رفتن به نوشته‌ها

صدمات مصرف الكل در دوران بارداري

اما این تحقیق که نتایجش در نشریه تخصصی PLOS One منتشر شده است، بر اساس بررسی تغییراتی که در ژنها ایجاد می‌شود، بنا شده است.

در تحقیق مذکور مشخص شد که ارتباط تنگاتنگی میان آی کیو پایینتر در سن ۸ سالگی و چهار گونه از ژنهایی که در کودکان و مادرانشان مسئول سوخت و ساز الکل هستند، وجود دارد.

بطور متوسط، میزان آی‌کیو در آن بچه ها تقریبا دو واحد کمتر از حدی است که به طور معمول و به واسطه تغییرات ژنتیکی ناشی از رشد، انتظارش می‌‎رود.

اما آی کیو کمتر تنها در کودکان زنانی مشاهده شد که هنگام بارداری، بین یک تا شش گیلاس شراب در هفته می‌نوشیدند، نه زنانی که در طول مدت بارداری از نوشیدن الکل امتناع کرده بودند.

از همین روست که متخصصان و پزشکان به زنان توصیه اکید می‌کنند که بهتر است هنگام بارداری، از مصرف نوشیدنیهای الکلی امتناع کنند.

بر اساس یافته های یک تحقیق، مصرف یک یا دو گیلاس شراب در هفته، می‌تواند بر آی‌کیو یا ضریب هوشی بچه تاثیر منفی داشته باشد.

محققان دانشگاه های آکسفورد و بریستول، نتایج تست آی کیو ۴۰۰۰ کودک را همزمان با ثبت میزان مصرف الکل مادرانشان مورد بررسی قرار دادند.

""

آنان دریافتند که میزان متوسط مصرف الکل، یعنی چیزی در حدود یک تا شش واحد در هفته، هنگام بارداری بر میزان آی‌کیو فرزند تاثیرگذار است.

تحقیقات قبلی در زمینه تاثیر مصرف کم یا متوسط الکل هنگام بارداری، شواهد پراکنده و گمراه‌کننده ای را ارائه کرده‌اند؛ بیشتر به این دلیل جداسازی این عامل (الکل) از عوامل تاثیرگذار دیگر همچون سن مادر یا سواد و تحصیلات او، کار سختی است.

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *