رفتن به نوشته‌ها

۲۳۷هزار زایمان طی یک سال در سنین پرخطر صورت گرفته است

این در حالی است که به اعتقاد متخصصان مامایی و کارشناسان بیماری های ژنتیک مناسب ترین سن مادر برای بارداری، بین ۲۰ تا ۳۵ سال است و بارداری های زیر ۲۰ سال و بالای ۳۵ سال، بارداری های پرخطر نامیده می شود که سلامت کودک و مادر در معرض خطر و ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرد و جالب تر این که بدانیم به گفته رئیس انجمن مامایی ۸۰ درصد بارداری ها در سنین بیش از ۳۵ سال، بارداری های ناخواسته است.

بررسی ها حاکی از آن است که با افزایش سن مادر احتمال تولد نوزادان با بیماری های ژنتیکی و ناشی از اختلالات کروموزومی افزایش می یابد و به عبارت بهتر، آمار تولد نوزادان و با بیماری های ژنتیکی و ازجمله سندروم داون، با سن مادر رابطه مستقیم دارد. همچنین بارداری در سنین بالاتر از ۳۵ سال، احتمال مرگ ومیر مادر و نوزاد را افزایش می دهد و این جدا از بیماری هایی است که مادر ممکن است به دلیل بارداری و زایمان در سنین بالا به آن مبتلا شود.

براساس آمار ثبت احوال که آخرین آمار در توزیع گروه سنی مادران است، در سال ۸۶ از مجموع یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۴۰۶ مورد ولادت ثبت شده طی یک سال، ۳ هزار و ۶۸۸ مورد ولادت نوزادان از مادران در گروه سنی بیش از ۴۹ سال بوده است.

دکتر سماوات رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در این باره به خراسان گفت: با افزایش سن مادر، احتمال تولد نوزادانی با بیماری های اصلی کروموزومی و سندروم داون افزایش می یابد.

وی با اشاره به این که برای تامین سلامت نوزادان، بارداری و زایمان ها باید در زمان مناسب انجام گیرد گفت: البته این بدین معنا نیست که احتمال تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون در سایر سنین بارداری وجود ندارد بلکه مفهوم آن این است که احتمال تولد نوزادان با بیماری های کروموزومی در هنگام بارداری زنان در سن بالاتر از ۳۵ سال نسبت به بارداری در سنین ۲۰ سال یا پایین تر بیشتر است.

دکتر سماوات گفت: هرچه سن بارداری افزایش یابد به همان نسبت نیز خطر تولد نوزادان مبتلا به اختلالات کروموزومی و سندروم داون افزایش می یابد.

وی افزود: بنابراین اولا برای تولد فرزندان سالم توصیه می شود که از بارداری در سنین بالاتر از ۳۵ سال خودداری شود و در صورت بارداری در این سن حتما باید آزمایش های ژنتیک انجام شود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل شود.دکتر خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور نیز در این باره به خراسان گفت: از نظر علمی بارداری ها و زایمان ها در سنین بالاتر از ۳۵ سال، زایمان های پرخطر نامیده می شود و احتمال مرگ و میر مادران و نوزادان و هم چنین بروز عوارض پس از زایمان با سن مادر ارتباط مستقیم دارد.

وی افزود: فشار خون و دیابت حاملگی و مسمومیت های دوران بارداری ازجمله بیماری هایی است که با افزایش سن برای مادران در طول مدت بارداری به وجود می آید.

خداکرمی خاطرنشان کرد: آمارها حاکی از آن است که ۸۰ درصد بارداری ها در سنین بالاتر از ۳۵ سال ناخواسته است بنابراین با بهره گیری از مشاوران بهداشتی می توان آمار این نوع بارداری ها را کاهش داد.

وی هم چنین بارداری و زایمان زیر سن ۲۰ سال را نیز از جمله بارداری های پرخطر خواند و گفت: بارداری و زایمان در سن زیر ۲۰ سال با عوارضی هم چون زایمان زودرس، مرده زایی، مول (بچه خوره) و کم خونی برای مادر همراه است.

وی افزود: هم چنین نوزادان این مادران اغلب هنگام تولد وزن کمی دارند.

وی حاملگی در سنین بالا را به دلیل بالا رفتن سن ازدواج، بی توجهی به برنامه های تنظیم خانواده ذکر کرد و گفت: خانواده باید با برنامه ریزی به تکمیل اعضای خانواده قبل از رسیدن مادر به ۳۵ سالگی اقدام کنند.

خداکرمی هم چنین در ادامه تصریح کرد: خطر مرگ و میر مادران و بروز عوارض بارداری در سن بالا در حاملگی های مکرر افزایش می یابد.

وی افزود: همان طور که ذکر شد بارداری در سن بالای ۳۵ سال و پایین تر از ۲۰ سال برای مادران و نوزاد آن ها پرخطر است و سلامتی آن ها را در معرض بیماری ها قرار می دهد. بنابراین لازم است برای بارداری از مشاوره متخصصان بهره مند شوند تا ریسک بارداری به حداقل برسد.شایان ذکر است براساس آمار، خطر تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون از ۳۸۵ تولد در مورد مادران ۳۰ ساله یک مورد و از ۱۰۹ تولد در مورد مادران ۴۰ ساله نیز یک مورد است و بنابراین برای بارداری در سن بالا توصیه می شود خانواده ها حتما از مشاوره های ژنتیک قبل از تولد بهره مند شوند.

۸۰ درصد بارداری های بالای ۳۵ سال ناخواسته است
براساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال در سال ۸۶ از مجموع ولادت های ثبت شده طی یک سال، ۱۲۲ هزار و ۳۴۴ نوزاد از مادرانی در گروه سنی بالای ۳۵ سال و ۱۱۴ هزار و ۸۱۵ نوزاد در مادران کمتر از ۱۹ سال، متولد شده اند که در مجموع می توان گفت ۲۳۷ هزار و ۱۵۹ زایمان در سنین پرخطر صورت گرفته است.

همچنین این آمار حاکی از آن است که طی یک سال، تولد هزار و ۵۸۱ نوزاد از مادران زیر ۱۵ سال و ۶ هزار و ۸۵ نوزاد از مادرانی با گروه سنی بالاتر از ۴۵ سال ثبت شده است.

منتشر شده در اخبار خواندنی خانوادهاخبار کودکان و جوانان

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *