رفتن به نوشته‌ها

هر ساعت 9 جنین در ایران سقط می‌شود

وی با بیان اینكه 10 تا 15 درصد بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود، می‌گوید: “بررسی‌ها نشان می‌دهد، از 90 هزار سقط در سال،80 هزار سقط، غیر‌قانونی انجام شده است و به‌طور تخمینی، می‌توان گفت در حال حاضر سالانه 120 هزار سقط غیرقانونی در كشور انجام می‌شود.”

اما حتی دست پزشكی قانونی نیز از آمار سقط‌جنین‌های غیرقانونی خالی است. به گفته رییس پزشكی قانونی منطقه مركزی تهران، فقط آمار سقط‌ جنین‌های قانونی و سقط‌های غیرقانونی كه منجر به فوت می‌شوند، در پزشكی قانونی ثبت می‌شود. آمارهای این سازمان نشان می‌دهد در سال 89، 4 هزار و 202 مورد مجوز سقط صادر شده كه نسبت به سال پیش از آن 18.8 درصد افزایش داشته است.

چه كسانی حق سقط دارند؟

امیر عباس غفاری رییس انجمن ژنتیك پزشكی كشور می‌گوید: مجوز قانونی سقط جنین‌های معلول قبل از چهارماهگی صادر می‌شود و اگر تا قبل از چهارماهگی بارداری تشخیص داده شود كه جنین مشكل ژنتیكی یا معلولیت دارد، با رضایت مادر مجوز قانونی ختم حاملگی صادر می‌شود.

وی با بیان اینكه وجود برخی از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها در جنین كه صدمه‌هایی را متوجه مادر می‌كند، سقط را مجاز می‌كند ادامه می دهد: این قانون «سقط‌درمانی» نام دارد.

وی می‌گوید: سقط ‌درمانی با تشخیص قطعی 3 پزشك متخصص و تایید پزشكی قانونی مبنی بر بیماری جنین كه به‌علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن باعث حرج مادر است یا بیماری مادر كه با تهدید جانی مادر توام باشد، قبل از ولوج روح (4ماه) با رضایت زن، مجاز است و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشك مباشر نخواهد بود، متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محكوم خواهند شد.

چرا سقط؟

اسماعیل مطلق، مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینكه معمولا جنین‌هایی كه در مراكز غیرقانونی سقط می‌شوند، حاصل یك بارداری ناخواسته‌اند بنابراین باید از این نوع بارداری پیشگیری كرد، توضیح می‌دهد: بسیاری از این سقط‌ها با مرگ‌ومیر مادران همراه هستند و عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارند، بنابراین زوجین باید از روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده كنند.

به گفته دكتر مطلق، اگر زوجی تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، باید اطلاعات خود را در مورد روش‌های جلوگیری از بارداری افزایش دهند. دكتر مطلق در مورد برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با سقط‌های غیرقانونی كه سلامت مادران را به خطر می‌اندازد، فقط به آموزش‌ روش‌های جلوگیری از بارداری اشاره می‌كند.

سقط جنین درایران، آمار مشخصی ندارد، اما آخرین آماری كه از سقط‌جنین در كشور منتشر شده، مربوط به سال 77 است.

با این حال، مجید ابهری از افزایش 10 درصدی سقط جنین در ایران نسبت به دهه گذشته خبر می دهد: “با توجه به عدم آموزش مهارت های زندگی، سقط جنین در دهه حاضر نسبت به دهه گذشته 10 درصد افزایش یافته است. ضعف آموزش های پیشگیری در رسانه ها، گران بودن امكانات پیشگیری غیر از وازكتومی و توبكتومی كه در بسیاری از مراكز پزشكی دولتی به طور رایگان انجام می شود موجب رشد سقط جنین در میان افراد مختلف جامعه بوده است.”

اما دكتر محمداسماعیل مطلق  می گوید آخرین آماری كه از سقط‌جنین در كشور منتشر شده، مربوط به سال 77 است. كه این بررسی نشان داد هر سال حدود 90 هزار جنین در كشور به‌صورت قانونی و غیرقانونی سقط می‌شدند؛ یعنی به‌طور متوسط هر روز 221 جنین و هر ساعت 9 جنین.»

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *