رفتن به نوشته‌ها

نقش مشاوره قبل و بعد از ازدواج در زندگی

دكتر علي حسيني ـ روانپزشك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌گويد: «مشاوره» فرآيند دوجانبه‌اي است كه اطلاعاتي براي تصميم‌گيري درست در اختيار فرد قرار مي‌دهد و نوعي رابطه حرفه‌اي به حساب مي‌آيد.
او مي‌افزايد: شايد مهم‌ترين تصميم زندگي، انتخاب همسر باشد و ساير تصميمات مانند انتخاب شغل و رشته تحصيلي، راحت‌تر قابل تغيير است. بايد توجه كرد كه شرايط پيش و پس از ازدواج با هم متفاوت هستند. اغلب پيش از ازدواج افراد فقط به خوبي‌ها و زيبايي‌هاي طرف مقابل خود توجه مي‌كنند و كمتر نكات منفي يكديگر را مي‌بينند، در حالي كه پس از ازدواج به مرور توجه دو طرف بيشتر به نكات منفي يكديگر جلب مي‌شود. مشاوره به افراد كمك مي‌كند تا احتمال پشيماني آنان پس از ازدواج، كاهش يابد.

در مشاوره، گويي فرد خود را در آيينه مي‌نگرد و با كمك مشاور واقعيت‌ها را آن‌طور كه هست، مشاهده مي‌كند و تصميمي سنجيده‌تر و عاقلانه‌تر مي‌گيرد. در مشاوره نكاتي را كه فرد كمتر به آنها توجه مي‌كند، نشان مي‌دهند و راهكارهايي در جهت افزايش ضريب ايمني ازدواج، به فرد پيشنهاد مي‌شود.

او در پاسخ به اين پرسش كه اصول اين مشاوره‌ها برچه پايه‌اي است، يادآور مي‌شود: پس از تصميم‌گيري براي ازدواج، فرد ابتدا بايد خودش و همسر آينده‌اش را بشناسد و در اين راه بهتر است از روش‌هاي عملي استفاده كند و با كمك مشاور، به تصويري درست از افكار و علايق و اهداف خود و طرف مقابل دست يابد. در اين مرحله حتي شناخت اهداف فوري و مهم افراد هم حايز اهميت است. دو طرف بايد با هم گفت‌وگو داشته باشند و از علايق، ارزش‌ها و ويژگي‌هاي شخصيتي مشتركي برخوردار باشند.

خبرنگار موسسه امین روح الله بحیرایی

امروزه مشكلات اقتصادي، نبود شناخت متقابل قبل از ازدواج جوانان، نبود راهنمايي صحيح از طرف خانواده‌ها، اجبار والدين براي ازدواج دختران، دخالت دادن مسايل عرفي و تعصبات خانوادگي و رعايت نكردن فاصله سني مناسب، از جمله مهم‌ترين عوامل شكست در ازواج است و اين در حالي است كه اولين و بهترين راه پيشگيري از آن، مشاوره‌هاي قبل و بعد از ازدواج محسوب مي‌شود.
كارشناسان مسائل اجتماعي معتقدند مشاوره قبل از ازدواج تا حد زيادي در انتخاب مناسب و ازدواج پايدارتر مفيد است و مشاوره بعد از ازدواج نيز در استحكام پايه‌هاي زندگي و كاهش آمار طلاق، موثر است.

منتشر شده در مشاوره خانواده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *