رفتن به نوشته‌ها

ازدواج اجباري گريبان مردان را نيز مي گيرد

برخي خانواده هاي ترکيه هنوز به رسوم و اعتقادات پيشينيان خود پايبندند. اين سنتها به امور زيادي از زندگي فرزندان از جمله ازدواج آنان مربوط مي شود. بر اين اساس پدر و مادر حق دارند همسر آينده فرزندشان را خود انتخاب کنند و فرزندان نيز موظف به پذيرش آن هستند .

 

 اين مساله دوام خانواده را به خطر انداخته و موجب بروز اختلاف و نهايتا جدايي مي شود. اين در حالي است که پژوهشها از درصد بالاي ميزان نارضايتي جوانان در ازدواجهاي اجباري حکايت مي کند. از ديگر سو کاهش آمار ازدواج و در مقابل افزايش شمار طلاق در ترکيه طي سالهاي اخير موجب نگراني کارشناسان شده است .
 

زندگي “حاکان” نمونه اي ازسرنوشت اينگونه ازدواجهاست. او در 18 سالگي از شهر زادگاهش به استانبول رفت تا در آنجا کار کند. پس از سالها دوري از خانواده و کار، با دختري آشنا شده و تصميم به ازوداج با وي گرفت. اما متوجه شد خانواده اش دختري را براي ازدواج با وي در نظر گرفته و اصرار دارند که اين وصلت انجام شود .
 

مقاومتهاي مرد جوان در برابر والدينش به جايي نرسيد و سرانجام او دختري را که حدود بيست سال فاصله سني با وي داشت به عقد خود درآورد. والدين اين زوج بر اين باور بودند که آنها پس از ازدواج به هم علاقمند مي شوند .

 

با اين حال اينگونه نشد و زندگي اين دو جوان پايان غمباري يافت. بطور کلي سرانجام زندگيهاي اينچنيني در ترکيه جز به طلاق ختم نمي شود. اما مساله طلاق در جامعه سنتي اين کشور معضل بسياري مهمي به شمار مي رود، بويژه از اين رو که جوانان ترک پس از شکست در ازدواج اول، تمايل خود به ازدواج مجدد را از دست مي دهند .

اگر چه عموما زنان بعنوان قربانيان ازدواجهاي اجباري شناخته مي شوند، اما مردان جوان نيز در برخي کشورها وادار به ازدواج با فرد تعيين شده از سوي خانواده مي شوند .

به گزارش ايونا، به نقل از دي ولت، بر خلاف تصورات رايج، ازدواج اجباري تنها مختص زنان نيست و مردان جوان نيز در بسياري از موارد از سوي خانواده و اطرافيان براي ازدواج تحت فشار قرار مي گيرند .

 

نمونه اين مساله در ترکيه ديده مي شود. اين کشور در سالهاي اخير با رشد اقتصادي روبرو بوده و تمايل زيادي به پيوستن به اتحاديه اروپا دارد. با اين حال قوانين زندگي سنتي و بعضا متعصبانه در برخي خانواده هاي ترک کماکان رايج است. بارزترين اين قوانين نيز اجبار جوانان به ازدواج با فرد منتخب خانواده عليرغم بي ميلي آنان است .

منتشر شده در اخبار مردانسایر

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *