رفتن به نوشته‌ها

آتش زدن بچه ها به دلیل فقر و اعتیاد

 آتش زدن “باربد”

با گذشت تنها يك هفته از انتشار خبر دومين كودك آزاري و  از ضرب و جرح شديد نیما از سوی پدر و مادرش، اين بار، یک مادر در حالي بر بالين پيكر سوخته پسر 3ساله‌اش به نام باربد شيون مي‌كند كه به گفته پرستاران، احتمال زنده ماندن اين كودك با 70 درصد سوختگي، بسيار اندك است. باربد را پدرش آتش زده. خودش مي‌گويد به خاطر تهديد و وادار كردن همسرش به ادامه زندگي مشترك؛ اما قطعا نقش محرك اعتياد آور «شيشه» در اين ماجرا پررنگ‌تر است.

شيرين صدر نوري ، مددكار اجتماعی  كه دو روز پیش از نگارش این گزارش به عيادت «باربد» رفته بود، در گفت‌وگويي با خبرگزاری دانشجویان  ایران(ايسنا)، درباره چگونگي وقوع اين حادثه گفت: پدر «باربد» به علت اعتياد به شيشه مدت‌ها بود كه نسبت به «مينا» همسرش ظنين بوده و اختلافات اين دو موجب مي‌شود كه مينا تصميم به جدايي بگيرد. بنابراين خانه اجاره‌اي مشترك‌شان را در حالي كه شوهرش «باربد» را از او جدا مي‌كند، ترك كرده و به منزل پدري‌اش مي‌رود.

این مددکار اجتماعی با بيان اينكه پدر باربد، درمدت درگيري با همسرش، چندين بار با او تماس گرفته و با تهديد آسيب زدن به باربد، از مادر درخواست بازگشت كرده بود، گفت که محمد به دليل مصرف مواد مخدر شرايط رواني نرمالي نداشته، بنابراين در زماني كه مادر باربد در منزل پدري‌اش حضور نداشته و پدربزرگش نيز از منزل خارج شده بود، با تهديد مادربزرگ به منزل آنها وارد مي‌شود و باربد را با خود به درون اتاقي برده و بنزيني كه داخل يك شيشه نوشابه با خود آورده بود را بر پيكر باربد ريخته و وي را به آتش مي‌كشد، مادربزرگ نيز زماني در ماجرا مداخله مي‌كند كه شيون باربد سه ساله را شنيده و با صحنه دلخراش سوختن او در شعله‌هاي آتش مواجه مي‌شود و از همسایه ها  در خواست کمک می کند و به ترتیب پیکر سوخته باربد به بیمارستان منتقل و می شود و پدر نیز که خود کمی سوخته بوده از سوی پلیس دستگیر می شود.

«باربد» در حالي سومين قرباني كودك‌آزاري‌هاي اخير به شمار مي‌رود كه پیش از او و در فاصله کمتر از یک ماه هانیه و نیما نیز قربانی کودک آزاری شدید شده بودند.

رشد کودک آزاری در سال جدید

 در همین حال مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از افزایش انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته و دو برابر شدن گزارش‌های مربوط به کودک آزاری شدید در کشور خبر داد و گفت: مهمترین دلیل وقوع این آسیب، مشکلات اقتصادی و فقر است.

دکتر اقلیما به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر میزان درآمد با مخارج خانواده ها یکی نیست بنابراین با افزایش مشکلات آنها میزان آسیبها نیز هر روز بیشتر می شود.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تاکید براینکه آسیب‌های اجتماعی قابل تبدیل به یکدیگرهستند، معتقد است: در شرایطی که زندانهای ایران 3 برابر ظرفیت فعلی، زندانی دارند و همچنین آمار طلاق نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش و ازدواج 2 درصد کاهش داشته است، آسیبهایی مانند کودک آزاری، در کنار آن زیاد می شود.

به گفته اقلیما، میزان خط فقر یک میلیون تومان اعلام شده است در حالی که حقوق کارگران امسال 330 هزار تومان است و از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت اجاره یک آپارتمان کوچک حدود 500 هزار تومان است بنابراین امکان پرداخت آن با این حقوق ها وجود ندارد و همین امر درنهایت با بروز مشکلات اقتصادی باعث ایجاد آسیب‌های مختلف در خانواده ها خواهد شد.

آمارها فریاد می زنند

یکی از غم انگیز ترین شکنجه ها آزار کودکی 35 روزه بود که چند سال پیش در بیمارستانی در گیلان در گذشت. در دست و پای این نوزاد پسر که پیمان نام داشت آثار سوختگی دیده می شد و دچار ضربه مغزی شده بود. این نوزاد والدینی 17 و 19 ساله داشت. در بین موارد کودک آزاری که در ایران به ثبت رسیده، این مورد، خردسال ترین کودکی است که مورد اعمال خشونت بار والدینش قرار گرفته است.

آمار رسمی این کودک آزاری ها کمتر اعلام می شود، اما در آخرین آماری که در این زمینه منتشر شده آمده است: 66 درصد کودک آزاری ها از سوی مردان اعمال می شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می گیرند. همچنین 25 درصد کودک آزاری ها در خانواده های طلاق اتفاق می افتد. این در حالی است که آمارها نشان می دهد 50 درصد والدین ایرانی معتقدند تنبیه برای کودک لازم است و 40 درصد والدین نیز به تنبیه بدنی گرایش دارند.

بررسی ها درباره روابط میان خانواده و فرزندان نشان می دهد، در مقابل یک مورد کودک آزاری که فاش می شود، دست کم 20 مورد دیگر پنهان می ماند. تحقیقات نشان می دهد بیش از 90 درصد کودک آزاری ها در محیط خانه اتفاق می افتد و این در حالی است که پدران با 5/48 درصد، بالاترین و پس از آن مادران با 8/23 درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده های کودک آزار قرار دارند.

بیشتر پرونده های کودک آزاری در ایران درباره کودکانی تشکیل شده که والدین معتاد داشته اند. اعتیاد، به ویژه در خانواده‌های فقیر، تواناییهای تربیتی والدین را ساقط کرده و آنها را در شرایطی قرار می دهد، که همواره به خود زحمت فکر در عمق اعمال خویش را نمی دهند و آسانترین و سریعترین راه را برای سرکوب فرزند در پیش می گیرند.

 مشکل قانونی داریم؟

علی نجفی توانا، حقوقدان در گفت و گو با روز از فقدان سازوکار مشخص حقوقی برای دفاع از حقوق کودکان در ایران می گوید.

دکتر نجفی توانا می گوید:با نهایت تأسف باید گفت که در مقررات داخلی ایران بر خلاف برخی قوانین داخلی و وجود قوانین بازدارنده در سطح جهانی، ساز و کار مشخص و کارآمدی برای دفاع از حقوق کودکان نداریم و حمایت لازم از کودکان در مواجهه با دشواری‌های احتمالی زندگی نمی‌شود.

به گفته او: در آخرین قانون حمایتی مصوب سال ۱۳۸۳ نیز پدر و مادر مستثنی شدند در حالی‌که درصد قابل توجهی از کودک آزاری‌ها در کشور ما از سوی پدر و مادر فاقد صلاحیت انجام می‌شود.

بر پایه گزارش مددكاری انجمن حمایت از حقوق كودكان ایران نیز ،  اكثر كودكان مورد آزار در زمینه حضانت، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی نیاز به مساعدت‌های حقوقی دارند.

باید کاری کرد

گزارش سالانه واحد مددكاری انجمن حمایت از حقوق كودكان حاكی است، در یك‌ سال اخیر حدود 200 مورد كودك‌آزاری به مددكاری انجمن ارجاع شده كه همه این موارد نشان‌دهنده خشونت ورزی به كودكان است.

براساس این گزارش، حدود 48 درصد این كودكان مورد آزار بدنی، 49 درصد آزار عاطفی، 13 درصد آزار جنسی، 20 درصد بهره‌كشی اقتصادی و 12 درصد مورد آزار آموزشی قرار گرفته‌اند. هرچند در برخی موارد نیز دو یا چند مورد كودك‌آزاری توامان صورت گرفته است.

براساس همین گزارش، با این كه كودك‌آزاری بویژه از نوع جسمی و بدنی آن، از لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود، ‌اما عملا این مسائل با وجود تاییدیه پزشكی قانونی و قابل رویت بودن، همچنان رخ می‌دهد.

بر پایه این گزارش و با استناد به آمارهای ارایه شده كه بیشترین آزارها در خانه و خانواده اتفاق می‌افتد، باید برنامه‌هایی برای حمایت از خانواده‌هایی كه در وضعیت‌های دشوار و با آسیب‌های متعددی روبه‌رو هستند، اجرا شود. برنامه هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش خدمات رفاه اجتماعی و آموزش مهارت‌های فرزندپروری. موضوعی که در  اوضاع پرتلاطم سیاسی- اجتماعی ایران بیشتر بیشتر شبیه یک آرزوست.

123. این شماره تلفن در یک ماه گذشته و بنا بر اعلام خبر گزاری‌های رسمی در ایران بارها به صدا در آمده و خبر  دردناک چندین مورد کودک آزاری حاد در اردیبهشت ماه امسال، از این طریق به بیرون از محیط خانه راه یافته و در فضای رسانه ای کشور و حتی در میان رسانه های فارسی زبان خارج از ایران انعکاس یافته است.

 شماره تلفن مرکز فوریت های اجتماعی که زیر مجموعه سازمان بهزیستی ایران است و این روزها به دلیل جایجایی مکرر مدیران و ادغام وزارت خانه ها روزهای خوشی را پشت سر نمی گذارد فقط در یک ماه، ناجی 3 کودک شده که به طور پیاپی مورد آزار حاد آن هم از سوی خانواده های شان قرار می گرفتند، هانیه و نیما و اکنون باربد سه کودکی هستند که در اردیبهشت‌ ماه امسال تا دم مرگ آزار دیده اند………..

منتشر شده در اخباراخبار حوادثاخبار کودکان و جوانانخواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *