رفتن به نوشته‌ها

مراقب باج‌گیران در سایت‌های همسریابی باشید

هدف و وظیفه شرکت فرانسوی رپیوتیشن اسکواد (Reputation Squad)، اعاده حیثیت است. این شرکت روزانه تعداد زیادی تماس تلفنی از افرادی دریافت می‌کند که وحشت‌زده‌اند. انسان‌های تنهایی که پس از قربانی شدن بیشتر احساس تنهایی می‌کنند.

آلبریک گیگو مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت می‌گوید: «بیشتر افرادی که به ما مراجعه می‌کنند معمولاً در یک سایت همسریابی یا شبکه‌ای اجتماعی با فردی آشنا شده‌اند. سپس از آنها خواسته‌اند که با استفاده از اسکایپ یا نرم‌افزارهای گفت‌وگو چون ام‌اس‌ان با هم گپ بزنند. بعد از چند دقیقه پیشنهاد شده که رابطه نزدیک‌تری با هم برقرار کنند یا به عبارت بهتر در مقابل دوربین برهنه شوند».

لره بلو از روزنامه لوموند در این زمینه می‌گوید: «معمولاً فرد قربانی هم بعد مدتی احساس راحتی می‌کند. لحن حرف زدنش عوض می‌شود و شروع به در آوردن لباس‌هایش می‌کند. اما پس از مدت کوتاهی می‌توجه می‌شود چیزی که شروع کرده نه‌ تنها یک مکالمه احساسی و عاشقانه نیست، بلکه مقدمه‌ای بوده برای اخاذی و کلاهبرداری. چون اینجا است که کلاهبردار به او می‌گوید این فیلمی است که از تو گرفته‌ام و اگر مبلغی را که می‌خواهم برایم نفرستی، این ویدئو را روی یوتیوب منتشر خواهم کرد و برای همه اطرافیانت هم خواهم فرستاد».

سایت فرانسوی ان‌ارژی (NRJ (energy که مختص گفت‌وگو و آشنایی آنلاین است، در صفحه نخستش پیام هشداری گذاشته و کاربران را شدیداً از خروج از این وب‌سایت و چت ویدئویی با دیگر اعضای سایت، در نرم‌افزارهای دیگر بر حذر داشته است.

مردی ٢٨ ساله، یکی از قربانیانی است که در این باره به بی‌بی‌سی توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در سایت برایم پیامی فرستاد. من هم خیلی خوشحال شدم چون دخترها اغلب پیش‌قدم نمی‌شوند. روی ام‌اس‌ان گپ زدیم. دوربینش را روشن کرد تا ببینمش. یک دختر فرانسوی بسیار زیبا بود. از من پرسید آیا مایلی بیشتر جلو برویم. پرسیدم منظورش چیست. گفت دوست دارد بدنم را ببیند. سپس خودش همین کار را کرد. من واقعاً جذبش شده بودم بدون این که بفهمم این یک ویدئوی از پیش ضبط شده است و کسی که با من چت می‌کند اصلاً آن دختری نیست که می‌بینم. بعد از پنج دقیقه به من پیغام داد که از من ویدئویی ضبط کرده و می‌خواهد آن را روی یوتیوب بگذارد مگر این که پولی که می‌خواهد را برایش بفرستم. ویدئو را روی یک سایت دیدم. صورتم کاملاً قابل تشخیص بود».

در سایت کلاهبرداران، ویدئوهای مشابه از افراد دیگری که در این دام افتاده‌اند موجود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که منبع این سایت در ساحل عاج است.

کلاهبرداران از این مرد پانصد یورو خواستند تا به حسابی در ابیجان، پایتخت ساحل عاج بریزد. زیر ویدئو اسم کامل مرد نوشته شده بود و به او اتهام زده بودند که این حرکات جنسی را در مقابل دختری زیر سن قانونی انجام داده است.

پلیس فرانسه روزانه تماس‌های زیادى از قربانیان کلاهبرداری‌هایی مشابه، دریافت می‌کند. ونسان لوموآن از پلیس سایبری فرانسه می‌گوید: «در حال حاضر آمارهای ما نشان می‌دهد که روزانه چندین مورد اقدام به این نوع اخاذى اتفاق می‌افتد. اما متأسفانه همه کسانی که قربانی این نوع سوءاستفاده و کلاهبرداری مى‌شوند، مستقیم به سراغ پلیس نمی‌آیند چون از بیان ماجرا احساس شرم می‌کنند».

این افراد سودجو از نقاط ضعف انسان‌ها سوءاستفاده می‌کنند، برایشان دام می‌گذارند و بعد مجبورشان می‌کنند تا آبروی خود را به بهای سنگینی بخرند.

آنها می‌دانند احتمال مراجعه شکاری که به دامشان افتاده به پلیس خیلی کم است. چون ممکن است این کار برایش خیلی گران تمام شود یا حتی ممکن است پلیس اتهامات مربوط به آزار جنسی کودکان را باور کند. به همین علت است که این افراد به جای کمک گرفتن از پلیس به سراغ شرکت‌هایی مثل رپیوتیشن اسکواد می‌روند.

اگر تلاش کلاهبردار برای اخاذی در این مرحله جواب ندهد، به سراغ نقشه دومش می‌رود. با قربانی تماس می‌گیرد، خودش را پلیس منطقه معرفی کرده و می‌گوید مدارکی دارد که ارتکاب جرم او را ثابت می‌کند.

ونسان لوموآن می‌گوید: «این افراد ویدئوها را روی یک سری سایت‌های جعلی می‌گذارند. سایت‌هایی که ادعا می‌کنند سایت پلیس بین‌الملل یا پلیس محلی هستند. همزمان یک سری مدارک جعلی به فرد ایمیل می‌کنند که در آنها به آزار جنسی کودک یا یک جرم مشابه متهم شده‌اند. سپس می گویند برای فرار از پیگرد باید جریمه نقدی بپردازد».

برخی از قربانیان در این مرحله متوجه اخاذی می‌شوند اما در بسیاری از مواقع داستان به خوبی و خوشی تمام نمی‌شود و ممکن است از پرداخت چند هزار یورو هم فراتر رود.

در یکی از موارد، قربانی در حدود ۵ هزار یورو به این افراد به عنوان حق‌السکوت داده بود تا چیزی روی اینترنت منتشر نشود. پس از مدتی متوجه شده که این اخاذی به نظر تمام‌نشدنی است و اثبات بی‌گناهیش هم به نظر غیرممکن می‌آمد و متأسفانه خودکشی کرد.

مأیوس‌کننده‌ترین نکته، برخورد مقامات با این موضوع است. سایت‌هایی برای گزارش جرم و تخلف آنلاین وجود دارد اما در مواردی که مجرم در یک کشور و قربانی در کشور دیگر است، همکاری‌ها و قوانین بین‌المللی بسیار محدودند.

این نوع کلاهبرداری‌ها تنها به علت پدیده‌ای جدید که اینترنت به زندگی ما آورده، امکان‌پذیر شده‌اند، یعنی ارتباط نزدیک از راه دور در عین گمنامی. و تا زمانی که قوانین هم بتوانند مثل اینترنت مرزها و تفاوت‌ها را از میان بردارند، کار زیادی نمی‌توان برای جلوگیری از این اتفاقات انجام داد.

با محبوبیت سایت‌های همسریابی در دنیا، کلاهبرداری‌هایی که از این راه انجام می‌شود هم افزایش یافته است.

رویکرد به این گونه سایت‌ها در واقع پاسخ به تقاضای سیری‌ناپذیری است که براى کالاهایی چون عشق، نزدیکی و رابطه جنسی وجود دارد.

 

بسیاری از این سایت‌ها شاید به خودی خود خطری را متوجه کسی نکنند اما برخی از اعضای آنها می‌توانند واقعاً خطرناک باشند. افرادی که نه به دنبال عشق می‌گردند و نه به دنبال رابطه، بلکه صرفاً برای کلاهبرداری و اخاذی یا تخریب زندگی دیگران عضو این دسته از سایت‌ها شده‌اند.

در سایت کلاهبرداران، ویدئوهای مشابه از افراد دیگری که در این دام افتاده‌اند موجود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که منبع این سایت در ساحل عاج است.

کلاهبرداران از این مرد پانصد یورو خواستند تا به حسابی در ابیجان، پایتخت ساحل عاج بریزد. زیر ویدئو اسم کامل مرد نوشته شده بود و به او اتهام زده بودند که این حرکات جنسی را در مقابل دختری زیر سن قانونی انجام داده است.

""

 

منتشر شده در اخبارخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *