رفتن به نوشته‌ها

علایم ایدز را بشناسید

وی افزود : پیوند بافت آلوده، خالکوبی، سوراخ کردن گوش، مسواک و استفاده از تیغ مشترک راههای دیگر انتقال ویروس ایدز است که بیشترین آمار انتقال ویروس متعلق به گروه بالغین 20تا 45 سال با شیوع 75 تا 90درصد است و سپس شیرخواران و نوزادان متولد شده از مادر آلوده که 25 تا 30 درصد از مبتلایان را شامل می­شوند. سرفه مزمن بیش از یک ماه، عفونت پوستی منتشر، تب خال­های عود کننده، برفک دهانی و بزرگ شدن عمومی غدد لنفاوی از علایم فرعی انتقال بیماری ایدز به شمار می رود.

این پزشک با بیان اینکه بیماری ایدز مجموعه ای از علایم است که در اثر ضعف دستگاه دفاعی بدن انسان و علایم مربوط به عفونت­های فرصت طلب خود را نشان می­دهد، گفت: عامل بیماری، ویروسHIV است که سبب نابودی سلول­های دفاعی بدن شده و این عفونت در تمام دوران زندگی انسان ادامه پیدا میکند. تماس عادی در محیط کار،جامعه و مدرسه موجب انتقال ویروس ایدز نمیشود.

به گفته عزیزی، پیوندی­ها، دیالیزی­ها، هموفیلی­ها، تالاسمی­ها، معتادان تزریقی، همسر فرد مبتلا، تماس جنسی خارج از روابط زناشویی، هپاتیتی­ها، خالکوبی دسته جمعی مبتلایان به بیماری­های آمیزشی، ملوانان، رانندگان عبوری از مرزها، فرزندان مادران آلوده و جوانان ازگروه هایی هستند که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی گفت: عفونت حاد بعد از چند هفته از انتقال ویروس به بدن رخ می­دهد و علایمی از جمله تب و گلو درد، دردعضلانی، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل، سردرد، ضعف، بی­حالی، بی­اشتهایی، تهوع، استفراغ، کاهش وزنی از علایم مرحله اول انتقال این ویروس است. مرحله دوم انتقال ویروس ایدز بدون علایم بوده و از 15 تا 17 سال طول می کشد و هرچند در فرد هیچ گونه علایمی مشاهده نمی شود اما برای دیگران آلوده کننده است.

عزیزی ادامه داد: مرحله نهایی انتقال ویروس، عفونت است که در این مرحله ایمنی به شدت افت نموده و فرد به انواع عفونت­های فرصت طلب و سرطان­ها مبتلا می­شود که در نهایت بیمار را از پا در می­آورد. ایدز، درمان قطعی و واکسن ندارد و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است.

یک متخصص پاتولوژی گفت: کاهش وزن بیش از 10 کیلوگرم، اسهال مزمن، تب های متناوب یا ثابت بیش از یک ماه از علایم بیماری ایدز به شمار می روند.

ارسلان عزیزی افزود: بیش از 80 درصد راه انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی با افراد آلوده است و از دیگر راههای سرایت ایدز نیز می­توان به تزریق خون و فرآورده­های خون آلود، سرنگ مشترک به ویژه در میان معتادان تزریقی، انتقال بیماری از مادر آلوده به جنین در دوران حاملگی و وضع حمل یا کمی بعد از زایمان اشاره کرد……..

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *