رفتن به نوشته‌ها

هر چه زوج‌ها بیشتر با هم زندگی می‌کنند،‌ به هم شبیه‌تر می‌‌شوند

نتایج به دست آمده جالب بود: افراد داوری‌کننده بدون اینکه از ازدواج واقعی زوج‌ها خبر داشته باشند، مردان و زنانی را که واقعا با هم ازدواج کرده بودند، را هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ شخصیتی شبیه به هم ارزیابی کرده بودند.

و هر چه زوج‌ها مدت طولانی‌تری با هم زندگی کرده بودند، این شباهت ارزیابی‌شده بیشتر می‌شد.

پژوهشگران در توجیه این نتایج این فرض را مطرح کردند که تجربه‌های مشترک ممکن است بر ظاهر زوج‌ها اثر بگذارد.

یک دلیل زیستی

تونی لیتل ، یک از این پژوهشگران از دانشگاه لیورپول در انگلیس می گوید این ایده که بین ظاهر افراد و شخصیت‌ آنها ارتباطی وجود دارد، در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد، اما ممکن است این ارتباط دلایل زیست‌شناختی داشته باشد.

او می‌گوید: “تستوسترون با شکل مردانه‌ صورت ارتباط داده شده است و از طرف دیگر بر رفتار هم اثر می‌گذارد. همچنین صورت محل بروز عواطف ماست و در طول زمان تجربیات عاطفی بر روی صورت ما حک می‌شود.

برای مثال شخصی که زیاد لبخند می‌زند، خطوطی روی صورتش ایجاد می‌شود و عضلات در چهره‌اش برجسته می‌شود که بیانگر آن است که او آدم شادی است.

سایر بررسی‌ها نشان داده‌‌اند که زن و شوهرهایی که از لحاظ ژنتیکی‌ به هم شبیه‌‌اند، ازدواج‌های شادمانه‌تری خواهند داشت. شباهت‌ها در شخصیت‌ها و خصوصیات جسمی یک راه برای ارزیابی شباهت ژنتیکی است.

لبخندها و چشم‌ها

یک بررسی جدید دیگر نیز بیانگر آن است که افراد هنگامی بر مبنای ظاهر افراد درباره شخصیت آنها قضاوت می کنند، به شمار گوناگونی از خصوصیات متفاوت چهره توجه می‌کنند. و این خصوصیات که مبنای قضاوت شخصیت قرار می‌گیرد، از چهره‌ای به چهره دیگر فرق میکند. اما دو خصوصیت چهره کلید تصمیم‌گیری افراد است چشم‌ها و لبخندها.

دکتر لیتل می‌‌گوید: “لبخند نشانه اجتماعی مهمی است که برای ما روشن می‌کند طرف مقابل‌مان رویه‌ای دوستانه دارد یا نه و چشم‌ها هم همیشه در چهره کانون توجه بوده‌اند.”

همشهری آنلاین:باور عمومی درباره اینکه افراد متضاد به هم جذب می‌شوند، را فراموش کنید. ما افرادی را دوست داریم که از لحاظ جسمی شبیه ما باشند، زیرا در این صورت احتمال شبیه بودن شخصیت آنها به شخصیت خود ما بیشتر می‌شود.و یک بررسی جدید نشان می‌دهد، هر چه با شخصی بیشتر زندگی کنیم،‌ شباهت‌های ظاهری‌مان بیشتر می‌شود.

پژوهشگران برای بررسی اینکه علت شباهت زوج‌ها به یکدیگر، از 11 مرد و 11 زن خواستند که در مورد سن،‌جذابیت، و صفات شخصیتی 160 زوج که در زندگی واقعی با هم ازدواج کرده بودند،‌ داوری کنند. عکس‌های زن‌ها و شوهرها به طور جداگانه به این 22 نفر نشان داده می‌شد، بنابراین آنها نمی‌دانستنند که چه کسی با چه کسی ازدواج کرده است.

"هر

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *