رفتن به نوشته‌ها

زنان چهار برابر مردان خودکشی می‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، عملکرد مردان را جدی‌تر از زنان دانست و اظهار کرد: مردان روشهای خشن‌تری را برای خودکشی اتخاذ می‌کنند. به عنوان مثال در ایران به دارآویختن روشی شایع برای این اقدام است که منجر به مرگ فرد می‌شود.

قریشی با بیان این مطلب که در گذشته خودسوزی، شایع‌ترین روش در زمینه خودکشی زنان بوده است، تصریح کرد: امروزه روش‌های خودکشی در زنان بیشتر به استفاده از سموم و داروها سوق پیدا کرده و در این حالت امکان احتمال نجات پذیری نیز بیشتر است.

این روانپزشک اقدام به خودکشی را در سنین 15 تا 25 سالگی، شدیدتر از سایر سنین دانست و اظهار داشت: اختلال در انطباق پذیری در این سنین، شایع‌ترین عامل اقدام به خودکشی است. همچنین عواملی نظیر استرس‌های خاص دوران نوجوانی و افسردگی نیز در این امر دخیل است. البته در این گونه از خودکشی‌ها معمولاً فرد نجات یافته و اقدام وی منجر به پشیمانی می‌شود.

وی ادامه داد: در خودکشی‌های موفق که منجر به مرگ می‌شود، مسائل اساسی‌تری نظیر افسردگی‌های شدید، جنون و اسکیزوفرنی مطرح است و فرد با نقشه قبلی و به طور هدفمند خود را از بین می‌برد.

براساس آمار جهانی اقدام به خودکشی در زنان چهار برابر مردان است و خودکشی‌های موفق که منجر به مرگ می‌شوند، در کل دنیا در مردان چهار برابر زنان و در ایران دو برابر زنان است.

به گزارش ایسنا ابوالفضل قریشی، روانپزشک با بیان این که پیش بینی می‌شود تا سال 2020 افسردگی اساسی، دومین بیماری آسیب ساز برای انسان و از بزرگترین معضلات اساسی جوامع خواهد بود، زنان را از نظر عاطفی حساس‌تر و از نظر عامل استرس، آسیب پذیرتر از مردان ارزیابی کرد و اظهار داشت: از آنجایی که زنان از واکنش پذیری بیشتری برخوردارند، واکنش‌های آنی نیز در آنها بیشتر است. همچنین بیماری‌هایی نظیر استرس‌های اساسی در زنان در حدود دو برابر مردان است، لذا اقدام به خودکشی نیز در آنها بیشتر مشاهده می‌شود.

منتشر شده در آمار و گزارشاخباراخبار حوادثاخبار زنان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *