رفتن به نوشته‌ها

تقريبا در هر ماه ‌100 زوج از هم طلاق می‌گيرند


رييس شعبه 268 دادگاه خانواده، ادامه داد: اشراف نداشتن زوجين به پيامدهاي طلاق، پايبند نبودن به سنت‌هاي ديرينه امضا شده از سوي شرع، از جمله احترام زوجين به پدر و مادر يكديگر، توجه نكردن به خواسته‌هاي شرعي پدر و مادر، رعايت نكردن مسايل عرفي قبل از تشكيل خانواده مانند نبود توافق والدين و تحقيقات لازم، همفكر بودن و صداقت نداشتن زوجين در طول زندگي كه باعث بي‌اعتمادي و در نهايت منجر به طلاق مي‌شود.
قاضي عموزادي در رابطه با نقش آموزش‌هاي پيش از ازدواج در استحكام بنيان خانواده گفت: اين آموزش‌ها مي‌تواند جلوي راه خيلي از طلاق‌هايي كه به صورت ناآگاهانه است، بگيرد. چون در اين كلاس‌ها ذكر مسايل شرعي و نگهداري حرمت يكديگر و همچنين طريقه درك خواسته‌هاي روحي ورواني، آموزش‌هاي همسرداري و رعايت اصول جنسي ارايه مي‌شود. وي بااشاره به آمار طلاق يادآوري كرد: در مورد آمار طلاق نمي‌توان آمار دقيقي گرفت، چرا كه در بين طلاق‌هايي كه صادر مي‌شود درصدي از آنها به مرحله اجرا نمي‌رسد، ولي به طور كلي حدودا طبق آراء صادره در يك ماه 120 پرونده منجر به صدور طلاق شده است كه حداقل 100 فقره از اين احكام اجرا مي‌شود.
قاضي عموزادي افزود: تقريبا در هر ماه 100 خانواده از هم پاشيده مي‌شود و در سال بيش از 1200 خانواده با طلاق از هم جدا شد‌ه‌اند كه نسبت به ازدواج‌هاي واقع شده آمار بسيار بالايي مي‌تواند باشد.
رييس شعبه 268 دادگاه خانواده تصريح كرد: دادگاه‌ها در جهت اصلاح ذات البين تلاش‌هاي زيادي مي‌كنند به طوري كه روساي دادگاه‌ها‌ نصايحي را به عنوان اصلاح الگوهاي رفتاري زوجين ارايه مي‌دهند.
وي در مورد طلاق‌هاي توافقي تاكيد كرد: مشاوران بهزيستي ، نيروي انتظامي، دفتر حمايت از زنان و همچنين شوراهاي حل اختلاف تلاش‌هاي زيادي را براي پيشگيري از طلاق انجام مي‌دهند كه متاسفانه اخيرا براي اينكه زوجين در اين مراجع حاضر نشوند دادخواست‌هاي خود را با عنوان طلاق توافقي مطرح مي‌كنند و اجازه تلاش در جهت جلوگيري از طلاق به دادگاه‌ها و مراكز مشاوره داده نمي‌شود.
عموزادي اضافه كرد: در طلاق‌هاي توافقي، زوجين چون در خارج از دادگاه به توافق رسيده‌اند كه از يكديگر جدا شوند تقاضاي رسيدگي به پرونده خود را دارند كه متاسفانه اين طلاق‌ها معمولا در بين همسران جوان و تحصيل كرده بيشتر از اقشار ديگر جامعه است. وي در پايان بيان كرد: هرچه جوامع از شكل سنتي خود بيشتر فاصله بگيرد، آمار طلاق در آنها بيشتر اتفاق مي‌افتد. رييس دادگستري شهرستان نوشهر، بيشترين پرونده‌هاي وارده به دادگستري اين شهرستان را مربوط به اختلافات ملکي، خانوادگي و مسايل خلاف اخلاق عنوان كرد و افزود: ارزش بالاي زمين و گردشگرپذير بودن منطقه سبب تشكيل چنين پرونده‌هايي در اين شهرستان مي‌شود

 

روزنامه ابتکار: يك قاضي دادگاه خانواده گفت: تقريبا در هر ماه 100 خانواده و يا زوج از هم طلاق مي‌گيرند و در سال 1200 خانواده با طلاق مسير جدايي را انتخاب مي‌كنند كه اين آمار به نسبت ازدواج‌هاي واقع شده بسيار بالا است.

قاضي عموزادي ، با اشاره به اينكه بيكاري عامل عمده طلاق است،‌گفت: بيكاري باعث ايجاد استرس‌هاي روحي و رواني مي‌شود و چون در اين دوره و زمانه تحمل انسان‌ها بسيار كم است و تاب مقاومت در برابر مشكلاتي همچون هزينه‌هاي سرسام‌آور زندگي را ندارند، راه چاره را در طلاق مي‌بينند. وي، دومين عامل طلاق را اعتياد دانست و افزود: معمولا 90 درصد مبتلايان به اعتياد، مردان هستند و چون همسران آنها تحمل اعتياد را ندارند به ناچار راه طلاق را پي مي‌گيرند.

عموزادي اضافه كرد: پايبند نبودن به مسايل شرعي و ديني و ناآشنا بودن به آموزش‌هاي مذهبي قبل از ازدواج نيز يكي ديگر از دلايل طلاق است. وي تصريح كرد: گاهي رفتارهاي غيرشرعي كه از سوي زوج يا زوجين در دوران زندگي بروز مي‌دهد، طرف مقابل تحمل اين رفتار خلاف شرع را ندارد و سرانجام دادخواست طلاق را به دادگاه مي‌دهد…….

منتشر شده در آمار و گزارشاخباراخبار طلاق

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *