رفتن به نوشته‌ها

جستجوي تفاوت هاي زنان و مردان در مغز

شايد بتوان گفت که چالش درباره مردان و زنان يکي از خطرناکترين بازي هايي است که دانشمندان تمام دنيا از سال ها قبل درگير آن هستند. يکي از تازه ترين اين چالش ها کتابي با عنوان «هذيان هاي جنسيتي» نوشته «کوردليا فاين» است که تاکنون مورد تحسين تحليلگران نيوزويک، يو.اس.اي تودي، نيوساينتيست و نيويورک تايمز قرار گرفته است.

کوردليا فاين با مقايسه تئوري هاي علمي جديد، تمام نتايجي را که در دو کتاب «مغز مردان» و «مغز زنان» تاليف «لوان برايزندين» و «مردان مريخي، زنان ونوسي» اثر «جان گري» عرضه شده اند به چالش کشيده است.

اين روانشناس با ارائه حداقل 5، 6 تفاوت ميان زنان و مردان نشان داده است که اين تفاوت ها به ويژه به دليل نقش بادامه مغز ايجاد مي شوند.

بادامه در مرکز مغز واقع شده و در آن تصميمات مربوط به انجام يک عمل اتخاذ مي شود و از آنجا که اين بادامه در مردان بزرگتر است جنس به اصطلاح قوي با آمادگي و خشونت بيشتري در مواجهه با حوادث غيرعادي از خود واکنش نشان مي دهد.

اين روانشناس در کتاب خود به اين سئوال پاسخ مي دهد که آيا حقيقت دارد که مردان براي مثال ماده خاکستري بيشتري دارند؟ و اين محقق در پاسخ به اين پرسش مي نويسد: بله. اين واقعيت دارد. همچنين اين حقيقت دارد که زنان ماده سفيد بزرگتري دارند.

ماده سفيد اجازه مي دهد که بخش هاي مختلف مغز به هم متصل شوند و به همين دليل انجام همزمان چند کار در زنان به ظهور مي رسد. معجزه اي که در بسياري از مادران به صورت فعال تري وجود دارد. به طوريکه مادران از توانايي شگفت انگيزي براي انجام چندين کار به طور همزمان برخوردارند. از غذا دادن به بچه تا آماده کردن قهوه.

اما بازي به همينجا ختم نمي شود. برگ برنده ديگري که در دست زنان است «نورون هاي آينه» نام دارد که به ما اجازه مي دهد ديگران را «حس» کنيم، احساسات را احيا کنيم و به زباني ساده به طور موثري عمل کنيم.همچنين نورون هاي آينه مسئول «شم و حساسيت» بسيار بالاي زنانه است. احساسي که براي بسياري از مردان يک معماي حل نشدني است.

به هر حال، حتي کورديلا فاين هم به وجود تفاوتهايي ميان زنان و مردان اشاره مي کند که بيشتر جنبه فرهنگي دارند و بنابراين، انتظارات از پيش نوشته شده اي را براي برخي رفتارهاي مشخص در نظر مي گيرند. براي مثال اين تفاوتهاي با ريشه هاي فرهنگي از مردان توانايي واکنش هاي فيزيکي قويتر و از زنان توانايي اتخاذ تصميمات خردمندانه را انتظار دارند.

با وجود اين مولف در ادامه کتاب خود همچنان خاطرنشان مي کند که هم زنان و هم مردان براساس يک الگوي مغزي رفتار مي کنند که به اعتقاد «آن فائوستو- استرلينگ» از دانشگاه بروان در رود آيلند، عليرغم کشفيات گسترده اخير، بخش اعظم اين عضو مهم بدن (مغز) همچنان ناشناخته باقي مانده است.

تفاوت هاي رفتاري، شناختي و احساسي ميان زنان و مردان برکسي پوشيده نيست. يک روانشناس آمريکايي در کتابي که به تازگي منتشر کرده در تلاش است تا ريشه بسياري از اين تفاوتها را در ابعاد مغز که اسرارآميزترين عضو بدن است جستجو کند.

در همین گزارش آمده است که: چرا زن ها نمي توانند نقشه بخوانند؟ چون در مغز خود يک «جي.پي.اس» ذاتي دارند و بنابراين نيازي به خواندن نقشه پيدا نمي کنند. چرا مردان نمي توانند به طور همزمان چند عملکرد را انجام دهند؟ چون انجام همزمان چند کار نيازمند برنامه ريزي و ارائه نوعي استراتژي خاص است که مردان در آن ضعيف هستند.

از سويي ديگر، آيا به نظر شما زنان بايد از اين واقعيت که مغز مردان 9 درصد بزرگتر از مغز آنها است برآشفته شوند؟ و يا به خاطر اينکه حجم ماده خاکستري مغز مردان 6 برابر بيشتر از ماده خاکستري مغز زنان است از حسادت بميرند؟ آيا تا اينجاي اين رقابت، دو بر يک صفر به نفع مردان است؟

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *