رفتن به نوشته‌ها

عروس هاي پستي

بسیاری از مردان ایرانی كه سالهاست ایران را ترك كرده اند به دلایل مختلف مایلند از میان دختران ساكن ایران همسر انتخاب كنند، دختران زیادی هم بدون دیدن و شناختن دامادهای مقیم كشورهای خارجی تنها با دیدن عكس آنها با این ازدواج موافقت می كنند.

در این گونه ازدواجها داماد به دلیل حضور در خارج از كشور در مراسم خواستگاری و ازدواج حاضر نمی شود به همین دلیل از طریق تلفن و چند قطعه عكس و فیلم با دختر مورد نظر آشنا شده و هنگام عقد در كنار عروس عكس او را سر سفره می گذارند.

بر اساس نتایج بخشی دیگر از این پژوهش دانشگاهی اغلب دخترانی كه به این شكل ازدواج می كنند و بعد از مراسم عقد ایران را به قصد پیوستن به شوهر ندیده خود به سمت غرب ترك می كنند به ترتیب از شهرهای تهران، شیراز، استان گیلان و اصفهان هستند

البته توجه به این نكته نیز ضروری است كه ترتیب كشورهایی كه در این تحقیق به عنوان مقصد عروسهای پستی ایران عنوان شده نسبت مستقیمی با میزان جمعیت ایرانیان حاضر در این كشورها دارد. بر اساس آمارهای غیر رسمی موجود چهار تا پنج میلیون ایرانی مهاجر مقیم بیش از 32 كشور خارجی هستند كه آمریكا با یك میلیون مهاجر بیشترین میزان ایرانیان مهاجر را در خود جای داده است. در همین حال نیز بر اساس نتایج بخشی دیگر از این پژوهش دانشگاهی اغلب دخترانی كه به این شكل ازدواج می كنند و بعد از مراسم عقد ایران را به قصد پیوستن به شوهر ندیده خود به سمت غرب ترك می كنند به ترتیب از شهرهای تهران، شیراز، استان گیلان و اصفهان هستند.

این در حالی است كه این گونه ازدواجها در اغلب مواقع با سرانجام خوبی همراه نمی شوند به شكلی كه از 1920 مورد ازدواجی كه در 15 ماه گذشته به این روش انجام گرفته 1709 مورد به طلاق منجرشده است.

برخی كارشناسان معتقدند عمده‌ ترین عوامل تن دادن به‌ این گونه‌ ازدواجها از سوی این دختران رویای رسیدن به‌ یك زندگی مرفه‌ و زندگی در غرب است و آنها عمومأ زنانی هستند كه‌ تصوری غیر واقعی از جامعه‌ غرب دارند و رؤیای دنیایی جدید را در سر می پرورانند.

ازدواجهای پستی البته تنها مختص به ایرانیان مهاجر ساكن در كشورهای خارجی نیست و در شكل های مختلف صورت می گیرد، به گونه ای كه مردان مهاجر سایر كشورها كه در اروپا ساكن هستند نیز تمایل به انجام این نوع ازدواج دارند

ازدواجهای پستی البته تنها مختص به ایرانیان مهاجر ساكن در كشورهای خارجی نیست و در شكل های مختلف صورت می گیرد، به گونه ای كه مردان مهاجر سایر كشورها كه در اروپا ساكن هستند نیز تمایل به انجام این نوع ازدواج دارند. آمار نشان می دهد كه‌ علاوه بر مهاجران ایرانی بیشترین كسانی كه خواهان این گونه ازدواجها هستند ،‌ مهاجرینی از كشورهای عراق، افغانستان، تركیه‌، پاكستان، تایلند و ویتنام می باشند.علاوه بر این برخی از مردان اروپایی نیز به‌ علت تغییر دیدگاهشان نسبت به عشق و ازدواج در كشورهای مطبوع خود و یأس و سرخوردگی در روابط به جستجوی عروس از كشورهای فقیرتر جهان اقدام می كنند.

به گفته یگوین جونز استاد جامعه‌شناسی در مؤسسه ی پژوهش آسیایی دانشگاه ملی سنگاپور، مردان اروپایی وقتی به كشورهای فقیرتر سفر می‌كنند از قدرت چانه‌ زنی بیشتری برخوردارند. برخی از این مردان همسرانی را می‌جویند كه در كشورهای خود پیدا نمی‌كنند زنانی كه لباس‌هایشان را بشویند، زنانی مطیع.

اكثر این عروسهای خارجی بیش از آن خجالتی و هراسیده هستند كه در صورت خشونت خانگی به پلیس مراجعه‌ و تقاضای كمك كنند.

این مسئله موجب شده است این مردان با به عقد درآوردن زنانی از كشورهای فقیر زمینه سواستفاده و بهره كشی از آنها را برای خود فراهم كنند.

اصلی ترین مقصد عروسهای ایرانی كه به عقد مردان مهاجر در خارج در می آیند به ترتیب كشورهای آمریكا و كانادا و پس از آن انگلستان، آلمان، سوئد و ایتالیا است.

در تحقیقی كه از سوی گروه آسیب شناسی اجتماعی مقطع فوق دكتری (MPH) دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته است مشخص شد مردان ایرانی مهاجر ساكن در این كشورها بیشترین تمایل را برای انتخاب زن از میان دختران ساكن در ایران دارند.
همزمان با افزایش تعداد ایرانیان مقیم خارج از كشور و تمایل برخی جوانان ایرانی به زندگی در كشورهای خارجی ازدواج از راه دور یا ازدواج غیابی در ایران مرسوم شده است……>>>>

منتشر شده در خواندنی هاسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *