رفتن به نوشته‌ها

پنج دلار جریمه برای هر فریاد زائو در زیمبابوه

روزنامه “واشنگتن پست” به نقل از آخرین گزارش سازمان “شفافیت جهانی” گزارش داد که اقدام عجیب این بیمارستان در زیمبابوه، گام دیگری از رواج فرهنگ رشوه و فساد مالی و اداری در این کشور است. بنا به گزارش سازمان شفافیت جهانی ۶۲ درصد شهروندان زیمبابوه اعلام کردند که در سال گذشته مجبور شدند دست‌کم یک‌بار رشوه دهند. به نوشته “واشنگتن پست”، مقامات این بیمارستان برای توجیه ۵ دلاری که بابت هر فریاد زائو می‌گیرند، “اعلام هشدار نادرست” را به عنوان دلیل ذکر کردند.

اما سازمان جهانی شفافیت هم تاکید می‌کند که دلیل اصلی همان اخاذی از زنان در حال وضع حمل برای کسب پول بیشتر است. پنج دلار بابت هر فریاد زن در حال وضع حمل در شرایطی است که درآمد سالانه‌ مردم زیمبابوه کمتر از ۱۵۰ دلار است. مادری که روند طبیعی فریاد زدن به هنگام زایمان را در زیمبابوه انجام دهد، به راحتی می‌تواند بیش از نیمی از کل درآمد سالانه‌ خود را به بیمارستان بدهکار شود. بیمارستان‌های زیمبابوه برای وضع حمل نیز ۵۰ دلار از هر زن باردار می‌گیرند. هزینه‌ای که در توان مالی اکثر شهروندان این کشور نیست و بسیاری ناچار در خانه و در شرایط غیربهداشتی و خطرناک، وضع حمل می‌کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید به طور متوسط روزانه ۸ مادر در این کشور آفریقایی به دلیل وضع حمل در شرایط خطرناک و غیربهداشتی در خانه‌ها، جان خود را از دست می‌دهند. بنا به گزارش “واشنگتن پست” بیمارستان‌های زیمبابوه پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و اگر زنی نتواند هزینه‌ ۵۰ دلاری وضع حمل را پرداخت کند، او را در ساختمان بیمارستان حبس می‌کنند. تا وقتی زن یا خانواده‌ او هزینه‌ زایمان را پرداخت نکنند، مادر و بچه در شرایطی غیرانسانی در بیمارستان حبس خواهند شد. بابت هر روز تاخیر در پرداخت هزینه هم باز جریمه‌ مالی اضافه خواهد شد. سازمان شفافیت جهانی گفت که دفتر این نهاد بین‌المللی درباره‌ این روند “غیرانسانی” نامه‌ای به وزارت بهداشت زیمبابوه ارسال کرده است. هر چند مقامات وزارت بهداشت، دریافت این نامه را تایید کرده‌اند، اما سازمان شفافیت جهانی می‌گوید تاکنون هیچ پاسخی به نامه‌ی آن‌ها داده نشده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در پیگیری‌های بعدی این سازمان و سازمان‌های غیردولتی که در زمینه‌ بهداشت و درمان کار می‌کنند، مقامات وزارت بهداشت زیمبابوه مدعی شدند که نامه را گم کردند. با پیگیری‌های بسیار این نهاد بین‌المللی، بالاخره یکی از مقامات این سازمان موفق شد با معاون نخست‌وزیر زیمبابوه ملاقات کند. معاون نخست‌وزیر قول داده است که با جریمه‌ ۵ دلاری بابت هر فریاد زائو و هزینه‌ ۵۰ دلاری زایمان برخورد کند؛ با این‌حال هنوز این روند در زیمبابوه ادامه دارد.

بیمارستانی در زیمبابوه بابت هر فریاد زن در حال زایمان، ۵ یورو جریمه وضع کرده است. هزینه‌ی زایمان در این کشور نیز سرسام‌آور است و اگر زنی توان پرداخت هزینه را نداشته باشد، خود و فرزندش در بیمارستان حبس می‌شوند.

فقر و فساد در زیمبابوه، یکی از فقیرترین کشورهای قاره آفریقا آن‌‌قدر بالا و فراگیر است که مدت‌هاست گریبان سیستم درمانی کشور را هم گرفته است. اما حالا بیمارستانی در این کشور، در اقدامی حیرت‌انگیز، نمونه‌ تازه‌ای از این فساد اداری فراگیر را علنی کرده است.

این بیمارستان اعلام کرد، زنانی که برای زایمان به بیمارستان می‌آیند باید بابت هر جیغ از سر درد به هنگام وضع حمل، ۵ دلار جریمه به بیمارستان بپردازند.

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *