رفتن به نوشته‌ها

افزايش قيمتها و تاثير آن بر نظام خانواده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی گفته که خشونت خانوادگی بیشتر شده و علت این افزایش تنش‌ها، فشارها و مشکلات اقتصادی است که بر خانواده‌ها تأثیر گذاشته است.
وی تأکید کرده که فشار مسائل اقتصادی و جو ملتهب جامعه می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورد که یکی از واکنش‌های آن خشونت است و در این مواقع فرد فشار را به درون خانواده برده و در آنجا تخلیه می‌کند. بر همین اساس مردان به صورت فیزیکی و زنان اغلب با حرف‌های خود مرتکب همسر‌آزاری می‌شوند.
البته این اولین بار نیست که مسئولان درباره تأثیرات فشار اقتصادی بر مردم صحبت می‌کنند. این اواخر به کرات در این باره گفته شده و البته دردی هم درمان نشده و البته از آن طرف روز به روز فشار تورم و افزایش قیمت‌ها بر مردم بیشتر می‌شود. برای تأیید وجود این فشار کافی است به این دو اعتراف مقامات مسئول توجه کنیم:
به گفته مسئولان شهرداری تهران افرادی که به حمل بار و مسافر با موتورسکیلت روی آورده‌اند، افرادی هستند که از نظر هزینه‌های زندگی در فشار قرار دارند.
نمایندگان مجلس هم گفته‌اند که در ماه‌های اخیر روند افزایش قیمت‌ها فشار بسیاری به اکثر مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد وارد کرده و کمر مردم خم شده است.

هشدار درباره بی‌هنجاری
این روزها مردم فقط نگران نابسامانی وضعیت اقتصادی نیستند، بلکه دلهره وقوع آسیب‌های اجتماعی تلخ هم بر ناامنی آنها افزوده است. کارشناسان می‌گویند که اگر فکری برای بهبود این وضعیت نشود، آسیب‌های اجتماعی از جمله قتل، تجاوز، دزدی و طلاق که در وضعیت بحرانی هستند، به انفجار می‌رسند.
به گفته امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس، پدیده «خودکشی اقتصادی» در کمین مردم است و می‌گوید که این پدیده امری آنی و معمولی است و با این اوضاع اقتصادی بسیاری از مردم توان مقابله با این مشکلات موجود را ندارند. فقط کافی است نگاهی گذرا به سبد خانوار داشته باشیم تا متوجه شویم که این سبد هر روز لاغرتر از دیروز می‌شود.
از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان متفق‌القول می‌گویند یکی از پیامدهای نابسامانی اقتصادی افزایش انواع آسیب‌ها و جرائم است. به قول این کارشناسان بین کاهش درآمد و توانایی اقتصادی خانواده و افراد جامعه با افزایش جرم و آسیب‌های اجتماعی همبستگی منفی مستقیم وجود دارد. از همین منظر می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر آنچه در پارک طالقانی گذشت یا افزایش تعداد تجاوزها و البته همسرآزاری را بررسی کرد. در واقع تأثیر متغیر نابسامانی اقتصادی در بسیاری از متغیرهای دیگر مثل اخلاق، نشاط و امید اجتماعی و … قابل بررسی است.
کافیست اخبار حوادث نشریات را ورق بزنیم، دعوا و مشاجره بین مسافر و راننده تاکسی، درگیری لفظی بین صاحبخانه و مستأجر که منجر به قتل شده است و …
یک کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به اینکه میان کاهش امید اجتماعی و افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی همبستگی معناداری وجود دارد، می‌گوید که کاهش امید اجتماعی باعث می‌شود که افراد معمولی جامعه هم دست به کارهایی بزنند که غیرقابل باور است. وی نسبت به حرکت جامعه ایران به سوی بی‌هنجاری هشدار می‌دهد و می‌گوید: «سدهای بسیاری در حال شکسته شدن است و جامعه در حال رسیدن به یک دوره بحرانی بی‌هنجاری است.»

 

صدای شکسته‌شدن سدهای اخلاق و هنجارها

 

رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی گفته که خشونت خانوادگی بیشتر شده و علت این افزایش تنش‌ها، فشارها و مشکلات اقتصادی است که در خانواده تأثیر گذاشته است. بر همین اساس مردان به صورت فیزیکی و زنان اغلب با حرف‌های خود مرتکب همسر‌آزاری می‌شوند.رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی گفته که خشونت خانوادگی بیشتر شده و علت این افزایش تنش‌ها، فشارها و مشکلات اقتصادی است که در خانواده تأثیر گذاشته است. بر همین اساس مردان به صورت فیزیکی و زنان اغلب با حرف‌های خود مرتکب همسر‌آزاری می‌شوند.

 

این روزها سنگینی فشار اقتصادی فقط در سیر صعودی و لحظه به لحظه قیمت‌ها دیده نمی‌شود. چشمان هراسان و پریشان توده‌های مردم از نفوذ این فشار به لایه‌های دیگر زندگی خبر می‌دهد؛ آنجا که در یک سطح خشونت‌های جسمی و روانی در حال افزایش است و در سطح عمیق‌تر جامعه به سمت نوعی بی‌هنجاری در حال حرکت است.

""

منتشر شده در اخبار خواندنی خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *