رفتن به نوشته‌ها

روزانه يک مادر ايرانی در حين زايمان می ميرد

وي خاطرنشان مي كند: استفاده از غذاهاي پرچرب و ادويه جات متعدد، اضافه كردن نمك به هنگام غذا خوردن، مصرف مداوم قند و شكر و شيريني از جمله عادات غذايي است كه به مرور زمان موجب ابتلاي مادران حامله به بيماريهاي حين زايمان، قلبي و عروقي و در برخي موارد مرگ مادر يا نوزاد مي شود.
اين متخصص نازايي و كارشناس زايمان بدون درد از استعمال دخانيات، چاقي، ديابت و فشارخون به عنوان موارد مستعد كننده ابتلا به بيماريهاي حاد و خطرناك زنان نام برده و مي افزايد: مرگ مادران حين زايمان و يا مرگ جنين ازجمله عوارض روي آوري زنان به اين عادات غيرعلمي است كه بايد با آنها به طور جدي مقابله شود.
دكتر طباطبايي با تأكيد بر همكاري بين بيمارستانها و مراكز آموزشي در بحث آموزش متذكر مي شود: در كنار اطلاع رساني مؤثر، در صورتي كه دانشگاه هاي علوم پزشكي و بخشهاي تخصصي زنان و مامايي ورود بيشتري به حوزه سلامت زنان داشته باشند، مي توانند ضمن افزايش تأثير آموزش آموزه هاي خود را به روز كرده و در توسعه سلامت كشور نيز مؤثر باشند.
اين كارشناس نظام سلامت در پايان بيان مي كند: گرچه از نظر دسترسي به آب سالم نيز بيش از 3درصد از مردم شهرستانهاي ايران آب سالم در اختيار ندارند و لازم است اين مشكل مهم حل شود، اما از سوي ديگر بايد آموزش همگاني اجباري شود، پسران و دختران دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را طي كنند و زن و مرد از نظر تحصيلات دانشگاهي با يكديگر برابر شوند تا به استانداردهاي مندرج در هزاره سوم دست يابيم.

نياز به عزم ملي در كاهش مرگ و مير مادران

دكتر احمد كوشا كارشناس شبكه هاي بهداشتي و درماني و مشاور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين باره به گزارشگر ما مي گويد: واقعيت اين است كه امكان كاهش اين آمار به تنهايي از سوي وزارت بهداشت امكان پذير نيست و لازم است ديگر دستگاه ها و سازمانهاي مرتبط با ارتقاي شاخصهاي بهداشتي- درماني نيز در اين زمينه نظام سلامت را ياري دهند.اين كارشناس نظام سلامت متذكر مي شود: به اهداف برنامه هزاره براساس برنامه هاي سازمان جهاني بهداشت(who) بايد توجه داشته باشيم، اگرچه در بحث كاهش ميزان مرگ و مير مادران از اين برنامه جلوتر هستيم اما بايد برنامه هايي براي كاهش مرگ و مير نوزادان نيز طراحي كنيم تا به آمار مورد نظر برنامه هزاره دست يابيم.
وي همچنين با يادآوري طرحي در مورد مادراني كه داراي زايمانهاي مشكل هستند، از جمله زايمان در سنين بالاي 35 سال يا كساني كه زمينه بيماريهاي خاص يا زايمانهاي سخت دارند، افزود: به منظور پوشش و خطر زايمان در اين گونه افراد چند هفته قبل از زايمان آنان همراه با خانواده خود به مكان هايي در نزديكي مراكز درماني منتقل مي شوند و يا مادران ياد شده با اسكان در اتاق انتظار زايمان تحت نظر پزشك و ماما قرار مي گيرند كه خوشبختانه با اجراي اين طرح تاكنون وزارت بهداشت توانسته است تعداد قابل توجهي از مرگ و مير مادران را كاهش دهد.
گرچه اين امر با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي در حال انجام است اما انجام اقدامات بهداشتي- درماني بدون زيرساختهاي مورد نياز از سوي ساير دستگاهها قابل انجام نيست.
كارشناس شبكه هاي بهداشتي و درماني و مشاور وزارت بهداشت درباره تفاوت ايران با شاخصهاي بهداشتي، درماني ساير كشورها بويژه در بحث كاهش مرگ و مير مادران حين زايمان خاطرنشان مي كند: در انگلستان 8 مرگ و مير مادر در هر 100هزار زايمان، در آمريكا 11مرگ مادر نسبت به 100هزار زايمان و در ايران 25مرگ مادر به نسبت 100هزار زايمان رسيده ايم كه بايد براي كاهش اين آمار هنوز هم تلاش شود.

روزنامه قدس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي چندي پيش با ارايه آماري از مرگ 300 مادر در سال گذشته در كشور به دليل عوارض زايمان خبر داده است.

دكتر مرضيه وحيد دستجردي گفته است: متأسفانه روزانه بيش از يك مرگ مادر در كشور بر اثر زايمان اتفاق مي افتد كه اين آمار در كشورهاي پيشرفته 7 در 100 هزار است.
دكتر سيد هاشم طباطبايي، متخصص زنان و زايمان و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه آزاد در گفتگو با گزارشگر ما مي گويد: نبايد اهميت عادات غذايي در ابتلا به بيماريهاي حين زايمان را ناديده گرفت به همين دليل لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه اطلاع رساني جامع و كاملي را براي مادران حامله در دستور كار خود قرار دهد.

منتشر شده در آمار و گزارش

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *