رفتن به نوشته‌ها

گسترش ایدز از راه رابطه جنسی در ایران

بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت ایران که در آبان ماه منتشر شده است، تا تاریخ اول مهر ماه ۱۳۸۸ در ایران مجموعا ۲۰ هزار و ۱۳۰ نفر مبتلا به ویروس انتقال دهنده بیماری ایدز شناسایی شده اند که از این تعداد تاکنون ۲۰۹۷ نفر مبتلا به ایدز شده اند و ۳۴۰۹ نفر هم بر اثر این بیماری فوت کرده اند.

این آمار در حالی ارایه می شود که در سایر مناطق جهان، آلودگی از طریق رابطه جنسی نخستین عامل ابتلا به ویروس انتقال دهنده بیماری ایدز گزارش شده است؛ اما به نظر می رسد که مواجهه اخلاقی و ننگ حاصل از رسوایی ناشی از ابتلا به این بیماری منجر به آن می شود تا بسیاری از افراد از آزمایش تشخیصی داوطلبانه سر باز زنند و یا پس از تشخیص، راه اصلی دریافت ویروس را پنهان کنند.

عضو کمیته کشوری درمان ایدز در ایران می گوید که تعداد افرادی که از طریق رابطه جنسی حامل ویروس ایدز می شوند، رو به افزایش است.

محبوبه حاج عبدالباقی روز دوشنبه ۲ آذرماه (۲۳ نوامبر) در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است که بیش از یک سوم حاملان جدید ویروس ایدز در ایران از طریق رابطه جنسی حامل این ویروس شده اند.

او که رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران نیز هست، با اشاره به آمار مراجعان به مراکز درمانی و مشاهدات خود می افزاید: “در میان این گروه از بیماران، زنان روسپی و افرادی که از طریق رابطه جنسی ارتزاق می کنند، زیاد نیستند و بیشتر این افراد را مردانی تشکیل می دهند که رابطه جنسی نامتعارف داشته اند و در مواردی همسران این افراد یا همسران معتادان تزریقی نیز جزء حاملان جدید ویروس هستند”.

ایدز

منتشر شده در آمار و گزارشاخبار

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *