است، این مسائل ناخودآگاه فرد را به سمت زندگی مجردی سوق می دهد.

بیاتی با اینکه این نگرش ها باید ریشه یابی شود، تصریح کرد: اگر به برنامه های کودک در دهه های 60 و 70 دقت کنیم، متوجه خواهیم شد در اکثر برنامه های کودک شخصیت های داستان در جست وجوی مادر خود هستند. به عبارت دیگر مجموعه ای از تفکرات به حوزه کودک وارد می شود که نگران از فرآیند تشکیل خانواده است و این در ذهنیت او اثر می گذارد و حال این فرد به سن ازدواج رسیده است و این مسائل بر ذهن او تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما دائما درگیری ها و تنش ها را در خانواده به تصویر می کشد، گفت: امروزه در برخی از سریال ها نشان می دهد وقتی دختر و پسر داستان با یکدیگر دوست هستند، زندگی خوشی به تصویر کشیده می شود، اما زمانی که با هم ازدواج می کنند. سراسر درگیری و مشکل به نمایش گذاشته می شود که این مسائل بر ذهنیت جامعه تاثیر منفی می گذارد.

مسئولین پای خود را از مسئله ازدواج بیرون بکشند

وی با اشاره به اینکه مسئله ازدواج یک زنجیره است و محدود به یک و دو مسئول نمی شود، گفت: برخی از مسئولان چرا نگران آن هستند که مسائل نقد شوند. چرا از ارائه آمار می ترسند؟ امروزه در تهران از هر سه مورد ازدواج، یکی به طلاق می انجامد. به عبارت دیگر از هر 100 هزار ازدواج، 30 هزار طلاق رخ می دهد و اگر یک سوم این جمعیت در کنار خیابان بایستد. تصور کنید چه فسادی جامعه را دربرخواهد گرفت.

بیاتی با بیان اینکه ازدواج یک امر متولی مدار نیست، افزود: اگر صرفا به فکر افزایش تسهیلات باشیم، آمار طلاق را افزایش داده ایم. مشکل ما تسهیلات نیست، بلکه مسائلی وجود دارد که حتی مسئولان نیز از آن بی اطلاع هستند.

وی افزود: اقتصاد مسئله مهمی است، اما اگر دائما بر آن تاکید شود، مسائل نوظهوری پدید می آید که هیچ برنامه ای برای آن پیش بینی نشده است و زمانی که مسئولین به این نتیجه نرسند که مشکلات اساسی در این باره وجود دارد و افرادی که تصمیم گیر هستند، به این باور نرسند که باید قدمی بردارند، وضعیت تغییر نخواهد کرد و اگر مسئولین پای خود را از مسئله ازدواج بیرون بکشند و به نهادهای مردمی بسپارند، تمام مسائل حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نیاز جنسی جوان در برخی مواقع ارزان و آسان در حال رفع است، افزود: دراین راستا یک بحران در راه است و یکی از مسائلی که باعث گرایش به ازدواج می شود، مسائل جنسی است و تا زمانی که نیازهای جنسی جوان ارزان و بدون دردسررفع شود و فرد دردسرهای زندگی خانوادگی را ببیند، دیگر ازدواج برای او لذت نخواهد داشت و سودی در آن نمی بیند.

بیاتی مهم تر از اقتصاد، نگرش افراد به ازدواج را عامل مهمی در افزایش سن ازدواج دانست و افزود: اگر بررسی کنیم، شاهد خواهیم بود میزان عدم تمایل به ازدواج در خانواده های مرفه، بسیار بیشتر از خانواده های متوسط و فقیر است. فردی که نگرشش به ازدواج، بهره برداری از زن است، با تسهیلات سه الی پنج میلیونی، تمایلی به ازدواج پیدا نخواهد کرد.

این روانشناس با بیان اینکه مسائل جنسی همچون بسیاری از نیازهای دیگر زندگی است، افزود: چرا باید این موضوع در جامعه پنهان شود. امروزه 60 درصد از طلاق ها از مسائل زناشویی نشأت می گیرد که این آمارها برای طلاق های ثبت شده است و طلاق های عاطفی خود مسئله دیگری دارد.

بیاتی افزود: یکی از مراجعه کنندگان عنوان می کرد که پنج سال در طبقه دیگری جدا از همسرش زندگی می کرد، طبیعی است این فرد برای رفع نیازش به سراغ روش های دیگری برود. متاسفانه این مسائل امروزه در برخی خانواده ها که حتی فکرش را هم نمی کنیم وحشتناک تر است و حتی مسائلی رخ می دهد که نمی شود به راحتی بیان کرد. برخلاف توصیه مذهب ما، در برخی خانواده ها گفتمان عشق ورزی وجود ندارد که این امر نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در جامعه است.

این روانشناس یکی دیگر از عوامل عدم گرایش به ازدواج را وابستگی خانواده به فرزندان دانست و گفت: در گذشته تعداد خانواده ها بیشتر بود و فرزندان پس از سن 18 سالگی تقریبا از خانواده جدا می شد؛ اما امروزه خانواده های تک فرزندی باعث شده تا وابستگی والدین به فرزندان از وابستگی فرزند به والدین بیشتر شود و حتی خود خانواده ها تمایلی به ازدواج فرزندانشان نداشته باشند.

این روانشناس با اشاره به سایت های همسریابی، گفت: نکته قابل توجه اینجاست که گروهی از افراد مراجعه کننده به سایت های همسریابی، متاهلین هستند و این نشان دهنده آن است که مشکل در جای دیگری است.

این روانشناس با بیان اینکه بیشترین آمار طلاق در دو سال اول زندگی و پنج سال اول زندگی رخ می دهد، افزود: کسانی که بعد از پنج سال از هم طلاق می گیرند، کسانی هستند که در زمان ازدواج، هم کفو هم بوده اند و پس از پنج سال از هم کفو بودن، درآمده اند. به طور نمونه یکی از زوجین به تحصیل می پردازد و سطح اجتماعی اش ارتقا پیدا می کند و احساس می کند دیگر هم کفو همسرش نیست و از او جدا می شود که برای حلی این مشکل باید با تزریق مناسب دانش و فرهنگ به طور مساوی به زن و شوهر در طول زندگی، خانواده را آرام کرد تا فرزندان نیز از ازدواج بیزار نشوند.

رواج پدیده نوظهور ادامه زندگی زوجین پس از طلاق از طریق دوستی

وی با اشاره به یک پدیده نوظهور در امر طلاق، گفت: امروزه شاهد پدیده ای هستیم که برخی زوجین از یکدیگر طلاق می گیرند و بعد با یکدیگر دوست می شوند و زندگی می کنند. این مسئله یک بحران جدی است و اساس زندگی ما که بر اساس اسلام است را مورد تهدید قرار داده است.

این روانشناس افزود: عده ای این طلاق ها را ناشی از عدم شناخت می دانند، اما وقتی با این زوج ها صحبت می کنیم، متوجه می شویم بعد از طلاق به خوبی زندگی خود را ادامه می دهند. این افراد مفهوم زندگی و با هم بودن و مسوولیت پذیری را به درستی درک نکرده اند و رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه سراسری باید این مسائل را آسیب شناسی کند و در جهت آموزش درست مفاهیم زندگی گام بردارد. در غیر این صورت در حق مردم ظلم کرده است.


یک روانشناس برای خروج از حل بحران ازدواج بر نقش رسانه و نگرش سازی در جامعه تاکید کرد و گفت: امروزه باورپذیری در ازدواج کمرنگ شده و جوانان هیچ انگیزه و علاقه ای برای ازدواج ندارند. این باور از خانواده نشات گرفته و به رسانه ها رسیده است، به عبارت دیگر متهمان اصلی بحران ازدواج خانواده ها و رسانه ها هستند.

به گزارش ایسنا، مهدی بیاتی  در میزگرد بررسی «مسائل و مشکلات ازدواج جوانان» افزود: امروزه بیشتر با جوانانی سر و کار داریم که با بزرگسالان بیگانه اند، آنها وقتی در خانواده می ببیند بعضا ازدواج جز دردسر و درگیری، حاصلی برای او نخواهد داشت، زمانی که به آنها پیشنهاد ازدواج داده می شود، تن به ازدواج نمی دهند.

این روانشناس با بیان اینکه عده ای از جوانان بر این باورند که ازدواج سنتی به طلاق نمی انجامد، گفت: در بسیاری از ازدواج های سنتی، خانواده ها یکدیگر را تحمل می کنند و دچار طلاق عاطفی هستند. مادری که پس از 50 سال به فرزندش می گوید فقط به خاطر تو من این زندگی را ادامه داده ام، طبیعی است آن جوان از ازدواج بیزار شود.

منتشر شده در خواندنی هاسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *