رفتن به نوشته‌ها

ازدواج کنید تا سکته نکنید!

این دانش پژوهان می گویند: هدف ما مطالعه تفاوت ها در بیماری و پیش آگهی سندروم قلبی حاد بر اساس ویژگی های اجتماعی- جمعیت شناختی ( وضعیت تاهل و تعداد افراد خانوار) است.

تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۰ حادثه ACSطی ۱۰ سال این مطالعه روی داد، از این تعداد حدود نیمی (۷۷۰۳) طی ۲۸ روز جان خود را از دست دادند.

این حوادث تقریبا در بین زنان و مردان به طور مساوی و برابر روی داد. با این حال تحلیل ها نشان می دهد، وقوع حوادث قلبی استاندارد با سن، در بین مردان مجرد تقریبا ۵۸ تا ۶۶ درصد بیشتر از مردان متاهل و در زنان مجرد ۶۰ تا ۶۵ درصد بیشتر از زنان متاهل در تمامی گروه های سنی بود.

تفاوت در مرگ و میر ۲۸ روزه بیشتر بود. محققان دریافند در بین مردان مجرد این میزان ۶۰ تا ۱۶۸ درصد و در بین زنان مجرد ۷۱ تا ۱۷۵ درصد بیشتر از مردان و زنان متاهل بود.

مثلا در مردان متاهل ۶۵ – ۷۴ ساله، ۸۶۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال جان خود را طی ۲۸ روز پس از سکته قلبی از دست می دهند اما این میزان در بین مردان مجرد هزار و ۷۹۲ نفر در هر ۱۰۰ نفر در سال است.

به طور مشابه میزان مرگ و میر در بین زنان متاهل ۶۵ -۷۴ ساله، ۲۴۷ مورد در هر ۱۰۰ نفر در سال بود اما این میزان مرگ و میر در بین زنان مجرد ۴۹۳ مورد در هر ۱۰۰ نفر در سال گزارش شد.

پژوهشگران می گویند افراد متاهل وضعیت بهتری دارند، از عادات سلامت بهتری برخوردارند و از میزان بیشتری حمایت اجتماعی نسبت به افراد مجرد بهره مند که همگی این موارد وضعیت کلی سلامت افراد متاهل را ارتقا می دهد.

به نقل از خبرگزاری مهر : افراد متاهل کمتر از افراد مجرد مستعد ابتلا به سکته قلبی هستند و اگر دچار سکته مغزی نیز شوند زودتر بهبود می یابند.

پژوهشگران بخش عمده ای از جمعیت فنلاند را مورد بررسی قرار داده و مشاهده کردند که ازدواج نکردن خطر بروز سکته قلبی مهلک و غیر مهلک را در بین مردان و زنان در هر سنی افزایش می دهد.

محققان می گویند بویژه در زوج های میانسال، متاهل بودن و داشتن زندگی مشترک با ” پیش آگهی بهتر از رویدادهای قلبی پیش از بستری شدن در بیمارستان و پس از زنده به بیمارستان رسیدن” مرتبط است.

این مطالعه بر اساس داده هایی است که ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ جمع آوری شده است.

این مطالعه شامل اطلاعاتی از افراد بالای سن ۳۵ ساله ساکن چهار منطقه جغرافیایی در فنلاند است. همه رویدادهای مهلک و غیرمهلک قلبی موسوم به سندروم حاد قلبی( ACS) در این پایگاه داده ذکر شده اند.

منتشر شده در اخبارسایرمقالات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *