رفتن به نوشته‌ها

همسن گزینی راه کاهش تجرد

کاظمی پور با بیان این که هم اکنون تعداد دختران مجرد 15 تا 19 ساله از میزان پسرهای مجرد 15 تا 19 ساله کمتر است، ادامه داد: در تمامی رده های سنی تعداد دختران مجرد همان رنج سنی از میزان پسران مجرد کمتر است.

وی تاکید کرد: ولی به دلیل این که بین سن ازدواج دختران و پسرها به طور متوسط پنج سال فاصله وجود دارد در مقایسه تعداد دخترهای مجرد 15 تا 35 ساله با پسرهای مجرد 20 تا 40 ساله، تعداد دختران حدود یک میلیون نفر بیشتر است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در مورد علت این مسئله توضیح داد: به دلیل افزایش تعداد موالید در دهه اول انقلاب کشور ما دارای یک هرم سنی با قاعده وسیع بوده و تعداد جمعیت 15 تا 19 ساله کشور از جمعیت 20 تا 24 ساله بیشتر بود و زمانی که تعداد دختران را یک رنج سنی پایین تر می گیریم این قاعده سنی متورم تر است و تعداد دخترهایی بیشتری در این رده قرار دارد. 

وی با بیان این که با کاهش تعداد موالید قاعده هرم سنی در ایران در حال کوچک شدن است ادامه داد: با جمع شدن این قاعده هرم سنی، تعداد جمعیت 15 تا 19 ساله از 20 تا 24 ساله کمتر شده و تعداد دخترهای مجرد 15 تا 35 ساله از پسرهای 20 تا 40 ساله کمتر می شود و در یک دهه آینده پسرهای در معرض ازدواج از دخترهای در معرض ازدواج بیشتر می شوند.

کاظمی پور تصریح کرد: این مسئله منجر به مجرد ماندن یک میلیون دختر تا ده سال آینده می شود.

وی با بیان این که این مشکل از سوی کارشناسان از دهه 70 گوشزد شده است گفت: در حال حاضر تعداد پسران مجرد از دختران مجرد در هر رده سنی بیشتر است ولی تعداد دختران از پسران در یک رده سنی پایین تر کمتر است و راه حل جلوگیری از تجرد قطعی این تعداد دختر همسن گزینی پسران در ازدواج است

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اعلام اینکه اختلاف میانگین سنی دختران و پسران در ازدواج همچنان پنج سال باقی مانده است گفت: تا ده سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت تجرد قطعی کشور افزوده می شود.

شهلا کاظمی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: مشکل فعلی جامعه ما این است که مردان ما با دخترانی در سنین پایین تر ازدواج می کنند و تنها راه حل مشکل تجرد قطعی دختران این است که همسن گزینی همسری در کشور رخ دهد چرا که اگر تعداد پسران در سن ازدواج را با دختران در آستانه ازدواج با فاصله سنی دو یا سه سال نیز در نظر بگیریم تعداد دخترهایی که مجرد باقی می مانند کمتر می شود.

وی اظهار داشت: استاندارد بین المللی این است که از بین هر 205 نوزاد متولد شده در دنیا 100 نوزاد دختر و 105 نوزاد پسر باشد و این ترکیب در ایران نیز مستثئی نیست چرا که مرگ و میر پسرها در بدو تولد بیشتر است و این تعداد دختر و پسر معمولا در سنین جوانی به تعادل می رسند و در ایران هم معمولا در سالهای مختلف تفاوت جمعیت زنان و مردان اختلافی در حدود یک میلیون نفر داشته که طبیعی است.

منتشر شده در خواندنی ها

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *