رفتن به نوشته‌ها

گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می‌شود

دکتر زرگوشی افزود: پژوهش‌های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال‌های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می‌دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه میزان باروری زنان و مردان در اثر آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار به نحو بسیار محسوسی کم می‌شود گفت: تعداد اسپرم مردانی که در نواحی با هوای آلوده کار و زندگی می‌کنند به مراتب کمتر از مردانی است که از هوای پاک برخوردارند.

در حالی که مرز گرد و غبار در استانهایی نظیر کردستان، خوزستان، تهران و تبریز به مرز خطرناک رسیده است، موسس پایگاه پژوهش‌های تندرستی خانواده و طب زناشوئی محمد زکریای رازی گفت: بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه‌ها رخ می‌دهد حال آنکه چنین نیست.

یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری – تناسلی گفت: گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می‌شود.

به گزارش ایسنا، جواد زرگوشی اظهار داشت: در چند سال اخیر، پدیده گرد و غبار (ریزگردها) هوای استان‌های مختلف کشور را آلوده کرده است، پژوهش های متعدد نشان داده که آلودگی هوا با کاهش شدید باروری زنان و افزایش عقیمی مردان همراه است و ذرات گرد و خاک معلق در هوا، کارکرد دستگاه تناسلی و تولید مثل در زنان و مردان را مختل می سازد.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا با ریزگردها و گرد و غبار عوارض بسیار خطرناکی را برای مردم ایجاد می‌کند. آلودگی هوا، میزان سقط جنین و مرده‌زائی را چندین برابر می‌کند…….

منتشر شده در اخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *