رفتن به نوشته‌ها

پدران پير، کودکان بيمار

 اين دانشمندان دريافتند اکثر جهش‌هاي ژنتيکي نزد اين کودکان، از ژنوم‌هاي منتقل شده از پدران آنها ايجاد شده و اينکه سن اين پدران، نقشي کاملاً اساسي و تعيين کننده در افزايش تعداد اين جهش‌ها ايفا مي‌کند.
هر سال که بر سن مرداني که بچه‌دار مي‌شوند افزوده مي‌شود به معناي دو جهش ژنتيکي بيشتر است. کاري استفانسون يکي از طراحان اين پژوهش علمي مي‌گويد يک پدر چهل ساله، دو برابر بيشتر از يک پدر بيست ساله جهش‌هاي ژنتيکي به فرزندش منتقل مي‌کند و اين موضوع براي زماني که مسئله بروز بيماري‌هاي ژنتيکي مطرح مي‌شود، امري خطرناک به شمار مي‌آيد.

سن ازدواج بالا رفته است و خيلي‌ها فکر مي‌کنند ايرادي ندارد اگر تا رو به راه شدن اوضاع مالي و شغلي و تحصيلي‌شان، ازدواج را به تعويق بيندازند يا دست کم، تا وقتي که همه چيز مرتب نشده، فکر بچه‌دار شدن را از سرشان بيرون کنند.

 اما بايد به اين عده از پدران آينده بگوييم که زودتر در اين طرز فکرشان تجديد نظر کنند چون محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که تأخير در بچه‌دار شدن، مي‌تواند عواقب بدي براي سلامت فرزندان داشته باشد. تحقيقات نشان مي‌دهد که بالا بودن سن پدران، خطر ابتلاي كودكانشان به شيزوفرني و اوتيسم را بالا مي‌برد.
بر اساس اين تحقيق که نتايج آن در نشريه انگليسي نيچر منتشر شد، جهش‌هاي ژنتيکي مسبب اين بيماري‌ها در کودکان تازه متولد شده، با بالا بودن سن پدر بيشتر مي‌شود. محققان ايسلندي براي ارزيابي اهميت اين جهش‌هاي ژنتيکي، هفتاد و هشت کودک مبتلا به اوتيسم و شيزوفرني و نيز والدين اين کودکان را مورد مطالعه قرار دادند.

منتشر شده در اخبار کودکان و جوانانمقالات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *