رفتن به نوشته‌ها

مادران تحقير شده و كودكان ناايمن ثمره شيوع ازدواج موقت

او ادامه داد: از نظر تعاريف روانشناسي، زنان و احساس يگانگي در آنها مهم‌ترين حس در آنان است كه به زنان امنيت رواني مي‌دهد. به طوري كه بندهايي از اين لايحه با مجاز دانستن ازدواج موقت و چندهمسري حس يگانه بودن را زير سئوال مي‌برد؛ در همين ارتباط مادر ناايمن، تحقيرشده، فهميده نشده و مادري كه هر زمان شاهد فراموش شدن هويتش در يك ارتباط تنگاتنگ است، نمي‌تواند در قبال كودك خود نيز به درستي ايفاي نقش كند، چرا كه يگانگي‌اش در اساسي‌ترين ارتباط كه همان رابطه زناشويي است، به راحتي با ده شرط زير سئوال مي‌رود.
دولت‌‌آبادي روانشناس با اشاره به لزوم بررسي تعريف «خانواده» در جامعه خاطر نشان كرد: ابتدا بايد تعريف ما از كلمه «خانواده» تعريف و بازنويسي شود. چرا كه اگر ازدواج بر مبناي زوج بودن «دو نفر»‌ باشد و خانواده نيز بر پايه ازدواج زوجين، چندهمسري، بنيان خانواده را متزلزل مي‌كند.
عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان گفت: قوانين اعلام مي‌كند كه پايه و اساس همه چيز خانواده بوده، ركن اصلي جامعه خانواده است، بهشت زير پاي مادران است، اما با مسائلي مواجه مي‌شويم كه، در جامعه و عرف ضرورتي ندارد و رواج آن مي‌تواند در جامعه فاجعه بيافريند.
دولت‌آبادي از بنيانگذاران انجمن حمايت از حقوق كودكان با اشاره به اينكه معضلات زيادي گريبانگير جامعه و جوانان شده كه لازم است كه قبل از هر گونه لايحه در مورد آنها تصميم‌گيري شود، تصريح كرد: بررسي لزوم تحكيم خانواده، دلايل گسترده طلاق، معضل ازدواج و …. كه همگي بنيان خانواده را تهديد مي‌كند از ضروريات امروز كشور است. اما متاسفانه وقت‌هاي طلايي براي بررسي مواردي در كشور هدر مي‌رود كه چندان ضرورت ندارد.
او ادامه داد: برخي از مسائل و مواد لايحه حمايت از خانواده، از نظر حرمت خانواده ناپسند بوده و مفهوم خانواده را زير سئوال مي‌برد، اما در عين حال به جاي طرح چنين مباحثي لازم است تا بررسي شود كه چرا ازدواج در كشور تا اين اندازه معضل‌آفرين شده است.
به گفته اين روانشناس، قربانيان ازدواج موقت در كشور، كودكان ناسالم «از نظر رواني» ناايمن و ضربه‌خورده‌اي هستند كه در محيط مطمئن رشد نكرده‌اند؛ همچنين اين كودكان حتي نمي‌توانند در سنين كودكي با يك الگوي پدر يا مادر همانندسازي كنند، چرا كه پدر به راحتي اين اجازه را داشته كه اركان خانواده را بلرزاند.
او در ادامه با اشاره به اظهارات يكي از مادران كه در خارج از كشور زندگي مي‌كرده، گفت: مطابق با اظهارات افرادي، با وجود آنكه اعلام مي‌شود بهشت زير پاي مادران است، اما معلوم نيست كه با وجود چنين تدابيري در لايحه و قوانين چه زماني قرار است كه اين بهشت به مادران داده شود.

عضو انجمن حمايت از حقوق كودكان گفت: فارغ از اينكه ثبت ازدواج موقت در صورت بارداري تكليف كودكان را روشن مي‌كند، ثمره ازدواج موقت در كشور مطابق با موادي از لايحه حمايت از خانواده، كودكان ناايمن و ناسالم و مادران تحقير شده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، شيوا دولت‌آبادي در آخرين جلسه ماهانه انجمن حمايت از حقوق كودكان كه به بررسي تاثير لايحه حمايت از خانواده بر روي كودكان اختصاص داشت، با اشاره به يك جمله قديمي تاكيد كرد: «قوانين فرهنگ‌ساز هستند»‌، به طوري كه تغيير قوانين، همان تغيير فرهنگ است و اين جمله معروف و قديمي مي‌تواند از بزرگترين دلايل و راهنما براي درك نابجا بودن تعدادي از بندهاي لايحه حمايت از خانواده در سطح جامعه باشد…

منتشر شده در اخبار زنانحقوق زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *